InfoNu.nl > Financieel > Geld > Salaris per vier weken of per maand

Salaris per vier weken of per maand

De meeste werknemers krijgen uitgekeerd per maand. Enkele werknemers ontvangen salaris per vier weken. Jaarlijks ontvangen zij dus dertien uitbetalingen. Dit lijkt gunstig, maar brengt ook praktische problemen met zich mee. Diegenen die salaris ontvangen per vier weken moeten hun inkomsten en vaste lasten goed op elkaar afstemmen. De meeste hogere maandelijkse vaste lasten worden bewust aan het eind van de maand afgeschreven. Dit is namelijk het moment dat de meeste rekeninghouders nog voldoende geld hebben op de betaalrekening. De werknemers die salaris ontvangen per vier weken, kunnen bijvoorbeeld geen afspraken maken met de bank om de hypotheeklasten op een bepaald moment te incasseren. Het salaris komt namelijk steeds op een andere datum binnen. Uiteraard komt het op hetzelfde neer, maar het is een andere manier van organiseren. Gerekend over een jaar ontvangt de werknemer namelijk dertien lagere uitbetalingen in vergelijking met een werknemer met hetzelfde loon, met uitbetaling per maand.

Organiseren van de financiën

Veel werknemers kunnen maandelijks rondkomen, maar moeten de financiën wel goed organiseren om het inzichtelijk te houden. Andere werknemers krijgen maandelijks veel meer dan dat ze uitgeven per maand. Deze werknemers willen hoogstwaarschijnlijk het resterende geld op een spaarrekening plaatsen waar ze een rentevergoeding over krijgen. In beide gevallen moeten werknemers met een uitbetaling per vier weken de geldzaken anders organiseren omdat vrijwel alle hoge lasten maandelijks worden geïncasseerd.

Hoe omgaan met de vaste lasten?

Per vierwekelijkse uitkeringstermijn kunnen de bedragen die erop worden afgeschreven verschillen. In veel gevallen zullen de maandelijkse incasso’s overeenkomen met de uitbetaling van het salaris, maar indien dit niet het geval is, moet een gedeelte gereserveerd worden voor de vaste lasten die anders zeer zwaar gaan drukken op het eerst volgende salaris.

Verdeling van de vaste lasten

Om te voorkomen dat u maandelijks opnieuw moet zien uit te zoeken hoe de uitbetaling van het salaris loopt ten opzichte van de vaste lasten, kunt u het beter organiseren door een aparte betaalrekening aan te houden. Vervolgens gaat u uitrekenen hoe hoog uw maandelijkse lasten zijn omgerekend naar de lasten per vier weken. U betaalt bijvoorbeeld maandelijks €750 euro aan hypotheek, €200 aan gas en licht en €300 aan verzekeringen en €200 aan overige vaste lasten. Deze bedragen worden maandelijks automatisch geïncasseerd.

In totaal bedragen de vaste maandlasten dus:

€1.450. Per jaar bedragen deze lasten €17.400.
Omgerekend naar een periode van vier weken bedragen de lasten:
€17.400 : 13 = €1338,46
Indien u dit bedrag overmaakt naar een aparte betaalrekening per uitbetaling van het salaris, weet u per uitbetaling exact hoeveel geld u kunt overhouden.

Wat is het verschil in salaris

De uitbetaling per vier weken is uiteraard minder dan de uitbetaling per maand. Uitgaande van een maandbedrag van €2.500 per maand kunnen wij dit bedrag eenvoudig omrekenen naar een uitbetaling per vier weken. Eerst berekenen we het salaris per jaar, zonder rekening te houden vakantiegeld, 13e maand en andere toeslagen.
€2.500 x 12 = €30.000.
Een uitkering per vier weken zou ter vergelijking bedragen:
€30.000 : 13 = €2.307,69
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Salaris per vier weken of per maand"

Infoteur: Juul
Laatste update: 19-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!