InfoNu.nl > Financieel > Geld > Duizenden euro's besparen met goedkoop boodschappen doen

Duizenden euro's besparen met goedkoop boodschappen doen

Duizenden euro's besparen met goedkoop boodschappen doen Hoe kan je besparen op je uitgaven voor levensonderhoud? Is het slim om bij steeds dezelfde en kleine winkels te winkelen? Ben je wel bestand tegen alle marketingtechnieken? En gooi je ook zoveel eten weg? Is het slim om te winkelen in je eigen kledingkast? Of kan je beter naar een outlet gaan om te shoppen? En Wanneer is de uitverkoop eigenlijk? En moet het allemaal nieuw zijn wat je koopt? Kortom, hoe kan je bewuster winkelen en boodschappen doen, en je impulsgedrag aanpakken. Hier volgen wat tips.

Ga naar een kleine winkel

Hoe groter de winkel des te groter de keuzevrijheid en des te meer je open staat voor impuls aankopen. Kies daarom het kleinste filiaal, anders wordt je telkens weer blootgesteld aan koopverleidingen. De meeste supermarkten trekken alles uit de kast om te proberen je over te halen om tot een impulsaankoop over te gaan. Zoals het snoepgoed en de chocoladerepen bij de kassa. Je staat te wachten in de rij en je pakt gedachteloos nog wat lekkers te snoepen voor als je zo buiten bent.

Leg wat producten weer terug of laad ze weer uit je mandje en dump ze ergens in de supermarkt

Geef wat twijfelgevallen die door je impulsgedrag toch in je mandje (geen kar) zijn terechtgekomen aan de caissière. Misschien is het zelfs beter om dan maar bij een supermarkt te blijven, en niet naar andere supermarkten te gaan want daar word je weer blootgesteld aan andere marketingtechnieken. Heb je je wagentje of mandje vol met spullen? Laad het dan weer een beetje of helemaal leeg. De producten zijn nog niet van jou. Leg ze of weer netjes terug of ergens bij de kassa. Of geef ze zelfs aan de caissière. En zeg dat je het product toch niet neemt. Zo creëer je onafhankelijkheid en leer je jezelf te beheersen.

Winkel eens in je eigen kledingkast

De gemiddelde vrouw heeft ongeveer dertig slipjes en vijfentwintig paar schoenen. En vijftien broeken, vijftien bh's en vijftien rokken. Ook tien handtassen, vijf sjaals en vijf mutsen. Daar kan je een a twee jaar mee verder. Met de mode meedoen is duur. Creëer je eigen stijl. Dat is minder afhankelijker van de laatste grillen, en zorgt ervoor dat je herkenbaarder bent, en dat kan weer andere voordelen op leveren.

Wachten op de uitverkoop

In België is het heel duidelijk vanaf een januari tot eenendertig januari en vanaf een juli tot eenendertig juli. In Nederland is de uitverkoopperiode wat minder duidelijk afgebakend. Sommige winkels beginnen vroeger met een pre-sale voor vaste klanten. En het wordt steeds goedkoper naarmate de uitverkoop vordert. Vroeger was je al blij met dertig procent. Nu is zeventig procent pas een beetje korting. In Nederland is het minder precies en sommige winkels hebben zelfs het hele jaar door rekken waar de uitverkoop hangt. Je betaalt als consument voor het privilege om het hele jaar door te kunnen kopen. Kan je het opbrengen om flink lang te wachten en je geduld te oefenen, dan kan je voor veel betere prijzen slagen. Extreem goede aanbiedingen duren ook extreem kort. Dus wees er snel bij als het echt een keertje flink goedkoper wordt.

Koop vintage kleding

Superhip in Londen New York, Parijs en Amsterdam. Ga heel vroeg naar de rommelmarkten voor de mooiste kwaliteitsstukken. Ga heel laat voor de koopjes en de leftovers.
Nog een tip: combineer mooie merken en goede basisstukken met leuke vintage kleding. Dat scheelt de helft en kijk ook een in de wat chiquere tweede hands dameskledingzaken.

Eten weggooien is vaak onnodig

We gooien gemiddeld tien tot vijftien procent van ons eten weg. Als je weet dat we gemiddeld ongeveer vijftien procent aan voedsel uitgeven van ons besteedbaar budget. En dat budget is bijvoorbeeld 1500 euro per maand, dan is dat 225 euro aan voedsel. En daar 15 procent van is ongeveer 34 euro per maand. Dus iets meer dan 365 euro per jaar. En dat is toch weer een retourtje Parijs inclusief hotel en diner.

Koop kleding in outlets

Veel maten tegen soms best interessante prijzen. Maar let op, vroeg een outlet eerst 500 euro voor een paar schoenen en nu 50 procent eraf? Dan lijkt dat een koopje, maar het is nog steeds 250 euro oftewel een weekend Parijs voor twee inclusief chique dineren, hotelletje en met de hoge snelheidslijn heen en weer.

Conclusie

Er zijn verschillende manieren om te besparen op je uitgaven. Eerst in kaart brengen wat je uitgeeft is vaak al een enorme eyeopener. Herken vervolgens je impulsgedrag en pak dat gestructureerd aan. Dat leidt tot bewuster consumeren. En dat scheelt geld. Heel veel geld.
© 2013 - 2019 Marsrader, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoper boodschappen doenMet veel haast boodschappen doen kost u meer geld. Door goed te kijken en vergelijken kunt u eenvoudig 10 besparen op b…
Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?Uw vaste lasten kunt u niet of nauwelijks beïnvloeden. Er valt veel geld te besparen op de dagelijkse boodschappen. Zond…
Geld besparen op je boodschappen: SupermarktXGeld besparen op je boodschappen: SupermarktXVoor iedereen die dagelijks opzoek is naar de goedkoopste boodschappen is er nu SupermarktX. Met supermarktX hoef je nie…
Bezuinigen in en om het huisBezuinigen in en om het huisBezuinigen doen we als eerste op de luxe artikelen natuurlijk. Etentjes, uitjes, vakanties en kleren. Maar het zou u ver…
Geld besparen met boodschappen doenVoordat je het weet, heb je het winkelwagentje volgeladen met producten die je eigenlijk niet nodig hebt. Je hebt je lat…

Reageer op het artikel "Duizenden euro's besparen met goedkoop boodschappen doen"

Infoteur: Marsrader
Gepubliceerd: 05-10-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!