InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat is microkrediet?

Wat is microkrediet?

Microkrediet is een vorm van ontwikkelingshulp. Door kleine leningen kunt u investeren in ontwikkelingslanden.

Microkrediet

Dit zijn kleine leningen die verstrekt worden aan kansarme mensen die een bestaan willen opbouwen als zelfstandige. Het gaat meestal om bedragen van enkele honderden euro’s. Bij een reguliere bank hoeven deze mensen niet aan te kloppen, ze hebben geen onderpand, inkomen of andere zekerheden.

Werkwijze

Deze kredieten worden doorgaans verstrekt aan groepen mensen. Zij zijn ook als groep verantwoordelijk voor de terugbetaling. De meest microkredieten worden verstrekt aan vrouwen. Dit om de emancipatie in de ontwikkelingslanden te bevorderen en het blijkt dat de vrouwen betrouwbaarder zijn wat betreft het terugbetalen van het krediet. Bij een kredietaanvraag wordt het plan in eerste instantie beoordeeld op de haalbaarheid. Daarnaast zijn de milieu- en maatschappelijk aspecten van groot belangrijk. De ontvangers moeten rente betalen dat kan variëren van nul tot ongeveer twintig procent.

Schenking of lening

In het verleden werden de hulpbehoevende mensen geholpen met giften. Op korte termijn werkt dit goed, maar het creëert een soort afhankelijkheid. Schenkingen werken slechts tijdelijk. Zodra het geld op is zitten ze in dezelfde situatie als vóór de schenking. Met een microkrediet wordt getracht om een bestaan op te bouwen. Het verschaft niet alleen de betrokken mensen een beter bestaan, maar ook de omgeving kan ervan profiteren. Na terugbetaling van de lening wordt het geld weer ingezet voor andere investeringen.

Microkredieten in Nederland

Oikocredit is een van de grootste financiers van de microfinancieringssector. Oikocredit is een particuliere organisatie in de vorm van een coöperatieve vereniging. Oikocredit financiert coöperaties en kleine en middelgrote bedrijven op het gebied van handel, landbouw, dienstverlening en productie. Nederland heeft twee duurzame bankinstellingen, namelijk: Triodos Bank en ASN Bank. Bij deze banken heeft u de mogelijkheid om actief deel te nemen of bij te dragen aan microkrediet projecten. Triodos voert de Noord-Zuid Internetsparen. De gelden die u stort op deze rekening worden geïnvesteerd in ontwikkelingslanden. ASN Bank biedt een zogenaamd vrouwenspaardeposito. Bij deze unieke spaarvorm spaart u voor een periode van vijf jaar tegen 5% rente. Deze rente wordt geschonken aan Cordaid Microkrediet, die ervoor zorgt dat de gift bij betrouwbare partnerorganisaties op het gebied van kredietverlening in ontwikkelingslanden belandt. De gelden worden gebruikt om microkredieten, tegen eerlijke voorwaarden, te verstrekken aan vrouwen in ontwikkelingslanden. Na verloop van vijf jaar krijgt u uw inleg terug.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is microkrediet?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 07-08-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!