InfoNu.nl > Financieel > Geld > Cash back: contant geld uit de supermarkt

Cash back: contant geld uit de supermarkt

Cash back: contant geld uit de supermarkt Wie kent het niet: je bent koortsachtig op zoek naar een geldautomaat terwijl de bodem van je portemonnee in zicht is? In de binnenstad mag zo’n zoektocht dan nog vrij snel tot resultaat leiden (en daarmee tot contant geld), op het platteland ziet dat er anno 2014 heel anders uit. Lang niet overal kan je met plastic geld of met een creditcard betalen. Dan is het niet zo verwonderlijk dat klanten bij het afrekenen van hun boodschappen aan de kassa graag wat extra geld pinnen.

Cash bij het winkelen

Klanten komen niet alleen bij geldautomaten aan contant geld. Ook veel winkels en tankstations bieden die service. De service staat ook wel bekend onder de naam "Cash Back". Maar er zijn ook beperkingen. Lang niet overal lukt dat even gemakkelijk. Zo was er bijvoorbeeld een winkelketen waar als extra voorwaarde gold dat men er voor minimaal 50 euro besteed moest hebben. Maar dan kon de klant zich ook tot 100 euro in contanten laten uitbetalen, gratis en in principe ook meerdere malen per dag.

Gegarandeerde betaling

Bij dit fenomeen, dat ook wel eens als "overpinnen" wordt aangeduid, wordt het gewenste bedrag later samen met het aankoopbedrag van de bankrekening van de klant afgeschreven. Voor de winkelier is er sprake van een gegarandeerde betaling. Hij loopt dus geen enkel risico en cash back wordt door zijn klanten gewaardeerd als een extra service. Vooral in landelijke gebieden wordt die mogelijkheid erg op prijs gesteld.

Terwijl elke zichzelf respecterende bank begin jaren zeventig van de vorige eeuw liefst op elke hoek van de straat een filiaal wilde hebben, werden de afgelopen decennia talloze bankfilialen uit kostenoverwegingen weer gesloten. Daardoor is het met name op het platteland niet gemakkelijk om nog aan contant geld te komen.

Klantenbinding kan zo simpel zijn

Het kosteloos laten opnemen van contant geld bij het winkelen, was daarom een slimme zet van winkeliers. Het geldt als een echte service, vooral in de bank-arme gebieden. Het is bijna als vroeger bij de filialen van de bank. Winkelketens zijn klantvriendelijker en creatiever in hun dienstverlening geworden. Want op die manier werden ook zij minder overladen met contant geld dat ze alleen tegen betaling van kosten bij de bank konden afstorten. Bovendien appelleert het aan een stukje persoonlijke benadering, iets wat vaak gemist wordt in deze door technologie gedreven samenleving. Geld komt niet alleen uit automaten, maar wordt je persoonlijk overhandigd door een caissière van vlees en bloed. Zo was het vroeger ook bij de banken. Maar dat was lang geleden. Klantenbinding kan zo simpel zijn.

Met je mobieltje betalen

Aan klanten moet een toegevoegde waarde worden geboden. Daarom zullen winkeliers straks ongetwijfeld ook betalingen met de mobiele telefoon op grote schaal gaan toestaan. Met dat soort extra’s wordt de koopervaring voortdurend verder verbeterd. Dit past ook in de trend dat veel supermarkten steeds meer en meer diensten en producten in hun assortiment opnemen om beter in de behoeften van de klanten te voorzien. In de branche wordt die strategie ook wel "one-stop-shopping" genoemd. In een ideale situatie houdt de klant maar een keer halt en slaat op die plek alles in wat hij nodig heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Cash back: contant geld uit de supermarkt"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 23-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!