InfoNu.nl > Financieel > Geld > Onderhandelen over de prijs van een huis

Onderhandelen over de prijs van een huis

Onderhandelen over de prijs van een huis Na lang zoeken heb je eindelijk je droomhuis gevonden. Het pand voldoet exact aan jouw wensen. Maar de eigenaar verlangt zoals gewoonlijk een te hoge prijs voor zijn huis. Hoe kan je het best onderhandelen?

Onderhandelen een kwestie van de juiste argumenten aanvoeren

Je kunt niet simpelweg volstaan met de opmerking: “meer dan bedrag X wil ik niet betalen". Maar bedenk vooraf: met de juiste argumenten onderhandelen over de prijs van een huis is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Laat je door deskundigen vóór de onderhandelingen aan de juiste argumenten helpen (defecten, marktwaarde, etc.).

Voorbereiding voor prijsonderhandelingen

Zoals bij elk belangrijk gesprek, is een goede voorbereiding essentieel. Vergelijking van de verkoopprijzen in de directe omgeving kan zeer nuttig zijn. Selecteer ook de datum van het gesprek met zorg. De zondag leent er zich meestal goed voor. Beide partijen hebben dan de nodige rust om zich op het gesprek voor te bereiden. Weliswaar heeft men door de week doorgaans meer aan het hoofd, maar vreemd genoeg kan men in de praktijk dan toch soms sneller tot overeenstemming komen.

Bod persoonlijk uitbrengen of telefonisch?

In de regel is een persoonlijk gesprek beter dan een bod via de telefoon. Met een paar vriendelijke zinnen aan het begin van de eigenlijke prijsonderhandelingen, kan het ijs gemakkelijk worden gebroken. Een ingeschakelde makelaar kan bij het gesprek aanwezig zijn en als een nuttige hulp fungeren.

Wanneer telefonisch over de prijs onderhandelen?

Telefonisch over de prijs onderhandelen is aan te bevelen voor ietwat verlegen en gereserveerde mensen die over minder flair en onderhandelingsvaardigheid beschikken. Aan de telefoon, in een veilige omgeving, is het gemakkelijker om een prijs te noemen zonder de reactie van de andere partij te hoeven zien. Gebaren en gezichtsuitdrukkingen van de verkoper kunnen onzekere kopers al snel van hun stuk brengen.

Argumenten en tactiek

Beargumenteer vooral waarom de voorgestelde prijs volgens jou niet de juiste prijs is. Leg aan de verkoper je standpunten uit en verklaar hem de prijsverlaging. Waarom is jouw prijs redelijk? Misschien heb je wel een dringende reden voor verkoop gevonden.

Zwaarwegende redenen kunnen bijvoorbeeld zijn:
  • een drugspand als directe buur;
  • vocht in de woning. Vochtbestrijding kan een kostbare aangelegenheid zijn;
  • het ontbreken van een tuin of garage;
  • minder geschikte locatie door problemen in de wijk;
  • buitenmuren met zichtbare scheuren.
  • geluidsoverlast van de buren.

Minder zwaarwegende redenen voor prijsverlaging kunnen zijn :
  • de badkamer is gedateerd;
  • de verwarmingsketel moet binnenkort worden vernieuwd;
  • het verkeer is duidelijk hoorbaar;
  • er is geen inbouwkeuken of zonnescherm aanwezig;
  • het huis is maar gedeeltelijk van dubbele beglazing voorzien;
  • een niet geïsoleerde zolder;
  • de elektrische bedrading is verouderd;
  • school en peuterschool zijn te ver weg;
  • rommelige buren;
  • donkere kamers;
  • gebrek aan parkeerruimte.

Wees niet te negatief

Maar wees ook weer niet te scheutig in de opsomming van negatieve eigenschappen. De woning mag niet “slecht gepraat” worden. Anders krijgt de verkoper al snel de indruk dat je alleen de prijs wilt drukken en breekt hij de onderhandelingen af. Bovendien mogen alleen kenmerken worden genoemd die daadwerkelijk op gebreken wijzen of reparatie verlangen. Vooral over cosmetische reparaties, zoals een beige of bruine badkamer, lopen de meningen vaak uiteen.

Tijdstip van betalen

Ook het tijdstip van overdracht kan een nuttig onderhandelingspunt zijn:
  • heeft de verkoper haast om te verkopen?
  • wil hij snel geld zien? Bekend is dat verkoopkansen snel afnemen naarmate de tijd vordert;
  • heeft hij misschien al iets anders gekocht en woont hij al niet meer in de oude woning? Dan zit hij met dubbele woonlasten.

Je kunt de verkoper misschien tot een lagere prijs overhalen door hem toe te zeggen dat hij zijn geld op korte termijn zal ontvangen, onder bepaalde omstandigheden zelfs met een voorschot op de aankoopprijs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis kopen: tips om te onderhandelen over de koopprijsHuis kopen: tips om te onderhandelen over de koopprijsAls je denkt je droomwoning gevonden te hebben, is de volgende stap het onderhandelen met de verkoper over de koopprijs.…
Onderhandelen over de prijsOnderhandelen over de prijsOnderhandelen over de prijs kunt u doen bij het kopen van een huis, maar ook bij het aankopen van elektronica en andere…
Onderhandelen – hoe bereid je je goed voor?Onderhandelen – hoe bereid je je goed voor?Onderhandelen is voor velen geen makkelijke klus. Dit heeft te maken met veel verschillende factoren: het zit niet in je…
Huis kopen: wat is de taak van de aankoopmakelaar?Huis kopen: wat is de taak van de aankoopmakelaar?Waar moet je beginnen als je eens hebt beslist om een woning te kopen? En waarop moet je letten bij de bezichtiging van…
Tips om te onderhandelen over de prijs van een koophuisTips om te onderhandelen over de prijs van een koophuisHet is eindelijk zo ver. Je hebt je droomhuis gevonden. Nu begint het spannendste moment in het koopproces. Je gaat onde…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Onderhandelen over de prijs van een huis"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 18-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!