InfoNu.nl > Financieel > Geld > Renteverhoging: de gevolgen van een stijgende rente

Renteverhoging: de gevolgen van een stijgende rente

Renteverhoging: de gevolgen van een stijgende rente Een stijgende beleidsrente heeft gevolgen voor uw beleggingsportefeuille. Het ene financiële product wordt interessanter en het andere juist niet meer. Geld ontlenen wordt door een renteverhoging duurder, maar geld uitzetten op een spaarboekje wordt opnieuw voordeliger. Door de verhoging van de rente zal ook de muntkoers versterken tegenover andere munten. De Federal Reserve (Amerikaanse Centrale Bank) heeft eind 2015 de rente met een kwart procent opgetrokken tot een niveau van 0,25% - 0,50%. Dit zal in normale omstandigheden een hogere dollarkoers met zich meebrengen. Voor goudbeleggers is een hogere dollar, als gevolg van een rentestijging, nefast.

De gevolgen voor uw portefeuille bij een hogere rente

Het is belangrijk om heel goed je beleggingsportefeuille in de gaten te houden bij stijgende rentes. De rentes kunnen immers een grote impact hebben op het rendement. Een herschikking van uw portefeuille kan zich opdringen zodat je steeds het beste rendement haalt.

Bron: Geralt, PixabayBron: Geralt, Pixabay

De aandelenmarkten in het algemeen

Een hogere rente staat gelijk aan hogere rendementen op spaarboekjes. Het is dus een logische stap voor een belegger om een investering te zoeken met minder risico. Het geld dat geïnvesteerd werd in aandelen, wordt nu op spaarrekeningen uitgezet. Dit hoeft echter niet onmiddellijk. Check eerst heel goed of je op je aandelen winst hebt gemaakt. Verkopen met verlies is echt niet nodig en je hebt heus wel wat tijd om je geld over te brengen naar een spaarproduct. Door de heel lage rentestanden, sinds het soepele geldbeleid van de centrale banken, zijn de aandelenkoersen vlot gestegen. Het kan verstandig zijn om bij oplopende rentes wat winst te nemen en wat veiligere oorden te gaan opzoeken.

Hoogrentende dividendaandelen

Op lange termijn is er geen erg voor dividendaandelen. Op korte termijn kunnen ze even hinder ondervinden van de stijgende rente door het feit dat beleggers zouden kunnen overstappen naar overheidsobligaties in tijden van stijgende rente. Deze worden immers gezien als een veilige belegging.

Obligaties en obligatiefondsen

Bij een stijging van de rente verliezen obligatiefondsen van hun waarde. Obligaties aan lagere rentevoeten worden minder interessant op de secundaire markt omdat je nu eenmaal een hogere rente krijgt op de primaire markt. De fondsen stijgen dus niet meer in waarde zolang de rente in stijgende lijn zit. Ook obligaties ondervinden hetzelfde. Het enige verschil is dat je een individuele obligatie nog altijd kan bijhouden tot op de vervaldag. Op deze manier hoef je geen verlies te slikken op je oorspronkelijke startbedrag.

Lenen wordt duurder, sparen wordt aantrekkelijker

Lenen

Als de rente stijgt dan kunnen zowel consumenten als bedrijven minder goedkoop geld gaan lenen. Consumenten lenen bijvoorbeeld om een huis te financieren of een auto aan te kopen. Bedrijven gaan lenen om te investeren in hun bedrijf om vervolgens een hogere winst te kunnen maken. Als je bijvoorbeeld een rendement kan halen van 8% op het vermogen binnen het bedrijf en je leent maar aan 5%, dan strijk je een winst op van 3%. Door een stijgende rente zal het percentage tussen het rendement op vermogen en het te ontlenen bedrag kleiner worden, waardoor je dus minder winst kan maken. Bij bedrijven die aandelen uitgeven zal op deze manier de winst per aandeel dalen, wat een lagere aandelenkoers als gevolg kan hebben.
Mensen die geld ontleend hebben van hun bank voor de financiering van hun woning, zijn nu beter af met een lage vaste rentevoet. Voor mensen met een variabele rentevoet zijn de stijgende rentes nu nadelig. Het gevolg zal een verhoging zijn van het af te lossen bedrag.

Sparen

Sparen wordt bij hogere rentes aantrekkelijker. De jaren na de financiële crisis hebben de banken systematisch de rente op spaarboekjes en termijnrekeningen verlaagd gezien de dalende beleidsrentes. Bij renteverhogingen vindt de omgekeerde beweging plaats: meer rente op spaarproducten. Meer dan waarschijnlijk zullen de rentes op spaarproducten niet fors gaan stijgen. Als voorbeeld lijkt een verhoging van 0,5% naar 1% heel weinig, maar het betekent uiteindelijk wel een verdubbeling van je intresten.

Goudprijs bij een stijgende rente

Eind 2015 heeft de FED voor de eerste keer sinds negen jaar de rente (met een kwart procent) opgetrokken. Het optrekken van de rente heeft als gevolg dat de dollarwaarde tegenover andere munten zal gaan stijgen. Bij een stijgende dollar is er een geringere interesse in goudbeleggingen. De verwachtingen bij analisten zijn dat de goudprijs verder zal dalen bij stijgende rentes. Eind 2015 staat de goudprijs rond 1.070 dollar per ounce (De Troy Ounce is de standaard gewichtseenheid voor edelmetalen zoals goud. 1 Troy ounce is gelijk aan 31,1034768 gram). Analisten verwachten dat de goudprijs nog verder zal dalen. Goud wordt immers aanzien als een beleggingsmiddel in turbulente tijden. Het feit dat de rentes stijgen, wil zeggen dat de economie aan de beterhand is en beleggers goud minder snel als beleggingsinstrument gaan kiezen.

De verwachte rentestijging door de FED einde 2015

Midden december 2015 besliste de FED om de rente met een kwart procent op te trekken tot een niveau van 0,25%-0,50%. Op basis van het economisch herstel en de aantrekkende arbeidsmarkt en huizenmarkt, is de kans groot dat in de loop van 2016 de rente gradueel zal verder stijgen. Tegen 2018 moet de rente zich terug op een normaal marktniveau situeren. Deze voorspelling valt uiteraard nog af te wachten en de economische indicatoren moeten dan gunstig blijven.

Wat zijn de verwachtingen in Europa?

Europa loopt qua monetaire versoepeling ruim achterop tegenover Amerika. Pas in maart 2015 besliste de ECB om maandelijks 60 miljard euro waardepapier op te kopen, zowel van overheden als vanuit de privé-sector. Deze maatregelen moeten ertoe leiden dat de Europese economie meer zuurstof krijgt. De economie in Amerika draait nu eenmaal veel beter in Amerika dan Europa. De renteverhoging in Europa is dus waarschijnlijk nog heel veraf. Analisten vrezen dan ook voor de waarde van de euro. Door een snellere renteverhoging in Amerika zal de dollarkoers tegenover de eurokoers gaan stijgen. De mogelijkheid bestaat dat de dollar pariteit zal bereiken met de euromunt. Een sterke dollarmunt zal de exporterende bedrijven in Amerika parten spelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gevolgen rentestijging Europese Centrale Bank (ECB)Gevolgen rentestijging Europese Centrale Bank (ECB)De Europese Centrale Bank (ECB) heeft besloten om de rente te verhogen. Gedurende bijna twee jaar heeft de rente op een…
Lening met variabele rente goedkoperLening met variabele rente goedkoperEen lening met een variabele rente in 2018, hypotheekrente of leenrente, is vaak goedkoper. Een lening met een lage vari…
SNS plafondrente hypotheekSNS plafondrente hypotheekProfiteer van de plafondrente hypotheek in 2018. De plafondrente betekent een lagere hypotheekrente en u wordt niet verr…
Gevolgen van hogere hypotheekrente in 2018Gevolgen van hogere hypotheekrente in 2018Stel dat de hypotheekrente stijgt in 2018 en 2019, wat doet deze hogere rente dan met uw hypotheek, wat zijn de gevolgen…
Invloed van rente op beleggenInvloed van rente op beleggenDe geldmarkt rente of “korte rente” wordt bepaald door de ECB (Europese Centrale Bank). De kapitaalmarktrente of “lange…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HebiFot, Pixabay
  • Beleggen.info, https://beleggen.info/aandelen/rente, 30 juli 2015
  • Trends.knack.be, http://trends.knack.be/economie/finance/rentestijging-is-gezond/article-opinion-570193.html, 30 juli 2015
  • Standaard.be, http://www.standaard.be/cnt/dmf20150507_01668584, 30 juli 2015
  • Moneytalk.knack.be, http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/beleggen/stijgende-rentevoeten-zullen-rally-bij-het-goud-de-nek-omwringen/article-normal-350155.html, 30 juli 2015
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Rente, 30 juli 2015
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Renteverhoging: de gevolgen van een stijgende rente"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 16-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Financieel advies
Schrijf mee!