InfoNu.nl > Financieel > Geld > Individuele studietoeslag of inkomenstoeslag aanvragen

Individuele studietoeslag of inkomenstoeslag aanvragen

Individuele studietoeslag of inkomenstoeslag aanvragen De gemeente heeft mogelijk twee interessante toeslagen voor u: de individuele studietoeslag en de individuele inkomenstoeslag. Als u een beperking hebt, studeert en recht hebt op studiefinanciering, dan kunt u bij uw gemeente een individuele studietoeslag aanvragen. Aan de studietoeslag van de gemeente zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. U mag niet volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn verklaard. Bent u geen student, dan kunt u bij de gemeente een individuele inkomenstoeslag aanvragen. Wat zijn die voorwaarden, komt u voor een toeslag in aanmerking en om welk bedragen gaat het?

Een toeslag bij de gemeente aanvragen

Studeren met een beperking

Studeren is duur en daarom proberen studenten regelmatig wat geld bij te verdienen. De opvatting is dat jongeren met een beperking moeilijker geld kunnen bijverdienen en daardoor eerder veel schulden zullen opbouwen dan jongeren zonder een beperking. Dat extra schulden opbouwen alleen doordat er een beperking is wordt als ongewenst gezien en daarom kunnen gemeenten een studietoeslag toekennen.

Bijzondere bijstand van de gemeente

De studietoeslag is een vorm van bijzondere bijstand en daarom zijn er een aantal voorwaarden gesteld die we ook bij een bijstandsaanvraag terugzien. Zo mag uw vermogen niet hoger zijn dan de vermogensgrens die geldt bij het aanvragen van een bijstandsuitkering. Voor een alleenstaande is dat in 2017 5.940, voor een alleenstaande ouder en gehuwden of samenwonenden 11.880. Hebt u meer vermogen in box 3 dan heeft het geen zin om de studietoeslag aan te vragen.

Voorwaarden individuele studietoeslag 2017

In aanvulling op de vermogenstoets gelden de volgende voorwaarden:
  • U woont in de gemeente waar u de aanvraag indient.
  • U bent tussen de 18 en 30 jaar oud.
  • U heeft een beperking/handicap.
  • U heeft recht op een uitkering volgens de wet studiefinanciering of WTOS.
  • Verandert uw situatie dan geeft u de veranderingen zo snel mogelijk door aan de gemeente.
  • Elk halfjaar vindt er een controle plaats of u nog recht heeft op de studietoeslag.

Studietoeslag aanvragen

Op de website van uw gemeente treft u een aanvraagformulier aan. Zodra dat is ingevuld, kunt u het samen met de gevraagde stukken opsturen naar de gemeente. Na ontvangst van de stukken krijgt u een uitnodiging voor een persoonlijk gesprek. Binnen acht weken valt het besluit of u recht hebt op de gemeentelijke toeslag. Als stukken dient u bij te voegen:
  • Een kopie van een geldig identiteitsbewijs.
  • Een kopie van uw laatste uitkering studiefinanciering plus het Bewijs van Inschrijving bij een opleiding.
  • Een kopie van het saldo op laatste afschrift bank- en spaarrekening(en). Dit om het vermogen te kunnen toetsen.
  • Een bewijs van uw rekeningnummer via een bankafschrift.

Bedrag individuele studietoeslag

U kunt zo via de gemeente een maandelijkse toeslag van 100 euro krijgen, 1.200 euro per jaar. Dit lijkt niet zo veel, maar scheelt wel in de op te bouwen studieschuld. De gemeente heeft hiervoor budget beschikbaar, dus waarom zou u er geen gebruik van maken.

Individuele inkomenstoeslag aanvragen

Uw gemeente heeft ook een budget voor de individuele inkomenstoeslag, ook wel langdurigheidstoeslag bijstand en minima genoemd. Ook hier is er een vermogenstoets en worden er voorwaarden gesteld aan de hoogte van uw inkomen. De bedragen kunnen maximaal eenmaal per jaar door de gemeente worden uitbetaald:

De individuele inkomenstoeslag, bedragen in 2017:

Uw gezinssituatieBedrag toeslag
Alleenwonend 360
Alleenstaande ouder (minderjarige kinderen) 470
Gezin zonder minderjarige kinderen 600
Gezin met minderjarige kinderen 800

U kunt de individuele inkomenstoeslag (respectievelijk de langdurigheidstoeslag) niet met terugwerkende kracht aanvragen. Hebt u er recht op, maak er dan op tijd gebruik van. Het streven is erop gericht dat u binnen acht weken na uw aanvraag de uitslag krijgt per gemeentelijke brief.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Langdurigheidstoeslag bijstand en minimaLangdurigheidstoeslag bijstand en minimaBijstand of minima, maak ook in 2017 gebruik van de individuele inkomenstoeslag, voorheen langdurigheidstoeslag genoemd.…
Studeren op volwassen leeftijdStuderen op volwassen leeftijdWat zijn de voordelen van de volwassen student die aan een studie begint? Zijn er beperkingen in het intellectuele vermo…
Bijstand en de Participatiewet: tips en tricks (2015)Bijstand en de Participatiewet: tips en tricks (2015)Sinds 1 januari 2015 zijn de Wet Werk en Bijstand (WWB), Wajong en de sociale werkvoorziening samengevoegd onder de naam…
Studeren: concentratie moeilijkhedenStuderen: concentratie moeilijkhedenConcentratie problemen tijdens het studeren? Problemen met de concentratie tijdens de studie is hinderlijk! Hoe ontstaan…
Bronnen en referenties
  • Meicirculaire 2017 Gemeentefonds.

Reageer op het artikel "Individuele studietoeslag of inkomenstoeslag aanvragen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 12-09-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Toeslagen 2016
Schrijf mee!