InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rijkste royalty’s

Rijkste royalty’s

Rijkste royalty’s Leden van het koninklijk huis hebben financieel niets te klagen. De tien rijkste leden van het koninklijk huis wereldwijd hebben een vermogen van minimaal 1,1 miljard dollar. Het Amerikaanse Forbes heeft een overzicht gemaakt van de rijkste royalty’s. Onze eigen Beatrix valt volgens dit blad niet in de top tien van rijksten. Zij hebben haar vermogen geschat op 300 miljoen dollar. Het Nederlandse zakenblad Quote schat haar vermogen echter op ongeveer 1,5 miljard dollar. Hiermee zou ze op acht of negen staan in het overzicht. Forbes kan uiteraard ook niet met zekerheid zeggen hoe groot het vermogen werkelijk is. De grote afwezige lijkt Queen Elizabeth van Groot Brittannië. De bedragen in dit overzicht zijn geschat.

Top 10 rijkste royalty’s

De rijkste royalty’s treft u voornamelijk aan in het Midden Oosten. Deze koningen en sjeiks bezitten enorme vermogens.

Nummer 1: Koning Bhumibol Adulyadej

Geschat vermogen $35 miljard
Hij volgde na diens dood zijn broer Rama VIII op in 1946. Hij is dus de koning van Thailand sinds 1946! Hij werd geboren in 1927 in Cambridge, Massachusetts, als de zoon van Mahidol Adulyadej.

Nummer 2: Sjeik Khalifa bin Zayed Al Nahyan

Geschat vermogen: $23 miljard
Deze president van de Verenigde Arabische Emiraten heeft zijn vermogen te danken aan inkomsten uit de olie. Tien procent van de gehele olieproductie komt uit dit gebied.

Nummer 3: Koning Abdullah bin Abdul Aziz

Geschat vermogen: $21 miljard
Koning van Saudi Arabië sinds 2005. Deze koning heeft een vermogen van 26 miljard dollar gelijk gebruikt om zijn naam te vereeuwigen. Hij heeft een stad laten bouwen die zijn naam draagt. Het zal u niet verbazen dat deze koning ook een groot deel van het vermogen te danken heeft aan inkomsten uit olie.

Nummer 4: Sultan Haji Hassanal Bolkiah

Geschat vermogen: $20 miljard
Hij is de sultan van Brunei. Hij is de 29e opvolger uit een lange moslim-dynastie die 600 jaar terug gaat. Zijn olie-inkomsten zijn ook groot te noemen, maar een uitputting van de oliebronnen wordt over ongeveer tien jaar verwacht. Hij zal op zoek moeten naar andere inkomsten voor het land.

Nummer 5: Sjeik Mohammed bin Rashid

Geschat vermogen: $18 miljard
Hij is de grote man in Dubai. Hij is een zakenman die niet uitsluitend investeert in eigen land, maar ook buitenlands vastgoed en buitenlandse aandelen bezit.

Nummer 6: Prins Hans-Adam II von und zu Liechtenstein

Geschat vermogen: $5 miljard
De rijkste Europese royalty is deze prins van Liechtenstein. Zijn familie bezit een bank, de LGT Bank.

Nummer 7: Sjeik Hamad bin Khalifa Al Thani

Geschat vermogen: $2 miljard
Hij is de koning van Quatar. Dit is het land met het hoogste inkomen per inwoner ter wereld.

Nummer 8: Koning Mohammed VI

Geschat vermogen: $1.5 miljard
Hij is de koning van Marokko. In 1993 is hij cum laude gepromoveerd aan de Universiteit van Nice-Sophia Antipolis in Frankrijk. Enkele uren na de dood van zijn vader in 1999 besteeg hij de troon.

Nummer 9: Prins Albert II

Geschat vermogen: $1.4 miljard
Op 31 maart 2005 nam Prins Albert alle taken over van zijn stervende vader Reinier III. In juli 2005 besteeg hij officieel de troon. Hij is de enige zoon van prins Reinier III en voormalige filmster Grace Kelly.

Nummer 10: Sultan Qaboos bin Said

Geschat vermogen: $1.1 miljard
De Sultan van Oman sluit de top 10, maar is ook een rijk man. Oman is één van de dunstbevolkte landen van de wereld.
Gerelateerde artikelen
Het Koninklijk HuisHet Koninklijk HuisOns land kent een Koninklijk Huis, ofwel Koninklijke familie. De Koninklijke familie is gerechtigd tot de troon en valt…
De totale kosten van het Koningshuis 2014De totale kosten van het Koningshuis 2014Nederland heeft een rijke geschiedenis, met sinds 2013 Koning Willem-Alexander als staatshoofd. Sinds 1848 heeft de Kroo…
Aftreden Koningin Beatrix na 33 jaar op de troonnieuws uitgelichtAftreden Koningin Beatrix na 33 jaar op de troonOp maandag 28 januari 2013 liet Koningin Beatrix weten dat zij op dinsdag 30 april 2013 afstand zou nemen van de troon.…
Waar wonen de meeste miljonairs?Jaarlijks publiceert de Quote een overzicht van de rijkste Nederlanders. Op basis hiervan hebben ze een lijst samengeste…
Koningsdag Nieuwe Stijl - Dordrecht en daarnaKoningsdag Nieuwe Stijl - Dordrecht en daarnaDe Koningsdag wordt anders dan de Koninginnedag van Beatrix of die van Juliana. Koning Willem-Alexander introduceert op…

Reageer op het artikel "Rijkste royalty’s"

Reactie

Goldmorgcom, 14-11-2012 03:26 #1
GoldMorg.Com

GoldMorgs?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 28-01-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!