InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rente studieschuld per jaar (2007 - 2018)

Rente studieschuld per jaar (2007 - 2018)

Rente studieschuld per jaar (2007 - 2018) Wanneer je een studieschuld hebt opgebouwd bij DUO (IB Groep) dan komt altijd het moment dat je moet gaan beginnen met aflossen van je schuld. De rente die wordt gerekend over de studieschuld wordt jaarlijks bepaald voor de groep die dat jaar afstudeert en staat dan vijf jaar vast. Na vijf jaar wordt het rentepercentage opnieuw vastgesteld. Vooral de mensen die in 2016 en 2017 zijn afgestudeerd hebben geluk: zij betalen 0,00% rente. In 2007 was dit percentage nog 4,17%.

Rente studieschuld DUO

Studieschuld DUO

In Nederland zijn jaarlijks zo'n 500.000 mensen bezig met het aflossen van de tijdens de studie opgebouwde studieschuld bij DUO. De hoogte van deze schuld lag in 2015 op gemiddeld 15.000 euro per persoon. In de hoogte van de studieschuld is elk jaar weer een stijgende lijn te zien. Wie zijn hele studie lang maximaal leent kan in totaal een studieschuld opbouwen van zo'n 87.000 euro. Met de invoering van het sociaal leenstelsel is dit bedrag fors opgelopen in vergelijking met de voorgaande periode.

Wanneer en hoeveel aflossen?

Ben je afgestudeerd, dan wordt gekeken naar de eerste 1 januari die volgt op je afstuderen. Vanaf die datum heb je twee jaar de tijd om bij te komen en een baan te vinden waarmee je een inkomen genereert. Dit wordt ook wel de aanloopfase genoemd. Na die periode moet je beginnen met aflossen.

Hoeveel je moet aflossen en over hoeveel jaren dit bedrag gespreid wordt is afhankelijk van onder welke terugbetalingsregels je valt. Kreeg je al voor 1 augustus 2012 studiefinanciering dan val je onder de regels van voor 2012. Er geldt dan een aflosfase van maximaal 15 jaar. Je berekent het maandelijks af te lossen bedrag door het totale bedrag te delen door 180. Kreeg je voor het eerst studiefinanciering na 1 augustus 2012 maar voor 2018 dan val je onder de terugbetalingsregels vanaf 2012. De aflosfase is dan tevens maximaal 15 jaar maar je hoeft nooit meer dan 12% van je inkomen boven de draagkrachtvrije voet (vastgesteld op 120% van het minimumloon) te betalen. Ontving je voor het eerst studiefinanciering in of na 2018 dan val je onder de terugbetalingsregels die gelden vanaf 2018. De aflossingsfase duurt in dit geval maximaal 35 jaar maar je hoeft nooit meer dan 4% van je inkomen boven de draagkrachtvrije voet (vastgesteld op 100% van het minimumloon) te betalen.

Rekenvoorbeeld 1

  • Hoogte studieschuld: 31.000 euro
  • Maandelijkse termijn is 31.000 : 180 = 172.22 euro

Rekenvoorbeeld 2

  • Hoogte studieschuld: 5.000 euro
  • Maandelijkse termijn is 5.000 : 180 = 27.78 --> dit wordt 45.00 euro vanwege het geldende minimum

Hoogte van de rente over de studieschuld

Iedereen weet dat het geld kost om geld te lenen. Zo ook bij DUO. De voorwaarden zijn echter een stuk gunstiger dan bij de bank. Waar je bij een bank voor een lening met een looptijd van 15 jaar kunt rekenen op rentepercentages van wel 9%, is men bij DUO een stuk toeschietelijker. De rente die wordt gerekend over de studieschuld wordt jaarlijks bepaald voor de groep die dat jaar afstudeert en staat dan vijf jaar vast. Na vijf jaar wordt het rentepercentage opnieuw vastgesteld. De rentepercentage vastgesteld voor afgestudeerden uit 2007 tot en met 2018 zijn als volgt:

AfstudeerjaarRentepercentage
20074,17%
20083,58%
20092,39%
20101,50%
20111,39%
20120,60%
20130,81%
20140,12%
20150,01%
20160,00%
20170,00%
20180,00%

Geld verdienen met je studieschuld

Zoals je kunt zien zijn de percentage de afgelopen jaren alleen maar verder afgenomen. Zo ver zelfs dat het mogelijk is om geld te verdienen aan je studieschuld. Leen je bijvoorbeeld maximaal en ontvang je een vaste 2% rente op je spaarrekening dan kun je zo maar enkele tientjes per jaar verdienen. Dit is wel een risico natuurlijk omdat je pas achteraf leert wat de hoogte van het percentage voor jouw afstudeerjaar is.

Rekenvoorbeeld 1
  • Hoogte studieschuld: 31.000 euro
  • Jaarlijkse rente bij de bank (o.b.v. 2% rente): 620 euro
  • Jaarlijkse rente te betalen aan DUO in 2012*: 186 euro
  • Totale winst: 434 euro per jaar

Rekenvoorbeeld 2
  • Hoogte studieschuld: 5.000 euro
  • Jaarlijkse rente te betalen aan DUO in 2012: 30 euro
  • Totale winst: 70 euro per jaar

* Dit voorbeeld geldt dus voor wie in 2012 is afgestudeerd. Vul voor jouw afstudeerjaar het bovenvermelde percentage in.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Studieschuld extra aflossen en hogere hypotheekStudieschuld extra aflossen en hogere hypotheekStudieschuld extra aflossen of niet? Het ligt zo voor de hand, u hebt een studieschuld en een goede baan en wilt nu een…
Studieschuld: de feitenStudieschuld: de feitenEen heleboel mensen in Nederland hebben een studieschuld, en dit worden er steeds meer. In 2015 is er een nieuwe regelin…
Studiefinanciering en hypotheekStudiefinanciering en hypotheekWat zijn de gevolgen van het nieuwe leenstelsel studiefinanciering 2018-2019 voor het afsluiten van een hypotheek. Wat z…
Verdienen aan je studieschuldVerdienen aan je studieschuldHoge schuld kan een mens flink in de problemen brengen. Met aflossing kan je dat tegengaan. Maar bij studieschuld daaren…
Studieschuld: minder of niets aflossen in 2018 en 2019Studieschuld: minder of niets aflossen in 2018 en 2019Onder het nieuwe stelsel van studiefinanciering bouwt u al snel een forse schuld op en er komt een moment dat u de schul…
Bronnen en referenties
  • https://duo.nl/particulier/studieschuld-terugbetalen/terugbetalingsregels.jsp
  • Telegraaf - http://www.telegraaf.nl/overgeld/consument/Studeren/20051046/__Verdienen_aan_studieschuld__.html
  • DUB - http://www.dub.uu.nl/artikel/nieuws/rente-op-studielening-nog-nooit-zo-laag.html
  • Kennisbank - http://kennisbank.sparen.nl/vermogensrendementsheffing

Reageer op het artikel "Rente studieschuld per jaar (2007 - 2018)"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 26-09-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!