Wat betekent SEPA voor mij als consument?
De wereld grijpt steeds meer in elkaar, maar in het betalingsverkeer blijven de nationale procedures domineren, zelfs binnen de eurozone. Om aan deze versnippering een einde te maken, hebben de politiek en bankwezen uniforme regels voor nationale en Europese betalingen ingevoerd: SEPA. De afkorting staat voor Single Euro Payments Area. De nieuwe uniforme procedures gelden voor eurobetalingen in de 28 EU-lidstaten, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Monaco en Zwitserland.
IBAN-nummer, de voornaamste wijziging voor consumenten
De belangrijkste wijziging voor u als consument, is de introductie van het internationale bankrekeningnummer IBAN ( International Bank Account Number). Het vervangt voortaan alle nationale bankrekeningnummers. Hoewel het IBAN-nummer afhankelijk van het land in lengte kan verschillen, heeft het in principe altijd dezelfde structuur: het bestaat uit een internationaal gedeelte, dat is samengesteld uit een landcode en een controlegetal, en een nationaal gedeelte, dat de individuele rekeninggegevens bevat.
SEPA vergt weinig voorbereiding van de consument
Tot februari 2014 had Europa de gelegenheid om periodieke overschrijvingen en incassomachtigingen naar SEPA om te zetten. Vanaf dat moment geldt er in plaats van alle bestaande nummeraanduidingen één uniforme identificatiecode : het IBAN-nummer.
Banken, bedrijven, verenigingen, handelaren en overheden hadden dus tot 1 februari 2014 de kans om te switchen naar SEPA. Voor de consument geldt nog een overgangsperiode tot 1 februari 2016. Tot dat moment kunnen ze voor binnenlandse overschrijvingen ook nog hun oude rekeningnummers gebruiken, op voorwaarde dat hun bank dat toelaat. Eigenlijk zijn voor consumenten nauwelijks noemenswaardige voorbereidingen nodig:
- doorgaans kregen zij hun IBAN-nummer al meegedeeld door hun financiële instelling;
- het nieuwe rekeningnummer is ook al opgenomen op de bankafschriften;
- en veel klanten van de bank hebben al een pinpas ontvangen met daarop het nieuwe nummer.
Controleer uw rekeninggegevens
Veel bedrijven en ook fiscale autoriteiten hebben de huishoudens tijdig al op de hoogte gesteld. Zo hoeft de consument voor zijn maandelijkse ontvangsten op de
bankrekening niet in actie te komen:
- wie bijvoorbeeld pensioen geniet, ontving zijn betalingen in januari 2014 al als SEPA-overschrijving. de omzetting was door pensioenfondsen op dat moment goeddeels afgerond;
- ook de meeste uitkeringsinstanties hadden hun conversiewerk in januari 2014 zo goed als afgerond.
- en SEPA salarisbetalingen zijn een zorg van de respectievelijke werkgevers.
Betalingsopdrachten door consumenten
Voor betalingsopdrachten door consumenten gelden de volgende regels:
- de omzetting van doorlopende opdrachten (ook wel periodieke betaalopdrachten genoemd) neemt de bank voor haar rekening;
- bij lopende incasso-opdrachten daarentegen stelt de incassant (bijvoorbeeld het nutsbedrijf) de schuldenaar doorgaans op de hoogte dat de incassomachtiging is omgezet naar SEPA;
- consumentorganisaties adviseren bankklanten om die kennisgeving voor de overgang naar SEPA zorgvuldig te controleren en vooraf vast te stellen of die wel van een legitieme bron afkomstig is en ook of ze in het verleden überhaupt aan het bedrijf toestemming hebben verleend om te incasseren;
- vervolgens dient de klant te controleren of het IBAN-nummer correct is.
Oppassen voor nep e-mails
De informatie over de overgang naar SEPA komt niet altijd van legitieme bronnen. Wees vooral voorzichtig met e-mails. Criminelen gebruiken de overgangsfase en verspreiden valse e-mails over SEPA die schadelijke malware bevatten. Gelukkig worden kwaadwillende bijlages van die e-mails (bijvoorbeeld Trojaanse paarden met bestandsextensies als PDF of ZIP) nog herkend door de meeste antivirusprogramma's.
Lees verder