InfoNu.nl > Financieel > Geld > Misleiding door de Staatsloterij
nieuws uitgelicht

Misleiding door de Staatsloterij

Misleiding door de Staatsloterij Na de trekking van de winnende getallen in de Staatsloterij van augustus 2009 is er veel commotie ontstaan over de reclame uitingen van deze loterij. De jackpot zou volgens de commercials gegarandeerd vallen, maar deze is slechts gedeeltelijk uitgekeerd. In de trekking van 10 augustus 2009 zou de jackpot van €27,5 miljoen gegarandeerd vallen. Dit is namelijk het maximale bedrag dat bereikt kan worden. In dat geval gaat de jackpot zeker vallen. Trekt de notaris een onverkocht lot als winnaar, dan wordt er een nieuw winnend lotnummer getrokken. De prijs is in deze trekking gevallen op een 1/5e staatslot. Deze loten kosten 20 procent van de reguliere prijs, maar van de prijs wordt ook 20 procent uitgekeerd. Het winnende lot is nu geen €27,5 miljoen waard, maar €5,5 miljoen. De Staatsloterij profiteert hier fors van, want de €27,5 miljoen schuift nu door naar de trekking van september 2009. Het verleden bewijst dat ze hierdoor weer veel extra loten zullen verkopen.

Klachten

Staatsloterij zelf en ook andere organisaties, waaronder de Stichting Reclame Code en Stichting Loterijverlies, hebben veel klachten gekregen over de werkwijze van de loterij. Veel mensen blijken niet te weten dat een dergelijke prijs ook op een 1/5e lot kan vallen, waardoor de jackpot maar gedeeltelijk valt. Anderen waren in de veronderstelling dat alle delen van een 1/5e lot verkocht werden waardoor een dergelijke prijs zou toekomen aan vijf verschillende deelnemers met een 1/5e staatslot. Het blijkt dat ook nummers op 1/5e loten slechts één keer verkocht worden, waardoor er een redelijke kans bestaat dat de “gegarandeerde” jackpot op een deellot valt.

Waarom kiezen deelnemers voor een 1/5e staatslot?

Dit wordt veroorzaakt door het grote verschil in kosten. Eén staatslot kost maar liefst €15. Voor veel mensen is dit een te groot bedrag om uit te geven aan een kansspel. Door een 1/5e lot te kopen betaalt u slechts €3. Indien de hoofdprijs op uw deellot valt, blijft er toch nog een bedrag over van in dit geval €5,5 miljoen. Nadat de jackpot gevallen is op een deellot zullen er de komende maanden meer deelloten verkocht worden. Veel mensen wisten niet af van het bestaan en zullen nu eerder meer deelloten kopen in plaats van één volledig lot. Je kunt beter vijf kansen hebben op €5,5 miljoen, dan één kans op €27,5 miljoen.

Straatje staatsloten

Vaak kiezen deelnemers ook veel een 1/5e staatslot, omdat ze een straatje willen kopen. Een straatje zijn tien loten met verschillende eindcijfers van 0 tot 9. Door een straatje te kopen zijn de deelnemers verzekerd van de prijzen die vallen op de eindcijfers. Een straatje volledige loten kost €15 x 10 = €150 en een straatje 1/5e loten kost dus €30. Een straatje volledige loten kost teveel, dus kiezen mensen voor de goedkopere loten.

Een trucje of misleiding?

Het grootste bezwaar is nu dat de 1/5e loten unieke lotnummers zijn. De prijzen die op deze nummers vallen worden dus maar gedeeltelijk uitgekeerd. Deze nummers uniek maken moet wel een bewuste strategie zijn van de Staatsloterij. Op deze manier kunnen ze grote bedragen beloven en het maar gedeeltelijk uitkeren, met als doel om de volgende maand weer veel loten te verkopen. De overgebleven miljoenen schuiven door en kunnen ze weer gebruiken worden om nieuwe records te vestigen wat het aantal verkochte loten betreft.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Misleiding door de Staatsloterij"

Reactie

C. Knoop, 31-01-2015 20:00 #1
Ik speelde al 19jaar mee met de staatslot dit is een zeer misselijke reclame om zo veel klante te werven hierbij ook een klacht van mijn moeder die ook al zolang meespeelde m.knoop -ansems ze moeten maar heel hard aangepakt worden

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 13-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!