InfoNu.nl > Financieel > Geld > Huis erven Wat zijn de gevaren?

Huis erven Wat zijn de gevaren?

Huis erven  Wat zijn de gevaren? Een huis erven hoeft niet altijd te betekenen dat je er financieel beter van wordt. Je krijgt naast het huis namelijk ook de hypotheek die eventueel nog op het huis gevestigd zit. Je verkrijgt niet alleen de rechten, maar ook de plichten. Wat als de schuld op een huis groter is dan de verkoopwaarde van het huis? Het huis staat in dat geval onder water. Bij overlijden van de huiseigenaar volgt er normaal gesproken een uitkering uit een levensverzekering waarmee de hypotheek (gedeeltelijk) kan worden afbetaald. Als er geen uitkering volgt kan het huis in de nalatenschap meer kosten dan in waarde opbrengen. Dit gevaar doet zich bijvoorbeeld voor bij de aflossingsvrije hypotheek. Dit is een lening waar gedurende de looptijd niet op is afbetaald. In tegenstelling tot andere hypotheekvormen zit hier ook geen levensverzekering aan gekoppeld die uitkeert bij overlijden van de huiseigenaren.

Wat zijn de gevaren van een huis in de nalatenschap?

Na overlijden van de huiseigenaar zullen de nabestaanden gezamenlijk de nieuwe eigenaar worden. Ook de overige bezittingen en schulden zullen normaal gesproken bij deze erfgenamen terecht komen. Tenzij de erfgenamen een andere bestemming hebben, zullen ze het huis in de verkoop zetten. Het gevaar is dat het huis niet verkocht kan worden voor een bedrag waarmee de schulden kunnen worden afbetaald. Het probleem met een huis is in dat geval dat de hoge maandelijkse lasten wel doorlopen. Hierbij kun je denken aan hypotheekrente, onderhoud, belasting en verzekeringen. Ook moet er rekening worden gehouden met waardalingen van het huis.

Verkoopwaarde is hoger dan de hypotheekschuld op het huis

In dat geval is het zaak om de woning zo snel mogelijk te verkopen. Tot verkoop blijf je namelijk hoge lasten houden. Er kunnen alsnog problemen ontstaan als het niet lukt om het huis voor het beoogde bedrag te verkopen. Door de hoogte van de maandlasten kan het gebeuren dat je meer moet betalen aan de woning dan dat het op gaat leveren bij verkoop. Je kunt het huis het beste gelijk zo scherp mogelijk in de verkoop zetten. Het moet namelijk lukken om het huis zo snel mogelijk te verkopen.

Investeren in onverkoopbaar huis

Door achterstallig onderhoud kan het noodzakelijk zijn om eerst fors te moeten investeren in het huis om het verkoopbaar te krijgen. In een uiterst geval is het geërfde huis een slooppand. De grond waar het huis op staat heeft waarde, maar het slooppand gaat geld kosten om het stuk grond zonder huis te kunnen verkopen. Dit vraagt om een grote investering die mogelijk niet meer terugverdient gaat worden. Achterstallig onderhoud is niet altijd van buitenaf zichtbaar, maar moet wel verholpen worden voor het huis verkocht kan worden.

Huis heeft overwaarde, maar in de nalatenschap zitten schulden

Er kan ook nog de situatie ontstaan dat de woning voldoende overwaarde heeft, maar de overledene laat hoge schulden na. Deze schulden hoeven geen betrekking te hebben op het woonhuis, maar de erfgenamen die het huis erven, zullen in de meeste gevallen ook de overige bezittingen en schulden erven. Voordat je een erfenis ontvangt, moet je eerst via de notaris achterhalen in hoeverre het verstandig is om de nalatenschap te accepteren. Indien de schulden in de nalatenschap hoger zijn dan de bezittingen, kost het krijgen van een erfenis geld. Je kunt zelf financieel aan de grond raken door een erfenis.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis erven Wat zijn de gevaren?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 08-06-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!