InfoNu.nl > Financieel > Geld > Nieuw bankrekeningnummer bevat 22 tekens

Nieuw bankrekeningnummer bevat 22 tekens

Nieuw bankrekeningnummer bevat 22 tekens Bankrekeninghouders in Europa moeten vanaf 2014 bij overboekingen langere bankrekeningnummers gebruiken. De huidige rekeningnummers worden aangevuld met een landcode- en een bankcode. Het rekeningnummer wordt daardoor 22 karakters lang en bevat ook letters.

Nieuw rekeningnummer ook voor binnenlandse betalingen

Al jaren wil de EU het online winkelen en, daarmee samenhangend, grensoverschrijdende betalingen in Europa harmoniseren. Uiterlijk in 2014 moeten daarom de huidige bankrekeningnummers en bankcodes door veel langere IBAN- en BIC-nummers worden vervangen. Vanaf 2016 zullen ook voor binnenlandse betalingen de huidige rekeningnummers niet meer geldig zijn.

De wijzigingen moeten volgens de Europese Commissie sneller dan gepland worden doorgevoerd:
  • vanaf 2014 zullen de huidige bankrekeningnummers niet meer geldig zijn voor overboekingen;
  • vanaf eind 2012 zijn de bestaande rekeningnummers ook niet meer voor automatische incasso's van toepassing.
Miljoenen betaalrekeningen worden door de maatregel getroffen.

Samenstelling nieuw bankrekeningnummer

In plaats van het huidige rekeningnummer geldt er voor Europese bankklanten een 22-cijferig IBAN-nummer (International Bank Account Number), en een bankcode vervangt de 11-cijferige BIC (Bank Identification Code). Alle incasso-opdrachten en doorlopende opdrachten moeten worden aangepast.

Het nieuwe rekeningnummer zoals dat vanaf 2012 op uw rekeningafschriften vermeld wordt, bevat dus 22 karakters, die zich (van rechts naar links) eenvoudig als volgt laten herleiden:

  • Het is het huidige nummer van uw bankrekening (10 cijfers);
  • Plus een 8 cijferige BIC-code (bankcode);
  • Aangevuld met een 2-cijferig controlegetal;
  • Dit alles voorafgegaan door de landcode.

SEPA-procedures voor betalingen en incasso's

Al vanaf begin 2008 bieden banken naast de nationale overboekingsprocedures ook zogenaamde Sepa-procedures voor betalingen aan en vanaf 2009 ook voor automatische incasso´s. Want na de invoering van de euro moeten ook girale betalingen worden gestandaardiseerd.

SEPA betekent "Single Europa Payments Area", wat staat voor uniform betalingsverkeer tussen de 27 EU-lidstaten plus Zwitserland, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein en Monaco. Daarmee samenhangend zijn gemeenschappelijke standaards ontwikkeld om grensoverschrijdende betalingen sneller en goedkoper te maken. Consumenten kunnen op die manier betalen als bijvoorbeeld een verzekeraar of energiebedrijf haar klanten aanbiedt om incassobetalingen voortaan via SEPA Direct Debit te laten verlopen.

In mei 2012 start voorlichtingscampagne nieuwe bankrekeningnummers

Weliswaar zijn IBAN en BIC nu al voor buitenlandse overboekingen nodig, maar men verwacht problemen als die nummers ook van toepassing zullen zijn op het binnenlands betalingsverkeer. Met name bij het omzetten wordt een grote chaos verwacht omdat veel consumenten worden overvallen met de nieuwe cijfer-lettercombinaties.

In mei 2012 begon De Nederlandsche Bank (DNB) daarom een voorlichtingscampagne over de introductie in Nederland van het nieuw Europees bankrekeningnummer. Ons vertrouwde negencijferige bankrekeningnummer zal begin 2014 worden vervangen door een IBAN-nummer. Consumenten moeten tijdig over de nieuwe regels worden geïnformeerd. Per slot van rekening heeft het invloed op nagenoeg alle toekomstige betaalprocedures in ons land.

Op dit moment gebruiken we in ons land ook al een 18-cijferig IBAN-nummer voor buitenlandse overboekingen. Bij juist gebruik van IBAN- en BIC-code worden voor buitenlandse overboekingen niet meer kosten gerekend dan voor binnenlandse overboekingen.

In tegenstelling tot de gevreesde chaos bij consumenten, verwacht men dat de uniformering van de Europese procedures voor banken geen al te grote problemen zal opleveren. Men werkt immers al jarenlang met het nieuwe systeem. Dat neemt niet weg dat alle bankklanten - het gehele economische bestel derhalve- moeten omschakelen, en dat vergt tijd.
Gerelateerde artikelen
Bankrekeningnummers veranderen naar 18 tekensnieuws uitgelichtBankrekeningnummers veranderen naar 18 tekensHet Europese betaalsysteem SEPA wordt vanaf heden geleidelijk ingevoerd, wat tot gevolg heeft dat alle (post)bankrekenin…
Twee betaalstelsels in ons land, SEPA lekker duurTwee betaalstelsels in ons land, SEPA lekker duurVanaf 1 januari 2008 hanteren we in ons land in de EU en in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Monaco en Zwitserland, tw…
Wat betekent SEPA voor mij als consument?Wat betekent SEPA voor mij als consument?De wereld grijpt steeds meer in elkaar, maar in het betalingsverkeer blijven de nationale procedures domineren, zelfs bi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Nieuw bankrekeningnummer bevat 22 tekens"

Reacties

Menno, 30-11-2012 10:18 #3
Intussen is dit weer achterhaald. Het nieuwe bankrekeningnummer zal uit 18 tekens bestaan volgens o.a. de Betaalvereniging Nederland en enkele banken. Binnen de SEPA-landen kunnen IBAN's voorkomen tot 36 tekens.

Chiel Ingenbleek, 29-05-2012 15:29 #2
"vanaf eind 2012 zijn de bestaande rekeningnummers ook niet meer voor automatische incasso's van toepassing."

Klopt deze informatie wel, of is hier sprake van een schrijffout en moet hier 2014 staan?
Ik kan dit verhaal over 2012 namelijk nergens anders terugvinden.

Graag uw reactie. groet, Chiel

Ajj Lind, 22-05-2011 18:19 #1
In het artikel op de pagina http://financieel.infonu.nl/geld/58312-nieuw-bankrekeningnummer-bevat-22-tekens.html spreekt u over 22 cijfers voor het nieuwe rekeningnummer: NL-2 cijfers controlegetal-8 digits BIC-nummer-10 cijfers oude rekningnummer.
Op de pagina http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/financieel/14111-bankrekeningnummers-veranderen-naar-18-tekens.html sprrekt u evenwel over een 18-cijferig rekeningnummer: NL-2 cijfers controlegetal-4 letters bankcode-10 cijfers oude rekening nummer.

Ik vraag me af welk nieuw nummer correct is: 18- of 22-cijferig? Reactie infoteur, 22-05-2011
Meneer/mevrouw Lind,

Het artikel over de 18-cijferige bankrekeningnummers dateert al van januari 2008 en is helaas niet van mijn hand. Mijn eigen bijdrage over de 22-cijferige bankrekeningnummers dateert van juli 2010. Ik ga er daarom vooralsnog vanuit dat mijn artikel de juiste informatie bevat.

Dank voor uw opmerkzame reactie.
Auteur "Bonafide".

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!