InfoNu.nl > Financieel > Geld > Cash geld op zak: hoeveel contanten mag je meenemen op reis?

Cash geld op zak: hoeveel contanten mag je meenemen op reis?

Cash geld op zak: hoeveel contanten mag je meenemen op reis? Cash geld blijft populair om in huis te hebben, zeker nadat de bankencrisis bewees dat je bij een bank nooit helemaal zeker bent van je geld. Bovendien halen sommige mensen hun contanten van de bank om te investeren in het buitenland. Men opent een bankrekening met een hogere rente of men koopt een vakantiehuis met cash geld. Contanten meenemen op vakantie naar het buitenland is wel aan strikte regels gebonden. Hoeveel euro aan cash mag je maximaal per persoon op zak hebben als je naar het buitenland op reis gaat? En hoe zit het nu eigenlijk met de regels om geld te vervoeren binnen en buiten de Europese Unie?

Magie van cash

Al sinds de invoering van bankbiljetten heeft de mens een bepaalde fascinatie gehad voor cash geld. Contanten staan symbool van rijkdom en welvaart en brengen een zeker prestige met zich mee. De kracht en de magie van cash geld zit vooral in het tastbare karakter ervan: het geeft je een gevoel van vrijheid om een bundel biljetten op zak of in huis te hebben. Deze tastbaarheid staat in schril contrast met het geld dat op je bankrekening staat: hierbij gaat het enkel om cijfertjes die je op de website van je bank ziet.

Baar geld populair

Vooral sinds de economische crisis van 2008 en de bankencrisis die daarmee te maken had zijn mensen het vertrouwen in de financiële sector gaan verliezen. Je weet immers niet wat de bank met je spaargeld doet. Voorbeelden uit de vernoemde periode bewijzen dat je nooit zeker bent van het geld dat je bij een bank plaatst. Bovendien staat de spaarrente zo laag dat meer en meer mensen hun spaargeld van de bank halen om te investeren in wat anders. Een van de mogelijkheden is om je geld in contanten te verhuizen naar een rekening in het buitenland.

Contanten meenemen naar het buitenland

Uiteraard heeft de overheid niet graag dat er zoveel transfers van cash geld naar het buitenland gebeuren. De staat ziet geld uit haar economie wegvloeien en heeft daarbij ook geen zicht op de legaliteit van die geldtransfers. Het transport van cash geld wordt dan vaak gebruikt om geld wit te wassen of om belastingen te ontduiken, maar ook gewoon om kapitaal te spreiden. Om die redenen heeft de overheid bepaalde wettelijke beperkingen opgelegd voor het vervoeren van contanten naar het buitenland.

Hoeveel contant geld mag je meenemen op reis?

Reis buiten Europese Unie

Wil je het land verlaten dan mag je maximum een bedrag van 10.000 euro in cash geld per persoon meenemen zonder het bij de douane te moeten aangeven. Hetzelfde geldt voor het binnenkomen van het land. De landen van de Europese Unie hebben deze regels voor de globale unie op mekaar afgesteld. Als je de Europese Unie verlaat met meer dan 10.000 euro dan zal je dit dus moeten aangeven aan de douane. Hetzelfde geldt voor het binnenkomen van een land van de Europese Unie. Geef je dit niet aan bij de douane, dan zal je bij ontdekking van het geld een boete moeten betalen.

Reis binnen Europese Unie

Voorgaande regels gelden in de eerste plaats voor het verlaten en het binnenkomen van de Europese Unie. Neem je een vliegtuig naar een ander land van de EU dan ben je niet aan die strikte regels gebonden. Wel kunnen de aparte lidstaten specifieke regels hanteren als het gaat om het vervoeren van cash geld in hun land. Het hoeft niet gezegd dat bij een willekeurige douane- of politiecontrole toch wel een beetje raar zal opgekeken worden als men je aantreft met pakweg 50.000 euro op zak.

Andere valuta in cash meenemen

Wat geldt voor euro's geldt ook voor andere munteenheden. Wie bijvoorbeeld US dollars of Zwitserse franken wil invoeren of uitvoeren moet in dat geval aan de hand van de wisselkoers van de euro omrekenen hoeveel geld hij van die munt mag meenemen. In veel landen buiten Europa is het doorgaans zo dat de grens ligt op 10.000 US dollar. Toch is het raadzaam om de specifieke regels van dat land te bekijken als je van plan bent om veel cash geld het land binnen te brengen.

Meer dan 10.000 euro op zak?

Mensen die het risico nemen om hun contanten niet aan te geven, dreigen voor vervelende gevolgen komen te staan als de douane hen klist met meer dan 10.000 euro op zak. Mogelijk zal de douane je geld in beslag nemen en zal je een boete moeten betalen. Is het bedrag aan contanten vrij hoog dan hangt je mogelijk ook nog een politieonderzoek boven het hoofd. Men wil immers streng optreden tegen transfers van geld uit illegale activiteiten zoals criminaliteit, witwassen en drughandel.

Cash aangeven bij de douane

"Aangifteformulier Liquide Middelen"

Wanneer je meer dan 10.000 euro aan contanten meeneemt op reis word je dus geacht dit te melden aan de douane op de luchthaven. De douane zal je dan vragen om een zogenaamd "Aangifteformulier Liquide Middelen" in te vullen. Op dit formulier vul je gegevens met betrekking tot het cash geld in, zoals:
  • herkomst van het geld
  • bestemming of doel van het geld (‘Beoogd gebruik’)
  • persoon die het geldbedrag zal ontvangen (‘Beoogde ontvanger’)

Aangifteformulier downloaden

Eventueel kan je voor alle zekerheid ook bewijsstukken zoals bijvoorbeeld bankafschriften meenemen. En om alles bij de douane wat vlotter te laten verlopen en geen onnodige tijd te verliezen, kan je het “Aangifteformulier Liquide Middelen” ook vooraf thuis downloaden en invullen. Op de dag van je reis het ingevuld formulier meteen afgeven bij de douane op de luchthaven bespaart je dan behoorlijk wat tijd. Het pdf-formulier is te downloaden op de website van de belastingdienst.

Geld veilig vervoeren

Als je op reis gaat met contanten op zak, dan moet je dit dus aangeven aan de douane vanaf een bedrag van 10.000 euro. Naast dit administratieve aspect is er ook een ander belangrijk aspect dat je niet mag vergeten, met name de veiligheid. Met een heleboel cash geld onderweg zijn is niet zonder risico, dus komt het erop aan om extra nauwlettend te zijn. Bovendien kan het ook nuttig zijn om je geld niet in een enkele portefeuille of portemonnee op te bergen, maar het te spreiden over verschillende opbergplekken, zoals je binnenzak, je portefeuille, je reisportemonnee, je heuptas, enz... Op die manier ben je niet alles in één keer kwijt als je het slachtoffer wordt van diefstal. Er zijn ook veiligheidssets te koop om je geld veilig te vervoeren op reis: deze sets bestaan uit meerdere tasjes of buidels zodat je je contanten makkelijk kan spreiden, zoals onder meer een heuptasje, een nektasje en zelfs een verborgen broekzak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld wisselen voor vakantie of reisGeld wisselen voor vakantie of reisAls je op reis gaat is het prettig dat je overal zonder problemen kunt betalen. Het hotel, het restaurant, maar ook souv…
Vastgoed cash betalen verboden in België vanaf 2014Vastgoed cash betalen verboden in België vanaf 2014Vastgoed kopen is een dure investering waarbij grote geldbedragen komen kijken. De aankoop van een woning kan voor sommi…
Contant betalen in België: regels voor cash aankopenContant betalen in België: regels voor cash aankopenCash betalen in België werd vanaf 2014 aan nieuwe regels onderworpen. De overheid meende zo een stap te zetten in de str…
Cash Passport van GWK Travelex: altijd geld bij je!Cash Passport van GWK Travelex: altijd geld bij je!Als je op reis gaat wil je er zeker van zijn dat je altijd op een veilige manier geld voor handen hebt. Cash Passport va…
Cash betalen en afvallenCash betalen en afvallenCash betalen lijkt steeds meer te verdwijnen in de winkels. We pakken steeds vaker de pinpas of creditcard om af te reke…
Bronnen en referenties
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/home
  • http://www.express.be/business/nl/economy/vraag-naar-cash-geld-nooit-groter-dan-vandaag/201137.htm
  • http://www.express.be/business/nl/economy/de-jacht-op-de-cashforenzen-reis-niet-in-business-met-weinig-bagage-en-een-ticket-voor-een-europese-financiele-hoofdstad/198030.htm
  • http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/carry/alcohol-tobacco-cash/index_nl.htm
  • http://www.brusselsairport.be/nl/contact/faq_all/faq060/ (bronnen geraadpleegd op 27/06/2016).

Reageer op het artikel "Cash geld op zak: hoeveel contanten mag je meenemen op reis?"

Reacties

Herwig Bomon, 26-11-2017 10:09 #30
Hallo, hoe zit het met vervoer per auto van meer dan 10.000€ binnen de Europese unie? Moet men dat dan aan elke grens gaan aangeven of dient er enkel melding van te worden gemaakt als de douane bij een controle vraagt of men meer mee heeft? Er is aan bijna geen enkele grens meer permanentie (zeker s'nachts) binnen de eeg! Reactie infoteur, 28-11-2017
Beste,

De regel van 10.000 euro geldt voor het verlaten en binnenkomen van de Europese Unie. Vervoert u cash geld binnen de EU dan bent u hier niet aan gebonden. Wel kan ieder land aparte regels hanteren als het gaat om het vervoeren van contanten binnen hun grenzen. Voor alle zekerheid kan het dus aangeraden zijn om bewijsstukken mee te nemen i.v.m. de afkomst (bv. rekeningafschrift spaarrekening) en het doel van de contanten (bv. aankoop roerend of onroerend goed). Hoe meer documenten u kan voorleggen wanneer de douane erom vraagt, hoe beter.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ben, 09-10-2017 16:58 #29
Mag een echtpaar gezamenlijk maximaal € 20.000 contant meenemen? Gelijk verdeeld, dus ieder 10.000. Of geldt voor een echtpaar samen maximaal 10.000 want dat heb ik ergens gelezen. Reactie infoteur, 11-10-2017
Beste,

De regel is maximaal 10.000 euro aan contanten per persoon, zoals in het artikel vermeld staat.
Met twee personen kom je dus inderdaad aan 20.000 euro.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Leo, 19-09-2017 14:12 #28
Beste Verdanov,
Hoeveel euro's aan contanten mag ik per persoon, zonder hiervoor aangifte bij de Turkse douane op voorhand, vanuit Turkije meenemen naar Nederland?
Mvg
Leo Reactie infoteur, 20-09-2017
Beste Leo,

Indien u geld vanuit Turkije wilt meenemen naar Nederland, dan kan u zonder aangifte te doen een bedrag aan cash meenemen dat overeenkomt met 5.000 US dollar. Omgerekend is dat op dit moment (20 september 2017) ongeveer 4.160 euro. Als het bedrag aan contanten dat u naar Nederland wilt brengen groter is, dan moet u dit aangeven bij de Turkse douane.

(zie ook: https://www.anwb.nl/vakantie/turkije/informatie/douane)

Vriendelijke groet,
Verdanov

Richard, 01-09-2017 21:49 #27
Hallo Verdanov, volgens alle informatie die ik kan vinden is het max van 10,000 pp alleen als je de eu verlaat of binnenkomt. Binnen de EU mag je zoveel geld vervoeren als je wilt (kan verantwoorden). Dit geldt zeker voor NL maar volgens de ANWB site ook voor Spanje,
Het is nu ook nog zo dat we een boete van 600 eu tot 2x het inbeslaggenomen bedrag krijgen.
Hoe is dit mogelijk? Klopt het dat je boven de 10d euro moet aangeven in Spanje ondanks dat daar niks over te vinden is op internet?
Groet, Richard Reactie infoteur, 05-09-2017
Beste Richard,

Het maximum van 10.000 euro aan cash geld geldt inderdaad voor het binnenkomen of verlaten van de EU. Binnen de EU contanten op zak hebben kan gebonden zijn aan specifieke regels per land, die erg kunnen verschillen. Zo is er in Spanje bijvoorbeeld een limiet van 1000 euro voor betalingen met contant geld. Overheden willen op die manier meer controle op financiële transacties, waardoor ze meer belastingen kunnen ontvangen en fraude kunnen tegengaan. Onrechtstreeks kan je hieruit afleiden dat ook het vervoeren van een bedrag groter dan duizend euro in Spanje af te raden is.

(zie ook:
https://marketupdate.nl/nieuws/economie/valutacrisis/spanje-verlaagt-limiet-contant-geld-naar-e1-000/ )

Vriendelijke groet,
Verdanov

Adriana, 19-08-2017 17:24 #26
Mag een jongen van 17 jaar oud met bedrag van 10000 liquide middelen in Europa komen? Reactie infoteur, 22-08-2017
Beste,

In het algemeen wordt aangenomen dat de regels voor het vervoeren van contanten gelden voor volwassen reizigers, dus meerderjarigen. Wanneer iemand minderjarig is zullen er allicht behoorlijk wat vragen gesteld worden bij de ontdekking van 10.000 euro aan liquide middelen. Een kind of jongere met zoveel geld bij zich is vrij ongebruikelijk en kan als verdacht worden beschouwd door de douane.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Richard, 11-08-2017 13:16 #25
Hallo. aangehouden in Spanje met kleine 23000 in auto. geld in beslag genomen, hoe kan dit? we komen uit Frankrijk, 2 volw en klein kind in auto, Hoe kan dit, is toch binnen de EU dus legaal? Reactie infoteur, 12-08-2017
Beste,

Controles van de douane kunnen ook binnen de EU plaatsvinden, dus zonder dat u Europa verlaat. Europese landen kunnen hun douanediensten opdragen om gerichte controles uit te voeren, bijvoorbeeld ter bestrijding van het witwassen van zwart geld.
Mogelijk zijn uw contanten in beslag genomen omdat u de limiet van 10.000 euro per persoon (i.e. volwassene, dus tesamen 20.000 euro) heeft overschreden met 3.000 euro.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Belastingdienst Hater, 28-06-2017 20:44 #24
Beste mensen,

9.999€ is toegestaan zonder aan te geven. Daarbij moet je natuurlijk geen buitenlandse valuta bij je hebben. Tezamen mag de waarde van beide valuta's niet meer dan 9.999 € euro zijn.

Reis je met je echtgenoot dan mag je valuta bij je hebben tot 19.999€. Maar LET OP dat je de gehele bedrag door tweeën verdeelt.

Bv. een stel reist af naar buitenland. Neemt 12.000€ mee. Als al het bedrag in 1 tas meevervoerd wordt door de man, krijgt de man een boete omdat hij niet heeft aangegeven dat hij meer dan 9.999€ bij zich heeft, ook al zegt de man dat 4.000€ van zijn vrouw is heeft hij pech.

Kortom: elk persoon mag maximum aan valuta bij zich hebben (dragen), ter waarde van 9.999€

Berna, 18-05-2017 14:46 #23
Hallo,

Hoeveel contant geld mag je meenemen naar Turkije?
Ik lees overal max € 10.000. Is dit voor per persoon of totale bedrag die je samen met je echtgenoot mag meenemen?

Fati, 23-02-2017 22:38 #22
Mag en kind van 14 jaar oud 3000 euro meenemen op vakantie?

Dino, 30-01-2017 21:47 #21
Hallo,

Ik wil 40.000 euro meenemen naar Turkije voor een vakantiehuisje, maar ik vlieg via vliegveld Düsseldorf. Hoe moet ik dan de aangifte doen in Duitsland?

Mvg, Reactie infoteur, 31-01-2017
Beste,

Als u uw cash wilt meenemen via Düsseldorf dan zal u daar de douane moeten contacteren. Allicht zal u daar een aangifteformulier in het Engels kunnen invullen. Voor alle zekerheid neemt u zoveel mogelijk documenten mee om aan de plaatselijke autoriteiten te tonen, bijvoorbeeld de afkomst van het geld, bankafschriften, gegevens in verband met de aankoop van het vakantiehuis in Turkije, enz…

Vriendelijke groet,
Verdanov

R. B., 08-08-2016 16:48 #20
Hoeveel cash mag ik uit China meenemen?

Canan, 13-06-2016 16:11 #19
Mogen kinderen van 13 jaar ook €10000,- meenemen?

Nina, 27-05-2016 23:09 #18
Bij de douane van Marokko is mij 15000 euro afgepakt omdat het verboden is dit mee te vervoeren naar Nederland. Hoe krijg ik dit terug en krijg ik het überhaupt nog terug?! Zijn hier regels voor?

Jean Claude Troch, 08-05-2016 11:51 #17
Heb je reacties gelezen, dus als ik net iets minder dan 10.000 euro bij heb (vb:9.800 euro), moet er geen aangifte gedaan worden bij de douane op de luchthaven?
Alleen als je 10.000 euro of meer cash bij hebt om de schengenzone te verlaten moet er aangifte bij de douane gedaan worden?
Heb je soms een idee waar het kantoor is op luchthaven Zaventem?
Niemand op de luchthaven Zaventem kon me enkele maanden geleden zeggen waar het kantoor gevestigd is/was?
Dank bij voorbaat.

Mesut, 19-04-2016 09:31 #16
Beste,

Mijn vader is op 02/04/2016 terug gekomen van Turkije met 14.000€ cash. We kenden de regel niet van dat je dit moest aangeven bij de douane. Nu is mijn vader dus zo gepasseerd. De politie van Duitsland vroeg of mijn pa cash geld bij zich had waarop hij affirmatief op antwoordde. Hierop wordt mijn pa gefouilleerd en gecontroleerd. Mijn pa had dus alle bewijzen bij dat hij bouwgronden in Turkije had verkocht en dergelijke. Nu hebben ze zo'n 25 procent afgehouden (bijna 4000€). Ze hebben alle gegevens genoteerd en kopies genomen van de bewijzen van de bouwgronden en dergelijke. Ze hebben gezegd dat er waarschijnlijk van die 4000€ een boete gaat afgehouden worden en dat de rest terug op de rekening zal gestort worden.

Nu is mijn vraag. Heeft u enig idee hoelang dat dit zal duren. En hoeveel er zal afgehouden worden van het bedrag dat achtergelaten is. We hebben een hoop papieren meegekregen maar van ons geld hebben we niks meer gehoord.

Ik ben al gaan horen bij de politie. Maar de politie kan er geen antwoord op geven gezien het in het buitenland (Duitsland) is gebeurd.

Met vriendelijke groeten. Reactie infoteur, 20-04-2016
Beste,

Het bedrag dat door de douane is afgehouden van het totale cashbedrag dat uw vader vervoerde komt overeen met 4.000 euro, met andere woorden 14.000 euro min de toegestane 10.000 euro. Hoeveel boete uw vader zal moeten betalen over de 4.000 euro hangt mogelijk af van de specifieke regels van de Duitse douane. Maar indien de overhandigde papieren en bewijzen authentiek zijn, zal die boete allicht meevallen en zal de rest van het bedrag weldra op de bankrekening gestort worden.
Over de precieze details neemt u best contact op met iemand van de douane in Duitsland die bekend is met de zaak.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Eric, 14-03-2016 14:43 #15
Mogen kinderen van 16 jaar ook €10000,- meenemen? Reactie infoteur, 15-03-2016
Beste Eric,

De termen die gebruikt worden bij de regelgeving in verband met het meenemen van contanten naar het buitenland spreken onder meer van "iedere reiziger" of "iedere passagier". Impliciet zijn dus ook minderjarigen inbegrepen in deze terminologie. Indien u voor honderd procent de garantie wil hebben of iemand van 16 jaar ook 10.000 euro mag meenemen naar het buitenland, dan neemt u voor alle zekerheid best even rechtstreeks contact op met de douane op de luchthaven.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Alphonse Lenders, 15-01-2016 02:22 #14
Ik ga naar Senegal. Hoeveel euro mag ik maximaal bij me hebben zowel bij het binnen komen in het land als bij het verlaten van het land? Zelfde vraag voor de lokale munt Franc (CFA).
Dank u.

Sah, 11-01-2016 22:40 #13
Ik heb precies 10.000 euro bij me toch moet ik aangifte moeten doen bij douane volgengs ambtenaren, is dit correct?
Mvg Reactie infoteur, 13-01-2016
Beste,

Wanneer het gaat om het vervoeren van 10.000 euro past de douane de regels van de wet toe bij het eisen van een aangifte. De ene ambtenaar zal hierbij al wat strikter zijn dan de andere en de wet helemaal naar de letter willen toepassen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Kijk, 25-10-2015 18:52 #12
Hoeveel contant geld mag je van Nederland naar Portugal meenemen? Mag dat meer zijn dan 10.000? Reactie infoteur, 26-10-2015
Beste,

In principe mag je meer dan 10.000 euro meenemen naar Portugal vermits je de Europese Unie niet verlaat. Portugal behoort net als Nederland tot de Europese Unie.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Pieter, 21-09-2015 10:27 #11
Hoi,

Ik zou graag meer dan $10.000 mee willen nemen. Nu reis ik samen met partner dus theoretisch is het mogelijk om het bedrag te verspreiden over mij en mijn partner $5000 de man. Alleen wekt dit geen argwaan omdat je samen reist? En hoe doe je dat bij de douane? $5000 in mijn broekzak en $5000 in haar tas?

Mvg
P Reactie infoteur, 21-09-2015
Hallo Pieter,

De regel van 10.000 euro/dollar om mee te nemen op reis geldt per persoon dus in principe is er geen probleem. Het staat je vrij om de contanten op je lichaam of in een tas te vervoeren zolang je het maximumbedrag niet overschrijdt. Als alles wat je doet binnen de wet blijft hoef je je dus ook geen zorgen te maken over argwaan.
Alvast een goede reis,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Mo, 27-07-2015 21:09 #10
Hej,

ik ga op vakantie en ik neem 18 000€ mee. Ik ga dat aangeven aan de douane, maar moet ik ook uitleggen wrm ik dat bedrag bij heb of niet? en als ze mij tegenhouden en ik heb dat geld aangegeven, moet ik bewijze hoe ik aan dat geld kom, moet ik bv rekeningafschriften laten zien?
grts Reactie infoteur, 28-07-2015
Beste,

Wanneer u uw bedrag aan contanten aangeeft zal de douane u vragen om een formulier in te vullen, het zogenaamde "Aangifteformulier Liquide Middelen". Hierop zal u uw persoonlijke gegevens moeten invullen alsook de herkomst, het beoogde gebruik en de beoogde ontvanger van de contanten. Hiermee wordt bedoeld:
-"Herkomst": hierbij vult u in of het bijvoorbeeld gaat om spaargeld, geld van een erfenis, opbrengst uit verkoop van een goed, enz…
-"Beoogd gebruik": hierbij vult u in wat u met het geldbedrag zal doen, bv. een investering in het buitenland, de aankoop van een vakantiehuis, wereldreis, enz…
-"Beoogde ontvanger": hierbij vult u in wie de ontvanger van de contanten zal zijn, voor zover u dit al weet (bv. de verkoper van een appartement). Indien u dit niet weet, of indien u zelf de begunstigde van het geld bent, hoeft u dit niet in te vullen.

Daarna geeft u dit aangifteformulier af aan de douane. Of er om rekeningafschriften gevraagd wordt is niet zeker, maar mij lijkt de kans klein indien het gaat om relatief "lage" bedragen zoals in uw geval. Toch kan u voor alle zekerheid rekeningafschriften meenemen zodat u iets bij de hand heeft als er om gevraagd wordt.

Om geen bijkomende tijd te verliezen op de luchthaven en om alles rustig thuis in te vullen, kan u dit document ook downloaden vanaf uw computer. Het document kan ook via computer ingevuld worden. Het gaat om dit document: http://download.belastingdienst.nl/douane/docs/aangifteformulier_liquide_middelen_iud0952z4fol.pdf

Vriendelijke groet,
Verdanov

Neetje, 05-07-2015 04:32 #9
Halo,

Ik heb een vraag, als ik van Curaçao naar Nederland vliegt kan ik zonder problemen met €6000 euro doorgaan tog? Reactie infoteur, 05-07-2015
Beste Neetje,

Minder dan 10.000 euro contant geld meenemen over de grens is - voor zover ik weet - ook voor Curaçao geen probleem.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Guiseppe, 20-06-2015 21:45 #8
Hallo,

Als ik €6000 contant meeneem van Nederland naar Ierland, maakt het de douane dan iets uit?

Vriendelijke groet,
Guiseppe. Reactie infoteur, 21-06-2015
Hallo Guiseppe,

Als je minder dan 10.000 euro aan contanten meeneemt naar Ierland hoef je niets aan te geven aan de douane. Jouw 6000 euro cash vormen dus geen probleem.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Verdonk, 14-06-2015 14:34 #7
Hallo
kunt u mij ook vertellen hoeveel contant geld ik maximaal zonder aangifte in het land van aankomst mee mag nemen naar India?
Ik dacht dat het 5000 euro was maar hier lijkt het nu 10.000 euro te zijn.
Graag hoor ik van u.
Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 15-06-2015
Beste,

De regel van de 10.000 euro aan contanten die je mag meenemen naar het buitenland is een algemene internationale regel. In de meeste landen is deze regel geldig maar dit neemt niet weg dat sommige landen strengere eisen stellen. Mogelijk wijkt India van deze stelregel af. Als je zeker wilt zijn over de vraag of je nu 5.000 of 10.000 euro mag meenemen naar India neem je best even contact op met de ambassade of het consulaat van het betreffende land.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Viola, 25-03-2015 21:30 #6
Hallo, Goedenavond.

Mijn moeder komt in juni 2015 hier in Nederland samen met onze neef, haar kleinzoon van 11 jaar. Zij vliegt vanuit Albanië hier naar Nederland. Mag ze dan zelf tot 10.000 euro cash meenemen en moet ze dit bij de douane aangeven? Mag mijn neef van 11 jaar ook bijvoorbeeld 3000 a 4000 euro cash meenemen?

Graag uw advies.
Alvast hartelijk dank.
Mvg, Viola Reactie infoteur, 26-03-2015
Hallo Viola,

De regels om cash geld op zak te hebben als je naar het buitenland gaat of als je het land binnenkomt gelden per persoon. Dus ook je moeder kan 10.000 euro op zak hebben als ze Nederland binnenkomt zonder het te moeten aangeven. Strikt genomen moet ze haar cash geld aangeven bij de douane bij een bedrag van 10.001 euro. Wil je zeker zijn, laat haar dan bijvoorbeeld een bedrag van 9.500 euro meenemen.
Verder lijkt het me niet echt een probleem dat je neef zelf 3000 of 4000 euro meebrengt naar Nederland.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Mehmet, 02-03-2015 14:26 #5
Beste Verdanov,
De regel is 10.000 EUR CASH geld te transporteren naar het buitenland geldt per persoon, is dat ook zo als je met je partner met vakantie gaat per persoon 10.000 EUR CASH of per stel?

Vrg. Mehmet Reactie infoteur, 02-03-2015
Hallo Mehmet,

De regel van 10.000 euro cash is per persoon en niet per stel. Samen kunnen jullie dus 20.000 euro meenemen. Om zeker te zijn heb je de 10.000 euro wel netjes verdeeld per persoon, en dus niet 16.000 euro bij jou en 4.000 euro bij je partner. Want in dat geval zou jij dus beboet kunnen worden omdat je 6.000 euro teveel bij je draagt.
De reden van je reis (bv. vakantie) of de hoedanigheid van je medereiziger (bv. partner) maakt op zich niks uit. Wat telt is het bedrag dat iedere persoon bij zich heeft.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Milly, 04-02-2015 06:55 #4
Goeiendag,
Ik neem aan maar vraag ter bevestiging dat je dan ook naar Curacao kan vliegen met of tot 10.000 euro?
Bvd Reactie infoteur, 04-02-2015
Hallo Milly,

De regel van de 10.000 euro cash die je mag meenemen op reis is een algemene regel voor het verlaten van de Europes Unie. Dus ja, ik neem aan dat dat ook geldt voor een reis naar Curaçao. Wel is het mogelijk dat voor specifieke landen specifieke regels gelden. Mogelijk is het raadzaam om aan je vliegtuigmaatschappij te vragen of er in jouw geval specifieke reglementen gelden.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Kees van Velden, 26-01-2015 19:38 #3
Is die regel van 10.000 euro per persoon? Reactie infoteur, 27-01-2015
Hallo Kees,

Deze regel om 10.000 EUR cash geld te transporteren naar het buitenland geldt inderdaad per persoon.

Vriendelijke groet,
Verdanov

William van Haeken, 26-10-2014 14:03 #2
Beste
Ik wil Amerikaanse Dollars meenemen Vanuit Nederland Europa naar Ghana Afrika, hoeveel mag ik meenemen.
Vriendelijke groeten
William Van Haeken Reactie infoteur, 27-10-2014
Hallo William,

Als algemene regel geldt dat je bij het verlaten van de Europese Unie een bedrag ter waarde van 10.000 euro (vandaag 27 oktober 2014 overeenkomend met 12.691 Amerikaanse dollar) mag meenemen zonder het aan te geven bij de douane. Neem je een bedrag mee dat groter is dan die 10.000 euro, dan ben je verplicht om dat aan te geven bij de douane als je Nederland verlaat. Uiteraard heb je dan best een uitleg klaar over de oorsprong van die Amerikaanse dollars.
Om een land buiten de Europese Unie binnen te komen geldt in veel gevallen de regel dat je kan gaan tot een bedrag van 10.000 USD zonder het aan te geven. Sommige landen leggen nog meer beperkingen op om cash geld het land binnen te brengen. Aan te raden is om te kijken of er specifieke regels gelden voor Ghana, maar best neem je niet meer dan 10.000 USD mee als je het niet wilt aangeven bij de douane van dat land.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Olde Kalter, Alex, 13-08-2014 10:17 #1
Geldt de €10.000-regel ook voor Griekenland, nu dat land intern zo strikt is geworden mbt de toegestane hoogte van op de bankrekening ontvangen geld (bv de nieuwe regel dat ontvangsten boven de €100 die niet binnen 24 uur zijn opgenomen, door de Staat geconfisqueerd worden)?

Bij voorbaat veel dank voor uw antwoord!
Bremen, Alex Olde Kalter Reactie infoteur, 13-08-2014
Beste,

De regel van de 10.000 euro die je maximum mag meenemen op reis is een algemene regel voor de landen van de Europese Unie. Maar mogelijk kan een individueel land daarvan afwijken en strengere regels opleggen. De nieuwe regel die door u vermeld wordt is me niet bekend en lijkt me op het eerste zicht ook niet van toepassing op cash geld?

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-07-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Cash geld
Reacties: 30
Schrijf mee!