InfoNu.nl > Financieel > Geld > Ontslag en recht op vakantiegeld

Ontslag en recht op vakantiegeld

Ontslag en recht op vakantiegeld Wanneer je verandert van baan of ontslagen wordt heb je recht op je salaris, vakantiegeld en uitbetaling van niet genoten vakantiedagen. Soms gaat dit niet helemaal naar behoren en volgen werknemers de regels hierover niet op. Wat kan je verwachten en wat zijn je rechten? Wat kan je doen wanneer je rechten niet worden gerespecteerd?

Laatste afrekening na ontslag

Je hebt een maand opzegtermijn dus de werkgever weet ook minimaal een maand van tevoren dat je vertrekt. Bij je laatste salaris moet dan ook gelijk het vakantiegeld betaald worden. Ook moeten de niet genoten vakantiedagen vergoed worden wanneer de werkgever je niet in de gelegenheid heeft gesteld ze op te nemen.

Geen vakantiegeld

Soms gebeurt het dat de werkgever geen vakantiegeld uitbetaalt en dit wil uitbetalen in mei. Neem hier geen genoegen mee. De WMM (Wet Minimumloon en Minimumvakantiebijslag) heeft hier duidelijke regels over opgesteld.

De regels luidden:
  • Het vakantiegeld moet wettelijk minimaal 8% van het brutoloon bedragen. Bij werknemers die meer dan drie keer het minimumloon verdienen kan in het arbeidscontract zijn opgenomen dat zij minder vakantiegeld krijgen. Dit moet dan wel minimaal 8% van drie keer het minimumloon zijn.
  • Het vakantiegeld moet uiterlijk 30 juni betaald zijn.
  • In geval van ontslag moet het vakantiegeld tegelijk met het laatste salaris uitbetaald worden.
  • Het is de werkgever wel toegestaan om in het arbeidscontract op te laten nemen dat het vakantiegeld gewoon in maandelijkse termijnen bij het salaris uit wordt gekeerd.

Wanneer de werkgever zich hier niet aan houdt, wordt artikel 7:625 BW van kracht. In dit artikel is bepaald dat de verhoging bij te laat betalen van het loon voor de vierde tot en met achtste werkdag vijf procent bedraagt en voor elke volgende werkdag één procent, dit tot een maximum van 50% van het bruto verschuldigde bedrag.

In Jip en Janneke taal betekent dit dat het vakantiegeld voor 30 juni betaald moet worden. Vanaf 1 juli zijn ze in gebreke. De vierde werkdag hierna bedraagt de boete 5 %, de vijfde 10%. Na 10 werkdagen bedraagt de boete die de werkgever aan de werknemer moet betalen 26%. Dit loopt op met 1% per werkdag tot een maximum van 50%.

De voormalig werkgever in gebreke stellen

Hiervoor kan je het beste een brief verzenden via de mail of aangetekende post.

Voorbeeldbrief:
<eigen naam>
<adres>
<postcode en woonplaats>
<e-mail>

Aan
<naam werkgever>
<adres>
<postcode en plaats>

Onderwerp: loonvordering

<woonplaats, datum>

Geachte meneer/mevrouw,

Sinds <datum> is mijn arbeidscontract bij <naam bedrijf> beëindigd. Tot op heden heb ik nog geen uitbetaling vakantiegeld en niet opgenomen vakantiedagen mogen ontvangen. Ik verzoek u om zo spoedig mogelijk over te gaan tot uitbetaling van het achterstallig loon, vermeerderd met de vertragingsrente op grond van de WMM artikel 7:625 BW.
Ik vertrouw erop dat deze betaling alsnog correct plaatsvindt.

Hoogachtend,
<eigen naam>

Wanneer je geen reactie krijgt op dit schrijven, wordt het tijd om de rechtsbijstandverzekering in te schakelen. Wanneer je die niet hebt bestaat er ook nog een mogelijkheid om gratis advies in te winnen bij een juridisch loket.

Verjaring

Het recht op vakantiegeld komt na twee jaar te vervallen. Houdt hier rekening mee, want na twee jaar kan je dus naar je geld fluiten. Wanneer het achterstallig loon betreft geldt een verjaringstermijn van vijf jaar.
Gerelateerde artikelen
Vakantiegeld; wat is dit en wanneer krijg je het?Vakantiegeld; wat is dit en wanneer krijg je het?In de vijfde à zesde is het weer zover, dan wordt samen met je salaris ook weer je vakantiegeld gestort. Velen kijken hi…
Vakantiegeld is een deel van het loonWerknemers hebben een wettelijk recht op vakantiegeld. U hebt recht op minimaal 8 procent van het loon. Meer mag, minder…
Vakantiegeld uitbetalen, hoeveel krijg ik?Vakantiegeld uitbetalen, hoeveel krijg ik?Hoeveel vakantiegeld je krijgt hangt af van je brutoloon. Het vakantiegeld bedraagt 8% van het brutoloon. Daarna moet je…
Besteding vakantiegeldBesteding vakantiegeldJaarlijks in mei volgt de uitkering van het vakantiegeld. Het bedraagt over het algemeen 8% van het bruto jaarinkomen.
Bronnen en referenties
  • http://aanspraak.salarisnet.nl/download.php?id=192
  • http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=95538

Reageer op het artikel "Ontslag en recht op vakantiegeld"

Reacties

Marit, 27-06-2018 13:51 #18
Goedendag,

30 april was officieel mijn laatste werkdag bij mijn vorige werkgever. Ik had de maand april mijn laatste vakantiedagen opgenomen en 2 weken onbetaald verlof. Ik kreeg bij mijn laatste salaris in april geen vakantiegeld dus ben ik ervan uitgegaan dat ik dit in mei zou krijgen. In mei kreeg ik ineens een "salarisstrook" waar alleen verlofuren in de min waren aangegeven zonder enige uitleg. Dit aantal klopt helemaal niet dus ben hier achteraan gegaan, (ik heb hier nooit wat over gehoord in de tijd dat ik daar werkte en op het moment dat ik mijn ontslag indiende) en heb hier nooit meer wat over gehoord. Ik zou 3 weken geleden bericht krijgen over wanneer zij mijn vakantiegeld zouden gaan betalen. Tot op heden heb ik niks gehoord en heb ze ondertussen al een herinneringsmail gestuurd dat zij mij uiterlijk 30 juni moeten uitbetalen. Kan ik nu al een vergoeding eisen of pas na 30 juni?

Hartelijk dank. Reactie infoteur, 27-06-2018
Aangezien u zelf al een brief heeft geschreven dat ze u uiterlijk 30 juni moeten betalen, kunt u nu geen vergoeding meer eisen. Door de brief, heeft u hier zelf van afgezien. Wel kunt u op 1 juli de brief met de eis om vergoeding de deur uit doen en dan zou ik wel aangeven dat ze vanaf april al in gebreke zijn en u coulant bent geweest, maar aangezien hier geen gehoor aan is gegeven u de vergoeding dus vanaf de eerste dag dat ze in gebreke zijn gebleven eist.

Sam, 07-06-2018 16:40 #17
Goedendag,

Ik heb 1 maart mijn laatste loon ontvangen incl. vakantiegeld. Echter de opgebouwde vrije dagen waren niet uitbetaald en ik heb ze daar vorige week aan herinnerd. Nadat ze vrijgaven hoeveel dagen ik nog uitbetaald krijg, heb ik met bezwaar geageerd want ik had meer vrije dagen ongebruikt. Die fout hebben ze ook toegegeven. Ze zijn daar echter 3 maanden te laat mee en ik wacht nu nog steeds op mijn geld. Het betreft dan geen vakantiegeld maar uitbetaling van mijn opgebouwde vrije dagen. Kan ik hiervoor ook een vergoeding o.i.d. eisen?

Hartelijk dank

Naomi, 25-05-2018 11:48 #16
Ik heb 30 april mijn laatste werkdag gehad en in de maand april mijn laatste salaris met de boodschap dat mijn vakantiegeld een maand later komt. Nu heb ik zojuist mijn vakantiegeld gekregen, maar is dit bedrag aanzienlijk minder dan wat ik zou moeten krijgen. (het bedrag is een stuk minder dan vorig jaar, terwijl ik een stuk omhoog ben gegaan in salaris)

Hoe kan dit? en kan ik hier nog iets mee?

Dirk, 16-05-2018 09:56 #15
Goedemorgen

ik ben al sinds 1 jan uit dienst bij mijn vorige werk, heb nog steeds geen vakantiegeld ontvangen. Ik heb toentertijd ook gehuurd van de ondernemer en voor de woning is nooit gas/water/licht gerekend. De meters staan op zijn naam dus hij (de ondernemer is daar verantwoordelijk voor) nu houd hij mijn vakantiegeld in om dat te verrekenen met deze kosten (gas/water/licht). In dit huis woonde ook nog eens meerdere mensen dus ik ben niet eens verantwoordelijk hiervoor. Wat kan ik doen ik blijf maar vragen en hij komt nooit met een goed antwoord. heb ook al aangegeven dat ik prima de kosten (gas/water/licht) wil betalen maar dan moet er een duidelijke berekening komen. En vakantiegeld staat hier natuurlijk helemaal buiten.

Alvast bedankt Reactie infoteur, 16-05-2018
Ik zou hem de brief sturen en vakantiegeld verhoogd met rente etc. van hem eisen. Inderdaad staan de kosten voor gas/water en licht hier helemaal los van. Hij kan hiervoor een duidelijke rekening naar u sturen, die u dan kunt voldoen. Deze zaken staan volledig los van elkaar.

Rick, 19-04-2018 17:44 #14
2 februari na 3 jaar mijn dienstverband opgezegd. 30 maart laatste werkdag gehad en 19 april de laatste uitbetaling gekregen, dit was helaas zonder vakantiegeld. Er is mij wel toegezegd dat dit tegelijk met de laatste uitbetaling zou komen.

Normaliter betalen zij dit in mei, grote kans dat het dan voor mij uitbetaald word. Echter ben ik het hier niet mee eens. Mag dit zomaar en wat kan ik eraan doen om het vakantiegeld eerder te krijgen, sta ik al in mijn recht om de brief te sturen?

Hartelijk dank Reactie infoteur, 20-04-2018
Het is wettelijk zo geregeld dat het vakantiegeld bij het laatste salaris moet worden uitbetaald. Het gebeurt wel vaker dat werkgevers dit pas een maand later doen, al is dit wettelijk niet juist. Wanneer u de zaak op het spits wilt drijven, kunt u de brief al versturen maar persoonlijk zou ik wachten tot eind mei. Mocht u dan nog uw vakantiegeld niet ontvangen hebben dan kunt u met de boeterente wel al gaan rekenen vanaf de dag van uw uitdiensttreding.

Patrick, 16-04-2018 13:30 #13
Op 31 maart laatste werkdag gehad. Op 24 maart laatste uitbetaling gehad, maar nog niet met verlof en vakantiegeld. Nu was mij dit via whatsapp toegezegd dat dit vorige week geregeld zou worden dus tot en met 15-04, ik ben hiermee akkoord gegaan.
Echter op dit moment nog niks ontvangen en krijg nu het bericht, "We zijn er mee bezig" maar krijg geen datum te horen. Kan ik vanaf nu gaan tellen met de boete dagen? Alles gaat namelijk al heel erg moeilijk met de werkgever, ze werken niet mee helaas. Reactie infoteur, 17-04-2018
Jazeker, de brief sturen om ze in gebreke te stellen.

Richard, 27-01-2018 20:14 #12
Hi
Ik ben al 6 jaar in dienst in de logistiek, op 27 december 2017 heb ik 6 weken vakantie genomen, nu op vakantie kreeg ik te horen dat ik ontslagen was door iets dat gebeurde een week voordat ik weg ging. Nu zie ik dat ik en jan 2018 geen salaris en of vakantiegeld hebt ontvangen. Ik kreeg alleen een brief thuis gestuurd dat per 8 januari mijn contract is beëindigd. Kan het kloppen dat ik geen recht heb op mijn salaris?

Ronald, 13-12-2017 14:26 #11
Hallo,
Eind deze maand is mijn laatste werkdag bij mijn huidige werkgever, 30 november heb ik officieel ontslag genomen. Nu heb ik gevraagd wanneer mijn vakantiegeld wordt uitbetaald (juni-dec 2017) en de PNO dame gaf aan dat dit in januari gebeurt en niet met mijn laatste salaris. Mag dit nu wel of niet. Als ik bovenstaande artikel lees mag dat niet. Alvast bedankt voor de uitleg. Reactie infoteur, 13-12-2017
Uitgangspunt: samen met het laatste salaris, maar in ieder geval na laatste werkdag (wanneer ik het goed begrijp hier 31-12) moet vakantiegeld worden uitbetaald (de eindafrekening). Vanaf 4 januari begint in dit geval de rente te lopen.

Mark, 28-11-2017 16:26 #10
Hallo ik ben op 20 oktober uit dienst getreden bij mijn oude werkgever omdat mijn contract verliep op 31 december en deze niet verlengd ging worden. Toen werd mij verteld dat ik me laatste loon op 24 oktober zou krijgen en de maand erop me afrekening in overleg (ik vind dit best apart gezien ik bij andere werkgevers me afrekening bij me laatste loon kreeg maar oké ik ben er mee akkoord gegaan). Nu zijn we op de 28 november en er is nog niks gestort. Kan ik me nu beroepen op het bovenstaande artikel bw7/625? Reactie infoteur, 29-11-2017
Uw voormalig werkgever is inderdaad in gebreke gebleven. U bent akkoord gegaan met een afrekening op 24 november (neem ik aan). Maar uw voormalig werkgever is nu toch echt vier dagen te laat. Dus ja, u kunt zich beroepen op het artikel BW7/625.

Didi, 29-10-2017 13:11 #9
Ik heb eind september ontslag genomen na ruim 9 jaar in dienst te zijn geweest, nu moet het salaris van oktober nog uitbetaald worden, normaliter is het salaris er rond de 22ste. Het is dus te laat. Geen salaris geen vakantiegeld helemaal niets. Nu staat er niets in mijn contract over de datum van storten, maar het gaat al ruim 9 jaar goed. Heb ik nu recht op de vergoeding ook over het te laat storten van het salaris of alleen over het vakantiegeld. De vakantiedagen heb ik op kunnen nemen.
Groetjes Reactie infoteur, 30-10-2017
Ik begrijp dat u in oktober ook nog in dienst bent geweest? Uw werkgever is in dit geval niet in gebreke gebleven. Pas wanneer het salaris met vakantiegeld niet betaald is voor de derde van de volgende maand is er sprake een te late betaling en kunt u zoals bepaald in het BW7/625 kosten berekenen, zowel over het te laat betaalde loon als over het vakantiegeld.

Tina, 11-10-2017 13:34 #8
Hallo,

Ik vroeg mij af waar ik de regels die benoemd staan omtrent het uitbetalen van het vakantiegeld bij uitdientstreden in de WWM precies terug kan vinden? In welke artikelen? Reactie infoteur, 11-10-2017
Deze regels kunt u terug vinden in het Burgerlijk Wetboek. De artikelnummers waaronder dit in het Burgerlijk Wetboek is terug te vinden kunt u terugvinden in het bovenstaande artikel.

Brian, 15-08-2017 12:14 #7
Hallo,

Ik ben werkzaam bij een energieleverancier ik ga per 1 september uit dienst maar omdat ik nog verlof heb is 17-8 mijn laatste werkdag. Nu geeft het uitzendbureau aan dat ik 6 weken na het laatste ingeleverde uurbrief mijn vakantiegeld uitbetaald krijg, maar nu weet ik dat mijn laatste loon al voor deze tijd uitbetaald word. Is nu WMM artikel 7:625 BW van toepassing en kan ik hen nu een boete opleggen. Reactie infoteur, 16-08-2017
Ze hebben het netjes aangekondigd, het valt binnen een redelijk termijn en wanneer u hier niet tegen in verweer bent gegaan, heeft u geen enkel recht om ze een boete op te leggen.

Mourad Abbou, 19-07-2017 01:49 #6
Hallo,
ik werk nu 2 jaar bij de stad en heb al ontslag gekregen maar heb een opzegtermijn van 3 maanden. Maar ik heb ook nog verlofuren staan. Krijg ik die uitbetaald als ik zelf ontslag neem zonder dat ik die opzegtermijn afmaak?

Sing, 02-05-2017 09:41 #5
Hoi, ik heb 3 maanden gewerkt in een restaurant (alles wit), maar had ontslag genomen.
Ik had ook geen opzegtermijn, we hadden gewoon samen een datum uitgekozen wanneer ik zou stoppen.
Nu heb ik gister mijn fooi opgehaald en loonstrook, heb ik dan nog recht op vakantiegeld voor die 3 maanden die ik daar heb gewerkt? En indien het antwoord ja is en volgens het artikel hierboven hoor ik mijn vakantiegeld met mijn laatste salaris te krijgen toch?

Mvg Reactie infoteur, 02-05-2017
Ja, je hebt recht op wat je aan vakantiegeld hebt opgebouwd in de maanden dat je in een jaar gewerkt hebt. Inderdaad hoor je dit te krijgen samen met je laatste salaris. Je kan het beste even vragen aan de werkgever hoe hij dit wil regelen of afwachten tot eind van de maand. Het is mei en in mei wordt meestal het vakantiegeld betaald. Misschien is het voor de werkgever administratief makkelijker om dit aan het eind van deze maand te betalen en is dat zijn bedoeling. Wanneer dit niet gebeurd aan het eind van de maand, is hij in gebreke gebleven en kan je hem de brief sturen die in het artikel staat.

Tanja, 29-04-2017 19:40 #4
Hallo ik werk in de horeca nu een 14 maand en zou mijn ontslag willen indienen. heb ik dan nog recht op vakantiegeld dat nu moet worden uitbetaald?
mvg Reactie infoteur, 01-05-2017
Het antwoord is eigenlijk heel kort. Ja, je hebt recht op vakantiegeld.

Corina, 01-07-2016 15:50 #3
Mijn partner is 1 juni begonnen bij een andere baan na 8 jaar daar te hebben gewerkt en kreeg voor de helft van het jaar vakantiegeld.
Hij krijgt nu in December van zijn huidige baas de andere helft.Klopt dit want naar mijn berekening krijgt hij dan volgend jaar maar weer voor 5 of 6 maanden vakantiegeld

Eileen, 27-06-2016 18:03 #2
Mijn partner heeft sinds juni een nieuwe werkgever. Bij zijn vorige werkgever heeft hij ontslag met wederzijdse goedkeuring getekend. Na 18 jaar werkzaam te zijn geweest bij hun.
Nu hebben ze zijn vakantiegeld niet overgemaakt waar die toch wel recht op heeft. Dit kan toch niet? Reactie infoteur, 28-06-2016
Nee, dat kan inderdaad niet, zie artikel hierboven. In dit geval is de werkgever in gebreke gebleven en kunt u hem dus ook middels een brief (waarvan ook een voorbeeld in het artikel staat) hiervan op de hoogte stellen. Zelf zou ik hiermee wachten tot na 1 juli. Eigenlijk moet het vakantiegeld betaald worden bij het laatste salaris, maar zolang heeft hij dan nog de mogelijkheid om dit recht te zetten. Heeft u het vakantiegeld dan nog niet op uw rekening staan, dan zou ik de brief versturen en naast het vakantiegeld vertragingsrente vragen. Hier heeft u recht op.

Bianca, 04-06-2015 22:32 #1
Heb ik recht op vakantiegeld als ik geen contract heb getekend?

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 22-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 18
Schrijf mee!