InfoNu.nl > Financieel > Geld > Gewonnen miljoenen delen

Gewonnen miljoenen delen

Gewonnen miljoenen delen Steeds vaker geven mensen elkaar loten cadeau. U loopt hierbij kans dat u miljoenen weggeeft. Mag de ontvanger met de cadeaugever de prijs delen of moet hier belasting over betaald worden omdat het een schenking is. Het zal u maar overkomen! U koopt twee staatsloten, één voor uzelf en de tweede gaat u als cadeau weggeven. Welk lot houdt u voor uzelf en welke gaat u weggeven? Deze beslissing kan u duur komen te staan. Op het weggegeven lot kan een prijs vallen van enkele miljoenen euro’s. De kans is veel groter dat u een waardeloos cadeau heeft gegeven, maar de mogelijkheid bestaat. U doet er in deze gevallen verstandig aan om het lot voor uzelf en voor de ander gescheiden van elkaar aan te schaffen. Indien u namelijk de verkeerde voor uzelf kiest en het winnende lot weggeeft blijft dit u uw leven lang achtervolgen. De kans op een prijs van enige omvang is vrijwel te verwaardelozen. Toch rennen wij Nederlanders naar de verkooppunten om de loten te bemachtigen. Vooral als de hoofdprijs in de tientallen miljoenen loopt. Het kopen van een lot is eigenlijk te vergelijken met het kopen van een droom! Stel dat het gaat gebeuren.

Delen van de hoofdprijs

Indien u een grote prijs wint met een lot die u gekregen heeft of samen heeft gekocht, hoe kunt u dit dan het beste aanpakken? U kunt niet eerste de prijs incasseren om daarna pas de andere te laten meedelen in de prijzen. In deze gevallen gaat u namelijk forse bedragen betalen aan belasting. Als u loten schenkt is de ontvanger de eigenaar van het lot en dus ook de enige rechtmatige eigenaar van de prijs. In het geval de loten samen zijn gekocht is het mogelijk dat ieder beschouwd gaat worden als gedeeltelijke eigenaar van de prijs.

Loten samen gekocht

Na het winnen van een grote prijs kunt u bijvoorbeeld uw ouders of kinderen gedeeltelijk eigenaar laten worden van het winnende lot. Dit kan veel schenkingrecht besparen. Indien u dit niet doet moet er namelijk belasting betaald worden over het bedrag dat u geeft aan ouders of kinderen. Helaas gaat dit scenario niet werken. Het voordeel (gewonnen prijs) vloeit voort uit een investering (kopen van het lot). Diegene waarmee u de prijs gaat delen moet dus ook meegedaan hebben aan de investering om gedeeltelijke eigenaar te worden van het voordeel. U moet kunnen bewijzen dat u gezamenlijk eigenaar bent van het lot.

Bewijzen

Het probleem is dat u het onomstotelijk moet kunnen bewijzen. De Belastingdienst zou theoretisch kunnen stellen dat de koper van het lot de eigenaar is en dat de overigen belasting moeten betalen over de schenking. Het zou erg handig zijn om te beschikken over een schriftelijk bewijs van het gezamenlijke eigendom. Deze verklaringen kunnen echter achteraf opgesteld worden en zijn vermoedelijk niet voldoende bewijs. Een mogelijkheid is om als mede-eigenaar vóór de trekking een bedrag te storten op de rekening van de eigenaar van de loten. Als omschrijving moet een tekst worden opgenomen waaruit blijkt dat deze overschrijving te maken heeft met het in gezamenlijk bezit zijn van het lot.
Gerelateerde artikelen
De winkansen van de StaatsloterijDe winkansen van de StaatsloterijDoor mee te spelen met de Staatsloterij of andere loterijen, maakt u kans om grote geldbedragen te winnen. Deze kans is…
Groepsspelen van de StaatsloterijGroepsspelen van de StaatsloterijDe Staatsloterij biedt nu de mogelijkheid om in een groep deel te nemen aan de loterij. Met de gezamenlijke inleg worden…
Misleiding door de Staatsloterijnieuws uitgelichtMisleiding door de StaatsloterijNa de trekking van de winnende getallen in de Staatsloterij van augustus 2009 is er veel commotie ontstaan over de recla…
Staatsloterij: oprecht kans op winnen?De Staatsloterij is in 1848 ontstaan en in 1992 ondergebracht in Stichting Exploitatie Nederlandse Staatsloterij. Iedere…
Schenkingsrecht en samenloopregelingSchenkingsrecht en samenloopregelingWanneer u in 2018 of 2019 uw huis wilt schenken aan uw kind, komen tegelijkertijd twee heffingen om de hoek kijken, het…

Reageer op het artikel "Gewonnen miljoenen delen"

Reacties

Jantine, 09-02-2017 13:48 #5
We kaarten 1 maal per maand, de prijs is meestal 1/5 staatsloten, die je samen met je kaartmaat wint. Stel we winnen iets, hoe gaat de verdeling dan?

Jeff, 30-07-2016 11:41 #4
Dank voor het geschreven stuk. Ik vroeg me al af hoe het zat. Ben van plan met mijn 3 kinderen elke maand een straatje te kopen, dus dat doen we dan door overmakingen met een benoeming erbij. Wat mij enigszins verbaasd is echter wel, dat jij moet bewijzen dat je dat lot samen gekocht hebt. In NL was het volgens mij zo, dat zij moeten bewijzen dat we dat niet gedaan hebben. Dit alles buiten de irritatie die het bij mij opwekt, dat er altijd weer graaiers klaarstaan om je geluk weer in te perken… zo veel mogelijk. Het feit dat je gewoon met je eigen geld niet kan doen wat je wilt, vind ik verwerpelijk… op zijn minst.
Vriendelijke groet, Jeff

Stephan, 31-12-2012 19:41 #3
Belachelijk niet
Wil je graag je prijs delen omdat je samen een paar loten hebt gekocht
moet je vervolgens alles in het werk stellen om te bewijzen dat je het lot gezamelijk hebt gekocht?
Je moet em toch afrekenen dus dan gezamelijk pinnen of zo en dan je bankafschrift meenemen om te bewijzen dat je beide eigenaar bent van het lot inclusief je paspoort of zo en een bandopname met de eigenaar die de loten heeft verkocht waarin je verklaart dat de loten zijn gekocht door Pietje en Klaas of zo.

Ruikt in mijn ogen naar een nogal kromme wet waaraan de overheid vooral een graantje mee wil pikken
Best wel vies eigenlijk.

Fred, 24-06-2012 19:51 #2
Het artikel hierboven is duidelijk. Er zijn echter ook prijzenfestivals, zoals bijvoorbeeld van fa. Bakker uit Hillegom en van Readers Digest. In deze gevallen is er geen aanschaf van een lot geweest maar wel reclame op naam ontvangen. Daarin wordt gesteld 'dat u kans maakt op de hoofdprijs'. Er is dus geen prestatie van de winnaar behalve dat er een deelnamebonnetje moet worden ingezonden.

Stel dat een geldbedrag wordt gewonnen waarin de winnaar anderen wil delen. Welke mogelijkheden zijn er om al bij de prijsuitreiking de verdeling toe te passen. M.a.w. de organisator van het prijzenfestival krijgt het verzoek om de bedragen direct uit te reiken aan meerdere personen.

Wat is het standpunt van de Belastingdienst terzake het schenkingsrecht? Reactie infoteur, 24-06-2012
De officiele ontvanger moet afrekenen met de Belastingdienst (kansspelbelasting). Vervolgens kan de ontvanger het geld gaan verdelen, maar daar is wel schenkbelasting over verschuldigd. Afhankelijk van de verwantschap met de schenker en ontvangen, kan de schenkbelasting flink in de papieren lopen.

Eric, 19-01-2009 14:23 #1
Zolang je kunt aantonen dat de loten gezamenlijk zijn betaald is er geen vuiltje aan de lucht. www.lotendelen.nl is een goed voorbeeld hiervan. De bijdragen van alle deelnemers liggen vast. Als het miljoen valt, is duidelijk hoeveel aan wie toebehoort.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 18-01-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 5
Schrijf mee!