Winkel failliet: Stappenplan om geld terug te krijgen

Winkel failliet: Stappenplan om geld terug te krijgen Stel, u heeft een mooi product gekocht via een betrouwbaar ogende bekende website, of hebt in de winkel of showroom van het betreffende bedrijf een aanbetaling gedaan. Maar dan hoort u dat het bedrijf failliet is gegaan, net in de periode dat u op uw bestelling wacht en al betaald heeft of een aanbetaling had gedaan. Wat te doen? Hoe krijgt u uw geld terug bij een faillissement van een (web)winkel? Heeft u na het faillissement nog recht op het product of de dienst? En hoe zit het met garantie en/of reparatie? Een faillissement is voor alle betrokken partijen meestal erg vervelend. De betreffende onderneming laat veel schuldeisers achter die hun rekening niet betaald krijgen, maar meestal ook veel klanten die in de periode voor het failliet gaan van de (web)winkel een product betaald hebben en niet geleverd krijgen. De procedure bij een faillissement van een (web)winkel is voor consumenten vaak lastig te begrijpen.

Geld terug na faillissement? Een stappenplan

Om maar meteen met het slechte nieuws te beginnen: consumenten staan in een benarde positie als het gaat om het terugkrijgen van geld van een failliete (web)winkel. Dat komt vooral doordat de klant als laatste in de rij moet aansluiten als het gaat om degenen onder wie het geld dat nog uit het failliete bedrijf te halen valt verdeeld zal worden. Banken en de Belastingdienst hebben altijd voorrang, waardoor klanten vaak aan het kortste eind trekken. Toch is het altijd de moeite waard om in ieder geval te proberen om uw geld terug te krijgen of het product of de dienst alsnog geleverd te krijgen. Hoe u dat doet leest u in het volgende handige stappenplan.

Stap 1: Neem zo snel mogelijk contact op met de curator

De curator is iemand die na een faillissement door de rechtbank benoemd wordt. Deze persoon bekijkt de waarde van alle zaken die verkocht kunnen worden, zoals inventaris, bedrijfspanden en voorraden en betaalt hieruit alle schulden. Ook u zult in het lijstje van schuldeisers worden opgenomen, maar hiervoor dient u zich wel bij de curator te melden. Informeer eventueel bij de Kamer van Koophandel wie de curator is. Gaat het om een product dat kapot gegaan is en waarvan de leverancier inmiddels failliet is? Ook dan kunt u uw klacht na het faillissement bij de curator neerleggen.

Stap 2: Onderzoek of de webwinkel is aangesloten bij een brancheorganisatie

Het is goed mogelijk dat de webwinkel waar u een bestelling gedaan heeft aangesloten is bij een overkoepelende brancheorganisatie. Vaak is dat bij reizen het geval. Als dat zo is, dan is het een goed idee om een beroep op hen te doen en u met uw vordering te melden. Ook al zijn veel garantieregelingen beperkt en bieden ze vaak geen dekking op de gehele (aan)betaling, het is altijd de moeite waard om te proberen. Is de webwinkel onderdeel van het Thuiswinkel Waarborg? Dan biedt dat helaas geen garantie bij een faillissement van de winkel in kwestie.

Stap 3: Failliet bedrijf overgenomen? Informeer bij (nieuwe) eigenaar

Het is goed mogelijk dat de webwinkel die failliet is gegaan in de tussentijd is overgenomen door een ander bedrijf, of een doorstart heeft gemaakt. Informeer of u bij het nieuwe bedrijf terecht kunt om uw product of dienst alsnog geleverd te krijgen. Als de rechtspersoon die de winkel heeft niet failliet is gegaan, maar alleen zijn schulden heeft gesaneerd, is het namelijk mogelijk om nog bij dezelfde winkel terecht te kunnen.

Stap 4: Afwachten, maar wel blijven informeren

Helaas kan de procedure rondom een failliet bedrijf lang duren, zes maanden tot een jaar of langer is hierbij geen uitzondering. De curator heeft tijd nodig om alles op een rij te zetten, schuldeisers te informeren en de boedel te verkopen. Houd rekening met een lange tijd voordat u wat hoort over uw rechten en of u al dan niet (een deel van) uw geld terug kunt zien. Blijf wel regelmatig informeren naar de voortgang van het proces bij de curator.

Na faillissement nog recht op reparatie of garantie?

Als het bedrijf failliet gaat, terwijl u in die periode net een defect product heeft aangeboden ter reparatie, dan blijft dat product van u. Verzoek in dat geval de curator schriftelijk uw product binnen veertien dagen terug te geven. U moet wel aan kunnen tonen dat u de eigenaar bent. Vraag daarom altijd om een ontvangstbewijs als u een product laat repareren. Als uw product defect gaat en u heeft het nog in bezit, neem dan contact op met de fabrikant of importeur. Vaak willen zij u uit coulance helpen, ook al heeft u met hen niet de koopovereenkomst getekend.

5 tips om financieel risico bij kopen webwinkel te verminderen

Elk jaar zijn veel mensen de dupe van een winkel die failliet gaat, terwijl er een bestelling loopt die al betaald is. Geld terug vragen en uiteindelijk terugkrijgen kan erg lang duren en de kansen zijn voor consumenten helaas laag. Daarom is het altijd belangrijk om op uw hoede te zijn indien u online of in een winkel bestelt en/of een aanbetaling doet, zeker indien het gaat om een relatief onbekende winkel. Met de volgende tips vermindert u het risico:
  • Betaal niet vooruit, maar betaal achteraf
  • Betaal nooit meer dan 50 procent aan
  • Controleer van tevoren of het een betrouwbare webwinkel is
  • Controleer inschrijving van de (web)winkel bij de Kamer van Koophandel
  • Onderzoek of er (in het geval van bijvoorbeeld een reis) een garantiefonds bestaat

Veel sterkte en succes met het geld terug krijgen bij een faillissement. U weet nu beter wat uw rechten zijn en uw positie als consument. Volg het bovenstaande stappenplan en u vergroot uw kansen aanzienlijk.
© 2016 - 2024 Smw101, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Procedure bij faillissementProcedure bij faillissementWat is een faillissement en in welke fasen verloopt een faillissement? Hoe wordt het vermogen van de persoon die faillie…
Winkel failliet, wat zijn uw rechten?Winkel failliet, wat zijn uw rechten?Op het moment dat een winkel failliet is verklaard, hebt u niet meer de mogelijkheid om uw spullen of uw geld terug te h…
Rangorde schuldeisers bij faillissementRangorde schuldeisers bij faillissementDe rangorde van schuldeisers in het faillissement bepaalt in belangrijke mate de kans op betaling. Hoe hoger de plaats i…
De gevolgen van een faillissement van derdenDe gevolgen van een faillissement van derdenEen faillissement van een bedrijf, instelling of een persoon, kunt u als particulier door benadeeld worden. Een eigendom…

Vergoeding bij annulering vlucht door stakingVergoeding bij annulering vlucht door stakingWanneer je een vliegticket geboekt hebt bestaat de mogelijkheid dat je vlucht geannuleerd wordt als gevolg van een staki…
Je inkomen weer aanvullen nadat je partner is overledenJe inkomen weer aanvullen nadat je partner is overledenJe bent getrouwd of woont samen, hebt eventueel kinderen en woont in een koophuis. Je financiële huishouden is dan gebas…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Martaposemuckel, Pixabay
  • https://www.consuwijzer.nl/nieuws/consuwijzer-geeft-consument-tips-om-risicos-bij-faillissement-bedrijf-te-verkleinen
  • http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/faillissement/faillissement-rechten/
Smw101 (8 artikelen)
Gepubliceerd: 18-08-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.