Behouden Huis: belastingvrij verzilveren overwaarde woning

Behouden Huis: belastingvrij verzilveren overwaarde woning Uw woning heeft overwaarde en u wilt niet verhuizen maar wel belastingvrij extra geld in het handje hebben. In dat geval kunt u toch de overwaarde van uw woning verzilveren. U betaalt Behouden Huis geen huur en de uitbetaling is een mooie netto aanvulling op AOW en pensioen of om gewoon iets leuks van te doen. U zet zo het geld dat in de bakstenen van uw woning zit om in een periodieke uitkering. Het bedrijf Behouden Huis adverteert hiermee. Het bijzondere van deze oplossing is dat u geen opeethypotheek afsluit, u verhoogt uw hypotheek dus niet. Ook opvallend is dat u uw woonrecht houdt, u mag gewoon in uw woning blijven wonen en blijft in die periode eigenaar van uw woning. Hoe werkt dit alles dan wel?

Behouden Huis zorgt met de overwaarde van uw woning voor meer netto inkomen

De overwaarde van uw woning

In 2020 hebben de meeste woningen een overwaarde en met deze overwaarde kunt u natuurlijk van alles doen:
  • U doet nog niets en laat de overwaarde lekker in de woning zitten.
  • U sluit een extra hypotheek op de woning af. De hypotheekrente is toch laag in 2020.
  • U verkoopt de woning en gaat kleiner wonen.
  • U zet de overwaarde van uw woning om in een periodieke uitkering en blijft lekker in uw woning wonen.

Behouden Huis

Behouden Huis is onder voorwaarden bereid om de overwaarde van uw woning om te zetten in een periodieke uitkering. Niet doordat u bij dit bedrijf een hypotheek afsluit, maar doordat u met dit bedrijf een afspraak maakt, een contract sluit. Essentieel in dit contract is dat als de langstlevende overlijdt, de woning eigendom wordt van Behouden Huis. U behoudt het woonrecht totdat u 100 jaar bent of verhuist. Tot die tijd bent u volledig eigenaar van de woning en verantwoordelijk voor een eventuele hypotheek die nog op de woning rust, de fiscale lasten en het onderhoud van de woning. Stel u bent 70 jaar, dan berekent Behouden Huis hoeveel u maandelijks krijgt uitbetaald.

Voorwaarden overwaarde belastingvrij verzilveren

Enkele voorwaarden van Behouden Huis zijn:
  • Hebt u nog een hypotheek op uw woning, dan mag die niet meer dan 45% van de WOZ-waarde bedragen.
  • Woont u alleen in de woning, dan bent u minimaal 65 jaar.
  • Woont u samen in de woning, dan bent u beiden ouder dan 68 jaar. Pas als de laatste bewoner de woning heeft verlaten, wordt de woning het eigendom van Behouden Huis.
  • De overwaarde is minimaal 125.000.
  • U bent verantwoordelijk voor het onderhoud. Bij de aanvang van het contract wordt de stand van zaken opgemaakt. Extra verfraaien is niet nodig, onderhouden wel.
  • U mag geen aanvullende hypotheken afsluiten zodra het contract met Behouden Huis gesloten is.

Vul met extra uitbetalingen uw AOW en pensioen aan zonder extra hypotheek op uw woning

Het contract met Behouden Huis kan zo tot een levenslange uitkering en aanvulling op uw pensioen leiden. Behouden Huis geeft aan dat het bedrag dat niet is uitgekeerd door een voortijdig overlijden beschikbaar is voor de erfgenamen, maar dat u er ook voor kunt kiezen dat dit overschot niet naar de erfgenamen gaat. Als u voor optie 2 kiest (niet naar de erfgenamen) dan zal uw maandelijkse uitbetaling hoger zijn. Kiest u niet voor optie 2, dan gaat na uw overlijden de maandelijkse uitkering naar de erfgenamen waarbij zij voor een versnelde uitbetaling kunnen kiezen, maar dit met een korting van 10%. Uw keuze kan bij een voortijdig overlijden dus ook tot een maandelijkse pensioenaanvulling van uw erfgenamen leiden.

Betaalgarantie Behouden Huis

U gaat mogelijk een contract aan voor lange duur, daarom biedt Behouden Huis ook een betalingsgarantie aan. Die houdt in dat als dit bedrijf zes maanden niet uw periodieke uitkering heeft uitbetaald (3 maanden en 3 maanden voor eventuele herstelbetalingen) de verplichte verkoop bij overlijden of verhuizing komt te vervallen. De periodieke uitbetalingen die u al hebt ontvangen hoeft u ook niet terug te betalen. Uiteraard betaalt u maandelijks wel belasting over de uitkering door Behouden Huis.

Woonrecht behouden: u hoeft niet te verhuizen

U mag dus in uw woning blijven wonen. Voor velen zal dat een geruststelling zijn. U hoeft uw woning met deze constructie niet te verlaten. Uiteraard zijn er nog andere mogelijkheden om aan geld te komen en zo uw overwaarde te benutten. Afhankelijk van de leeftijd, de waarde en de overwaarde van de woning kan een aflossingsvrije hypotheek met de lage rente in 2020 ook een oplossing zijn. Ook dan bent u gewoon eigenaar van uw woning, waarin u kunt blijven wonen zolang u wilt. Wat voor u voordelig en beter is, is vaak persoonsafhankelijk. Laat u zich dus hierover goed adviseren.

Conclusie extra inkomen mogelijk terwijl u uw woning niet verkoopt

Uw woning niet verkopen en toch de overwaarde van uw woning benutten zonder te verhuizen kan. U houdt het woonrecht en de overwaarde wordt omgezet in een maandelijkse betaling. De mogelijke oplossing die Behouden Huis biedt is geen opeethypotheek, bovendien blijft u zolang u in de woning woont eigenaar van de woning.
© 2020 Info4mij, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overwaarde benutten via de omkeerhypotheekOverwaarde benutten via de omkeerhypotheekBenut de overwaarde, maar hoe? De omkeerhypotheek 2019 en 2020, omgekeerde hypotheek of opeethypotheek genoemd, is een k…
Wat is een zorghypotheek (omgekeerde hypotheek)?Wat is een zorghypotheek (omgekeerde hypotheek)?Een zorghypotheek is een omgekeerde hypotheek die kan worden afgesloten door mensen die voldoende overwaarde hebben op h…
Opeethypotheek & huis verzilveren bij FloriusOpeethypotheek & huis verzilveren bij FloriusFlorius heeft een opeethypotheek voor u: de verzilverhypotheek. Wat is een opeethypotheek voor hypotheek? Het is een omg…
Huis met winst verkocht! Overwaarde belast?Huis met winst verkocht! Overwaarde belast?De waarde van uw huis wordt fiscaal niet belast. Een gerealiseerde overwaarde is belastingvrij, maar u gaat er in de toe…

Openingstijden en betalingsverkeer banken op feestdagen 2020Openingstijden en betalingsverkeer banken op feestdagen 2020Zijn de banken open op de feestdagen in 2020 en wanneer dan wel? Voor die vraag staan we elke keer als de feestdagen era…
Vergoedingsrechten: wie krijgt waardestijging woningVergoedingsrechten: wie krijgt waardestijging woningWettelijke vergoedingsrechten bepalen in belangrijke mate wie bij een echtscheiding wat van de overwaarde en waardestijg…
Bronnen en referenties
  • Behouden Huis

Reageer op het artikel "Behouden Huis: belastingvrij verzilveren overwaarde woning"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 08-09-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!