InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Ouders erven van hun kinderen

Ouders erven van hun kinderen

Onder voorwaarden kunnen ouders de nalatenschap van kinderen erven. Indien ze erven, hebben ze minimaal recht op een kwart van de nalatenschap per ouder. De verdeling van nalatenschap wordt in de wet geregeld. Door een testament op te stellen, kan er van de wettelijke verdeling worden afgeweken. In eerste instantie gaat de nalatenschap naar de echtgenoot (of daarmee gelijk gesteld persoon) en naar de kinderen. Ieder binnen deze groep begunstigden heeft recht op een gelijk deel uit de nalatenschap. In een testament kan er een andere verdeling worden opgegeven, maar de kinderen van de overledene hebben in ieder geval recht op hun legitieme portie (bedraagt de helft van de verkrijging volgens de wettelijke verdeling).

In het geval er geen begunstigden zijn in deze zogenaamde groep 1 (echtgenoot en kinderen), komt de nalatenschap ten goede aan groep 2. Tot deze groep behoren de vader en de moeder van de overledene en de broers en zussen.

Rechten van ouders op een nalatenschap

De nalatenschap wordt gelijk verdeeld over de erfgenamen in groep 2. Broers en zussen krijgen dus een gelijk deel als de ouders. Echter de ouders hebben wel minimaal recht op ¼ deel van de nalatenschap. Moet de nalatenschap bijvoorbeeld verdeeld worden over beide ouders en tien broers en zussen, dan gaat de helft van de nalatenschap naar de ouders en de broers en zussen krijgen gelijke rechten op de andere helft van de nalatenschap.

Plaatsvervulling bij vooroverlijden

In groep 1 vindt er plaatsvervulling plaats als één van de kinderen al eerder is overleden dan de ouder. Een dergelijke plaatsvervulling vindt ook plaats in groep 2, maar alleen bij de broers en zussen. In dat geval zijn hun kinderen de erfgenamen. Bij vooroverlijden van een ouder in groep 2, vindt er geen plaatsvervulling plaats. De overgebleven ouder blijft gewoon recht houden op minimaal ¼e deel van de nalatenschap

Voorbeeldberekening Eén ouder en twee broers

Henk komt te overlijden en heeft geen partner en ook geen kinderen. Hij laat 90.000 na. Alleen zijn moeder leeft nog, en zij heeft dus recht op minimaal ¼e deel van de nalatenschap. Gezien het aantal gerechtigden zal het recht van de moeder echter hoger zijn. Zij heeft namelijk recht op één derde deel van de nalatenschap. De broers krijgen ieder 30.000 en de moeder ook 30.000.

Voorbeeldberekening Twee ouders en twee broers (één broer is overleden)

Uitgaande van bovenstaand voorbeeld is het te verdelen bedrag nog steeds 90.000. Normaal gesproken zou de verdeling over vier personen moeten plaatsvinden. De overleden broer heeft twee kinderen die door plaatsvervulling het erfdeel van de overleden broer krijgen. De ouders en de nog levende broer krijgen ieder ¼e deel, dus 22.500. Het erfdeel van de overleden broer gaat naar zijn kinderen. Ze krijgen ieder de helft van het erfdeel, dus 11.250.

Hoeveel erfbelasting moeten de ouders betalen?

Uitgaande van de wetgeving in 2011, hebben de ouders een vrijstelling voor erfbelasting van 45.270. De hoogte van de belasting is afhankelijk van de omvang van de verkrijging. Over verkrijgingen tot 118.708 moet 30 procent belasting voldaan worden. Over het hogere deel geldt een tarief van 40 procent.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Ouders erven van hun kinderen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 07-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!