InfoNu.nl > Financieel > Geld > Internetsparen heeft vele voordelen

Internetsparen heeft vele voordelen

Internetsparen heeft vele voordelen Internetsparen is ook in 2019 goedkoper dan een traditionele spaarrekening, want het levert een hogere rente op. Online sparen kan bijvoorbeeld bij MoneYou, Nibc Direct, Leaseplanbank en Nationale Nederlanden. Het is zo eenvoudig online te regelen. Niet alleen is bij deze vorm van online sparen de rente vaak hoger, maar u bent bovendien ook veel flexibeler. Toch zijn er nog spaarders die niet kiezen voor internet sparen. Waarom eigenlijk, want zo verliest u onnodig veel geld en laat zo een optimaal rendement liggen.

Sparen in 2019

Internetsparen op online gratis te openen spaarrekening

Kijkt u het internet er maar op na. Er is bijna geen bank meer, die naast traditioneel sparen niet ook een internetspaarrekening aanbiedt. Een bank als NIBC of de Credit Europe Bank bieden zelfs geen traditionele spaarrekening meer aan. En dat is ook niet zo gek, want de kosten voor de bank van een internetspaarrekening kunnen veel lager zijn en daardoor kan er een hogere rente worden geboden. Bank blij, klant blij.

Voordelen van internetsparen

Internetsparen heeft meerdere voordelen:
  • De rente is vaak hoger;
  • Het is handig eenvoudig. Een internet-spaarrekening is namelijk snel geopend, u kunt eenvoudig overboeken en hebt altijd inzicht in uw rekeningen, 24/7;
  • Een print van uw rekening hebt u zo gemaakt;
  • Vaak kunt u transacties ook verwerken in een boekhoudprogramma;
  • U hoeft niet langer te wachten op de maandelijkse afschriften van de bank;
  • Ook het terugboeken naar uw tegenrekening is zo gebeurd, zonder tussenkomst van de bank;
  • Vaak kunt u vanuit een internet-rekening ook meteen een deposito met hoge rente afsluiten.

Nadelen internetsparen

Er zijn ook nadelen, relatief althans:
  • U moet wel internet hebben;
  • Uw pc moet goed beveiligd zijn;
  • Er zijn internet-criminelen op het net.

Maar wie zijn pc goed beveiligd en toch het slachtoffer wordt van internet-criminaliteit moet dit bij de bank melden en zal bijna altijd worden gecompenseerd. Een spaaroverzicht hebt u 24 uur per dag online. Het is wel altijd verstandig om regelmatig een afdruk van de stand van zaken te maken. De bank veronderstelt namelijk, dat u regelmatig uw transacties controleert en bijhoudt.

Spaarbank: sparen zonder voorwaarden

Waar u altijd op moet letten is of u een internetrekening opent met of zonder aanvullende voorwaarden. Aanvullende voorwaarden kunnen namelijk onhandig zijn. En dan moet u vooral denken aan voorwaarden als:
  • Een verplichte maandelijkse inleg;
  • Een minimale periode, waarin u het geld moet laten staan. Denk aan kwartaal spaarrekeningen of jaar spaarrekeningen.

Garantie van De Nederlandse Bank, particulier en zakelijk

Wanneer een bank onder het depositogarantiestelsel van De Nederlandse Bank, DNB, valt, doen de internetspaarrekeningen van een dergelijke bank dat ook. U loopt daarmee dus geen extra risico. Sterker nog, als u op deze voorwaarde let, kunt u veilig een internetspaarrekening openen bij een kleinere bank die een hoge rente biedt.

Variabele rente

Waar u bij online sparen wel op moet letten is dat de rente variabel is en dus ook omlaag kan. Bovendien keert niet elke spaarrekening even vaak uit. Sommige rekeningen keren per maand uit, andere zelfs eenmalig per jaar. Dat maakt de verschillende rentepercentages door het effect van rente op rente vaak wat moeilijker vergelijkbaar. Wilt u uw geld langer vast leggen, dan kiest u het beste voor een spaardeposito. Ook dat kan via het internet online worden geregeld.

Hoogste spaarrente in 2019

Behulpzaam kan zijn een overzicht met hoogste rente bij Nederlandse banken. In dat geval is een spaarrekening veilig via het internet af te sluiten. U kunt ook kiezen voor een spaardeposito, de rente is in de meeste gevallen dan een stuk hoger.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Credit Europe Bank & sparen voor ondernemersCredit Europe Bank & sparen voor ondernemersDe Credit Europe Bank manifesteert zich al jaren als bank. De rente is er relatief hoog. Voor zowel de particuliere spaa…
Spaarrente Credit EuropeSpaarrente Credit EuropeDe Credit Europe Bank, CE, biedt heeft in 2018 voor u een spaarrekening zonder voorwaarden. De internet spaarrekening ku…
Spaarrente NIBC DirectSpaarrente NIBC DirectNIBC Direct is een bekende online bank met een relatief hoge rente ten opzichte van de grootbanken. Deze hogere spaarren…
Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank?Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank?Al in oktober 2008 is in Nederland de garantie voor een deposito voor een periode van 1 jaar verhoogd naar 100.000 euro.…
Deposito sparen bij bank geeft de hoogste renteDeposito sparen bij bank geeft de hoogste renteDeposito sparen is in 2019 sparen met een hoog rendement en meer rente. U kunt met een juiste spreiding en depositoplann…

Reageer op het artikel "Internetsparen heeft vele voordelen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 08-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Hoogste spaarrente 2019
Schrijf mee!