InfoNu.nl > Financieel > Geld > Salaris te laat of niet ontvangen, wat te doen?

Salaris te laat of niet ontvangen, wat te doen?

Salaris te laat of niet ontvangen, wat te doen? Bij veel mensen komt het salaris op een vaste dag in de maand of week binnen. Altijd de zoveelste dag van de maand of op een dag die in een overzicht is weergegeven en bij alle werknemers bekend is. Het komt echter relatief vaak voor dat mensen hun salaris te laat ontvangen. Dit komt dan vaak door een storing of een menselijke fout bij de organisatie die voor de betalingen zorgt of er iets is anders mis, zoals een contract dat is verlopen zonder dat iemand aan de bel getrokken heeft. Wat kun je doen wanneer je je salaris te laat of helemaal niet ontvangt?

Wat te doen bij niet of te laat ontvangen salaris?

Ruim een kwart krijgt er wel eens mee te maken

Uit een enquête van de Nationale Vacaturebank waarvan de resultaten op 27 januari 2014 gepubliceerd werden in Sp!ts, blijkt dat ruim een kwart van de beroepsbevolking weleens te maken heeft (gehad) met het te laat ontvangen van salaris. In sommige gevallen zou het loon zelfs helemaal niet uitbetaald zijn wanneer de persoon in kwestie niet zelf aan de bel had getrokken. De meeste mensen merken het direct op wanneer hun loon niet op de verwachtte dag op de bankrekening wordt gestort. Dit kan soms zelfs leiden tot een verhit conflict.

In december 2013 bleek dat de salarissen van ambtenaren in Utrecht niet tijdig waren overgemaakt waardoor zij de feestdagen moesten overbruggen zonder het decembersalaris. Een paar maanden eerder waren er problemen met het betalen van 26.000 uitkeringen. Mensen die hierdoor in de problemen kwamen konden toen 50 euro ophalen bij de Dienst Werk en Inkomen om het gat te overbruggen.

Waarom is het salaris te laat?

Wanneer je je salaris niet tijdig ontvangt, dan kan dit verschillende oorzaken hebben. De meeste voorkomende oorzaken zijn:
  • Een storing in het systeem dat gebruikt wordt voor het uitvoeren van de betalingen bij je werkgever of het payroll bedrijf.
  • Een storing bij de bank.
  • Een menselijke fout bij het klaarzetten van de loonbetaling.
  • Financiële problemen bij de werkgever.
  • Het verlopen van je contract zonder dat dit tijdig verlengt is waardoor het onmogelijk is een betaling uit te voeren.
  • Problemen als gevolg van SEPA (je IBAN code is mogelijk niet bekend bij je werkgever).

Meer salaris bij te late betaling

Wat veel mensen niet weten is dat wanneer je je salaris meer dan drie dagen te laat ontvangt, je veelal recht hebt op 5% meer salaris. Het betreft dan een wettelijke verhoging wegens vertraging bij de uitbetaling. Dit is ook van toepassing op vakantiegeld. Verzuimt een werkgever om binnen 14 werkdagen te betalen dan kan dit percentage oplopen tot 50%.

Wat te doen wanneer je je salaris niet op tijd hebt ontvangen?

Allereerst moet je natuurlijk contact opnemen met de salarisadministratie van je werkgever. Mogelijk kan de oorzaak van de niet tijdig ontvangen betaling eenvoudig achterhaald worden en is het zo opgelost. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer blijkt dat je jaarcontract verlopen is of wanneer er een systeemfout is opgetreden. Reageert je werkgever niet of niet tijdig op een telefonisch contact of blijken meer fundamentele problemen ten grondslag te liggen aan de situatie, dan dien je een aangetekende brief te sturen met betrekking tot loonvordering. Na zeven dagen kun je een herinnering loonvordering sturen wanneer je geen reactie krijgt. Wanneer dit na drie dagen nog niet tot een bevredigend resultaat laat dan kun je het beste juridische hulp in roepen. Dit kan via je rechtsbijstandverzekering, het Juridisch Loket of via de vakbond indien je hierbij bent aangesloten.

Voorbeeldbrief loonvordering

Wanneer het zo ver komt dat je een loonvorderingsbrief moet gaan sturen naar je werkgever, dan kun je die als volgt opstellen (gegevens tussen < en > zelf in te vullen):

<eigen naam en adres>

<naam en adres geadresseerde>

Onderwerp: loonvordering <maand>

<plaats van schrijven, datum van schrijven>

Geachte heer/mevrouw <naam>,

Graag vraag ik uw aandacht voor het volgende.

Ik ben bij u in dienst sinds <datum> in de functie van <functie> en heb een contract voor <x uren> per week/maand. Tot mijn spijt heb ik moeten constateren dat ik over de periode <...> (nog) geen salaris heb mogen ontvangen. De datum waarop dit had moeten gebeuren, te weten <datum> is reeds verstreken.

Na een (mondeling/telefonisch) onderhoud met de salarisadministratie op <datum> werd mij verzekerd dat mijn salarisbetaling alsnog zo spoedig mogelijk gedaan zou worden. Helaas is dit tot op heden nog niet gebeurd. Mogelijk ligt een vergissing of technische fout hieraan ten grondslag?

Middels deze brief verzoek ik u om binnen zeven dagen na de datum van deze brief mijn salaris a <x bedrag bruto> alsnog te betalen en mij hiervan een loonspecificatie te sturen.

Ik vertrouw erop dat de loonbetaling alsnog correct plaatsvindt.

Hoogachtend,
<handtekening>
<naam>
Gerelateerde artikelen
Ontslag en recht op vakantiegeldOntslag en recht op vakantiegeldWanneer je verandert van baan of ontslagen wordt heb je recht op je salaris, vakantiegeld en uitbetaling van niet genote…
Vakantiegeld; wat is dit en wanneer krijg je het?Vakantiegeld; wat is dit en wanneer krijg je het?In de vijfde à zesde is het weer zover, dan wordt samen met je salaris ook weer je vakantiegeld gestort. Velen kijken hi…
Loondoorbetaling bij ziekteLoondoorbetaling bij ziekteAls je als werknemer ziekt wordt, is de werkgever verplicht om het loon door te betalen. Voor hoelang geldt de loondoorb…
Loon en salaris uitgelegdLoon en salaris uitgelegdLoon is, evenals salaris, de beloning voor arbeid die men niet in zelfstandige dienst verricht. Loon is dus de vergoedin…
Wat is een normaal startsalaris?Wat is een normaal startsalaris?Een startsalaris waarmee je in dienst komt bij een werkgever is maatgevend voor de rest van jouw loopbaan bij die betref…
Bronnen en referenties
  • De Telegraaf (27 januari 2014)
  • Arbeidsrechter - http://www.arbeidsrechter.nl/wettelijke-verhoging-te-laat-betaald-loon
  • Juridisch Loket - http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/werk/arbeidsvoorwaarden/loonvordering/Pages/default.aspx

Reageer op het artikel "Salaris te laat of niet ontvangen, wat te doen?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 01-04-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!