InfoNu.nl > Financieel > Geld > Energie besparen, zo doe je dat!

Energie besparen, zo doe je dat!

Energie besparen hoeft niet duur te zijn. Het kan ook op een kosteloze en gemakkelijke manier. Met handige tips bespaart u al snel een hoop geld. Energie besparen wil iedereen, maar niet iedereen wil daarvoor eerst moeten investeren. Zonnecollectoren, huisisolatie of een nieuwe ketel aanschaffen is voor veel mensen te duur, ondanks de besparing die het in de toekomst op kan leveren. Daarom vindt u hieronder een overzicht van dingen die u gemakkelijk zelf kunt realiseren, maar... waarmee u toch flink geld kunt besparen. Met de vijf onderstaande tips, bespaart u ruim 400 euro per jaar!

Verwarm niet langer uw buitenmuren

In veel huishoudens gaan in de wintermaanden dagelijks de radiatoren aan. Let op, geeft de radiator warmte af aan uw (huis)kamer of aan de buitenmuur? U kunt dit controleren door uw hand tegen de muur aan te leggen. Voelt deze koud aan, dan is het tijd om actie te ondernemen.

Plak radiatorfolie tegen de achterkant van de radiator. Hiermee voorkomt u dat de radiator warmte afgeeft via de achterkant en dus aan buitenmuur. De warmte zal voortaan de huiskamer intrekken. Conclusie: De thermostaat kan een graad naar beneden!
  • Kosten radiatorfolie: +/- 15 euro
  • Besparing energiekosten: +/- 30 euro per jaar

Maak een eind aan StandBy apparaten

In elk huishouden komt u ze bijna wel tegen. Apparaten die op de stand 'Stand-By', of de slaapstand staan. Dit houdt in dat het apparaat wel stroom krijgt toegediend, maar niet actief wordt gebruikt. Echter ook deze 'slaapstand' verbruikt energie, zonder dat u er daadwerkelijk iets aan hebt of iets van ziet.

Haal voortaan de stekkers van apparaten eruit! Hiermee voorkomt u dat een apparaat onnodig een licht stroomverbruik heeft. Conclusie: zonder dat u er geld voor uitgeeft, bespaart u wel geld!
  • Kosten: geen
  • Besparing: +/- 75 tot 125 euro per jaar

Stook niet voor 'niemand'

Gaat u 's morgens weg en blijft er die dag niemand in huis? Let op, draai de kachel naar beneden. Immers niemand wil stoken voor niemand. Ook voor dat ene uurtje dat u weggaat is een verwarmt huis onnodig. Daarom is het verstandig om altijd als u de deur uit gaat de kachel naar beneden te draaien. Wanneer u dit uzelf aanwent dagelijks te doen, vergeet u het nooit meer!

Draai de kachel naar +/- 16 à 17 graden wanneer u van huis gaat.
  • Kosten: geen
  • Besparing: +/- 165 euro per jaar

Vervang uw douchekop voor een waterbesparende douchekop

Een gemiddelde douchekop verbruikt 20 liter verwarmd water per minuut. Concreet betekent dit dat als u snel douchet (5minuten), er al snel 100 liter water verbruikt is. Dit kan goedkoper! Er bestaan manieren om in diezelfde 5 minuten maar 30 liter water te verbruiken.

Koop een waterbesparende douchekop. Deze verbruikt gemiddeld zo'n 6 liter per minuut. Dit levert een besparing van ongeveer 10 liter per minuut op ten opzichte van uw oude douchekop!
  • Kosten: +/- 20 euro voor een waterbesparende douchekop
  • Besparing: +/- 35 euro per jaar
© 2014 - 2019 Mnvd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gemakkelijk besparen op energiekostenGemakkelijk besparen op energiekostenMet stijgende energiekosten, kan het besparen van energie of in ieder geval het besparen op de kosten van energie een aa…
Energie besparen: Zorgen voor het milieuEnergie besparen: Zorgen voor het milieuOveral om ons heen wordt energie verbruikt. Of je nu staat te koken of een douche neemt, een avondje tv-kijkt of een tel…
Is een zonneboiler rendabel?Is een zonneboiler rendabel?Een zonneboiler aanschaffen is niet voordelig. Je bent snel een paar duizend euro kwijt. Hiermee loop je natuurlijk wel…
Hoe werkt een zonneboiler?Hoe werkt een zonneboiler?Een zonneboiler is een installatie op het dak van een huis, die door middel van de zonne-energie het water verwarmt. Dit…

Reageer op het artikel "Energie besparen, zo doe je dat!"

Infoteur: Mnvd
Gepubliceerd: 26-03-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!