InfoNu.nl > Financieel > Geld > Sparen: groen sparen & beleggen met belastingvoordeel

Sparen: groen sparen & beleggen met belastingvoordeel

Sparen: groen sparen & beleggen met belastingvoordeel Je kunt je spaargeld wel storten bij een willekeurige bank die de hoogste rente geeft, maar je kunt ook kiezen voor een 'groen' alternatief. Dit is een bank die jouw spaargeld inzet voor een beter milieu en duurzaamheid. Naast groen sparen is er ook een mogelijkheid om groen of duurzaam te beleggen. Dit kan fiscaal aantrekkelijk zijn, want de Belastingdienst helpt een handje mee door een hogere vrijstelling te geven in box 3 en een extra heffingskorting.

Groen sparen

Nederlandse banken doen al een redelijke lange tijd aan het aanbieden van groene spaarrekeningen. Ze komen alleen niet echt onder de aandacht vanwege de grote strijd over het hoogste rentepercentage en de vraag hoe veilig je (spaar)geld is bij een bank.

Keuze

Waar je nu keuze uit hebt is een aantal internetspaarrekeningen. Het idee is dat de banken waar jij je geld aan hebt toevertrouwd maatschappelijk verantwoord investeren, zonder dat bijvoorbeeld het milieu wordt geschaad. Hieronder een opsomming van de aanbieders en de rentepercentages (rentes najaar 2016).

  • ASN Ideaalsparen: 0,5% variabel
  • ASN Depositosparen: 1,0% (bij 10 jaar vast)

  • Triodos Internet Sparen: 0,1%
  • Triodos Spaar Deposito: 0,7% (bij 10 jaar vast)

Op deze rekeningen ontvang je een eerlijk verdiende rente.
Deze rekeningen vallen onder het depositogarantiestelsel.

Groen beleggen: groencertificaten

Je kunt per jaar in box 3 van de belastingaangifte 57.223 Euro belastingvrij in groene beleggingen investeren (2016). Hier vallen ook de groencertificaten onder. Deze groencertificaten (of groene bankbrieven) krijgen van de overheid de titel 'maatschappelijke belegging' mee. Dit levert belastingvoordeel op.

Extra rendement

Bij een dergelijke groene belegging legt de spaarder voor een bepaalde tijd (aantal jaren) een bedrag in, waarvoor hij of zij een vaste rentevergoeding krijgt. Natuurlijk krijg je aan het eind van de looptijd de inleg retour. Zoals net aangegeven betaal je over 57.223 Euro geen rendementsheffing (in 2016: 1,2%), en in de vorm van een extra heffingskorting voor de inkomstenbelasting krijgt de spaarder een bonus van 0,7% (totaal dus 1,9%).

Voor een groencertificaat krijg je meestal een rentepercentage die niet al te hoog is, zeker als je die vergelijkt met de eerder genoemde 'groene spaarrekeningen'. Maar doordat de fiscus een handje helpt kun je toch minstens 1,9% halen. Zeker interessant als je spaargeld bij elkaar meer is dan 24.437 Euro (drempel van de belastingvrije voet 2016 zonder fiscale partner). Het meerdere zou je dan daar in kunnen investeren. Nadeel is wel dat je dat het tegoed tussentijds niet opneembaar is.

Aanbieders groencertificaten

De volgende banken geven de groene certificaten uit:
  • Rabobank
  • ABN Amro
  • ING Bank

ASN Bank en Triodos geven geen groencertificaten uit. Dit is vreemd gezien deze banken wel groene internet-spaarrekeningen hebben.

Beleggen of sparen

U vindt momenteel de rentes op spaarrekeningen te laag? Wellicht biedt beleggen dan voor u een alternatief. Dit kan ook groen en duurzaam. Meer weten over beleggen? Lees dan de specials over beleggen in aandelen of beleggen in vastgoed en vind alle informatie. Beleg wel verstandig en spreid uw geld.
Gerelateerde artikelen
Sparen voor later: Hoe maak je het hoogste rendement?Wanneer je wilt sparen voor later, zijn er veel verschillende manieren om dat te doen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan s…
Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen of sparen zonder veel belasting te betalen kan op verschillende manieren. De spaarloonregeling, de…
Spaarbeleggingshypotheek: voordelen & nadelenDe spaarbeleggingshypotheek is een hybride hypotheekvorm: een combinatie tussen een spaarhypotheek en een beleggingshypo…
Bronnen en referenties
  • Consumentengids oktober 2008
  • De rentes en bedragen kunnen momenteel anders zijn door fiscale regelgeving. Let hier op.

Reageer op het artikel "Sparen: groen sparen & beleggen met belastingvoordeel"

Reacties

J. Derks, 11-11-2016 18:43 #3
Wat zijn de mogelijkheden voor groen sparen met belastingvoordeel? Reactie infoteur, 19-11-2016
Beste J. Derks,
Als u voor het einde van 2016 in groene beleggingen investeert, kunt u volgend jaar profiteren van een extra vrijstelling in box 3. De vrijstelling voor groene beleggingen bedraagt in 2016 € 57.213 per belastingplichtige. Als u een fiscaal partner heeft, geldt voor u samen een vrijstelling in 2016 van €114.426. Zo kunt u fiscaal voordelig sparen of beleggen en tegelijkertijd iets goeds doen voor het milieu.

Naast een hogere vrijstelling in box 3, geldt bij groen sparen en beleggen ook een aanvullende heffingskorting. Dat is een korting op de te betalen inkomstenbelasting van 0,7% van het bedrag van uw vrijgestelde groene beleggingen.

D. C. Wassink, 22-02-2009 17:38 #2
Bij de lage rente die de bank verstrekt, moet je niet de 1.2% vermogensheffing optellen, want het is de belastingdienst die jou met deze aktie tegemoet komt, anders zou de rente helemaal niets meer zijn.
Wat betreft de heffingskorting van 1.3% die men bij het "voordeel" ook graag opteld, is dit globaal per saldo 0.4%, Samengevat kunnen we stellen dat de rente die de bank verstrekt voor het groencertifikaat verhoogt mag worden met 0.4%. Reactie infoteur, 22-05-2009
Geachte D.C. Wassink,

Graag verwijs ik u naar het volgende artikel dat dit onderwerp ook behandeld: http://financieel.infonu.nl/geld/18871-spaarbank-groensparen-is-fiscaal-zeer-voordelig.html.
Groet,
Victorho

J. de Kind, 19-01-2009 20:11 #1
Wat is de belastingvrije voet groen sparen in 2009 en de balstingvrijevoet van spaargeld in 2009 per persoon

Infoteur: Victorho
Laatste update: 19-11-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!