InfoNu.nl > Financieel > Geld > Minder geld spenderen

Minder geld spenderen

Minder geld spenderen Vaak is je geld al op voordat de maand is geëindigd. Gelukkig is daar best iets aan te doen. Ga vanaf nu bij elke koop na of je iets echt nodig hebt. Maak een lijstje met uitgaven die je deze maand echt moet doen. Houd je een bedrag over? Ren dan niet meteen naar de winkel, maar zet het op een spaarrekening. Om te zorgen dat je rond kan komen vind je hieronder wat handige tips.

Internet

Internet staat vol prijs- en productvergelijkers voor allerhande uitgaven. Voor een spaarrekening of een verzekering ga je naar www.verzekeringssite.nl of naar www.bespaarwijzer.nl. De site www.rijkerleven.com geeft bespaartips gecategoriseerd op onderwerp. Erg handig! Kijk ook eens naar gratis spullen op de website www.gratisoptehalen.nl, www.allesvoorniks.nl en www.gratis.nl. Voor tweedehands en dus vaak goedkopere items is www.marktplaats.nl natuurlijk de meest bekende place to be, maar ook op www.speurders.nl is veel te vinden.

Impulsaankopen zijn de slechtste aankopen

Wacht minstens één dag met een aankoop die je eigenlijk niet van plan was te doen. Het loont om de boodschappenfolders uit te pluizen. Kijk pas in de folder van elektronicazaken als je een nieuwe tv of iets dergelijks echt nodig hebt, anders word je juist verleid door een actie. Geen zin om zelf die folders door te spitten? Met de gratis app Spotta (via www.spotta.nl) kun je alle reclamefolders bekijken en aanbiedingen toevoegen aan je boodschappenlijstje. Je krijgt een melding als je favoriete aanbieding verloopt en via het gps-systeem zie je waar de dichtstbijzijnde winkel is waar je de aanbieding kunt scoren.

Huishoudboekje

Een huishoudboekje klinkt ouderwets, maar gelukkig heb je nu ook een hippe digitale variant: de gratis app Afas Personal. Hiermee bespaar je doelgericht geld, deel je je uitgaven in per categorie en stel je een budget op, waardoor je niet te veel uitgeeft. Je krijgt weer controle over je portemonnee en hebt een goed geordende administratie.

Nota's die je in één keer moet betalen

Jaarnota's, belastingzaken of andere hoge rekeningen die je in één keer moet betalen? Dat is even slikken voor je portemonnee. Volgens het Nibud is het makkelijker te behappen als je in maandelijkse termijnen betalen kan. Informeer wel vooraf of hier geen extra kosten aan verbonden zijn. Hou vooraf rekening met bepaalde grote uitgaven, zoals de jaarnota's van energie en reparaties van je auto: zet elke maand een bedrag opzij voor dit soort uitgaven, dan komt de klap toch iets minder hard aan wanneer de nota op de mat valt.

Verzekeringen

Controleer je huidige verzekeringspolissen. Heb je bijvoorbeeld je auto nog altijd op dezelfde manier verzekerd als toen je hem vijf jaar geleden kocht? Dan is de kans groot dat je oververzekerd bent. Neem ook je zorgverzekering onder de loep. Bij FBTO bepaal je zelf voor welke zorg je verzekerd wil zijn en kun je modules uitzetten wanneer je ze niet meer nodig hebt en modules aanzetten als je juist wel voor een bepaald deel verzekerd wil zijn.

Dit zijn slechts een paar (belangrijke) tips. Ga na waar je nog meer op kan besparen, bekijk vooral je routine-uitgaven eens goed!
© 2014 - 2019 Ma-lin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Minder geld spenderen"

Infoteur: Ma-lin
Laatste update: 02-04-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!