InfoNu.nl > Financieel > Geld > Schoonzoon of schoondochter recht op deel erfenis?

Schoonzoon of schoondochter recht op deel erfenis?

Ouders hebben de geruststellende gedachte dat hun bezittingen nu hun dood over gaan op de kinderen. Op het moment dat de kinderen gaan trouwen kan de schoonzoon of schoondochter ook ineens aanspraak maken op een deel van de erfenis. De meeste huwelijken worden in gemeenschap van goederen gesloten. Dat wil zeggen dat individuele bezittingen gezamenlijke bezittingen worden. Hiermee wordt de schoonzoon of schoondochter nog geen erfgenaam, maar toch kan er recht bestaan op een deel van de erfenis.

Uw kind gaat scheiden en heeft recht op de helft

Stel, u komt te overlijden en laat uw kinderen ieder 20.000 na. Het bedrag komt niet toe aan de huwelijkspartners van uw kinderen, maar aan uw kinderen. Vervolgens vormt het geërfde bedrag een onderdeel van het huwelijksvermogen. De 20.000 is nu ook van de huwelijkspartners van uw kinderen. Dit kan anders zijn als de kinderen gehuwd zijn met huwelijkse voorwaarden. In dat geval is het ook nog afhankelijk van de inhoud van de huwelijkse voorwaarden.

Met de uitsluitingsclausule de koude kant uitsluiten

Indien u als ouder een testament opmaakt met een uitsluitingsclausule kunnen de rechten van de huwelijkspartners van uw kinderen beperkt worden. Het geërfde bedrag maakt in dat geval geen onderdeel uit van het gezamenlijke vermogen, maar vormt een apart vermogen. Er wordt als het ware een vermogen vervormd naast het gezamenlijke vermogen. Deze clausule wordt ook wel de anti-schoonzoonclausule genoemd. Na een scheiding heeft de ex-schoonzoon of dochter niet recht op de helft van het bedrag dat verkregen is uit erfenis.

De harde of de zachte uitsluitingsclausule

Er zijn twee soorten uitsluitingsclausules. De harde uitsluiting wil zeggen dat er ook bij overlijden van de erfgenaam de partner geen recht heeft op de nalatenschap. De zachte uitsluiting heeft betrekking op het eindigen van het huwelijk door een echtscheiding. Bij de harde uitsluiting kan bijvoorbeeld worden vastgelegd dat de nalatenschap ten goede komt aan de kleinkinderen. In dat geval is er sprake van een tweetrapsmaking. Bij de tweetrapsmaking gaat de nalatenschap rechtstreeks naar de kleinkinderen. Deze constructie heeft als nadeel dat de belastingdruk op de nalatenschap hoger is.

Een uitsluitingsclausule inzetten bij schenkingen

Ook bij schenken is het mogelijk om een uitsluitingsclausule te koppelen aan het geschonken bedrag. Dit kan bijvoorbeeld worden opgenomen in een notariële akte, maar het kan nog eenvoudiger. Bij het overschrijven van het bedrag kunt u ook gewoon aangeven dat het privé geld betreft voor uw zoon of dochter. De schenking blijft hierdoor buiten de gemeenschap van goederen.

Zoon of dochter heeft een goed huwelijk! Uitsluitingsclausule hoeft niet

Het opnemen van een uitsluitingsclausule kan wantrouwend overkomen richting de partner van uw zoon of dochter. Toch is het ook bij een goed huwelijk van uw kinderen te verdedigen om de clausule toch op te nemen. Alle huwelijken worden gesloten om levenslang in stand te blijven. Ondanks de goede voornemens zal drie op de tien huwelijken uiteindelijk stranden. Een scheiding kan verschillende oorzaken hebben. Zelfs als uw zoon of dochter de reden is van de breuk wilt u niet dat uw vermogen naar de ex-partner gaat. Eigenlijk is er geen goede reden te bedenken om geen uitsluitingsclausule op te nemen. Zolang het huwelijk in stand blijft heeft de partner van uw zoon of dochter geen hinder van de clausule.
Gerelateerde artikelen
Erfenis niet automatisch naar schoonfamilie (uitsluiting)Erfenis niet automatisch naar schoonfamilie (uitsluiting)Een uitsluitingsclausule in uw testament of bij een schenking opnemen? Dat doet u omdat u wilt voorkomen dat uw erfenis…
Wat is een uitsluitingsclausule?Met een uitsluitingsclausule kan voorkomen worden dat een deel van de erfenis verdwijnt naar de ex-partner van de rechth…
Niet alles valt onder gemeenschap van goederenNiet alles valt onder gemeenschap van goederenEen huwelijk wordt gesloten in gemeenschap van goederen, tenzij de partners voor het sluiten van het huwelijk, huwelijks…
Erfenis regelen, regel uw testamentErfenis regelen, regel uw testamentZonder testament wordt uw nalatenschap volgens de wet verdeeld. Met testament regelt u de verdeling van uw erfenis en wi…
Kind onterven zonder testament, notaris, kan dat?Kind onterven zonder testament, notaris, kan dat?Een kind onterven of uw kinderen onterven, doet u dat met een testament of kan dit ook zonder een notaris? Via de onterv…
Bronnen en referenties
  • http://www.bd.nl/algemeen/economie/schoonzoon-kan-fluiten-naar-erfenis-1.3774459

Reageer op het artikel "Schoonzoon of schoondochter recht op deel erfenis?"

Reacties

J. Vergeynst, 29-03-2017 11:28 #3
Als weduwe verkoop ik mijn huis waar ik volledig vruchtgebruik van heb, mijn dochter is overleden in 2016. Kan haar echtgenoot aanspraak maken op deel van verkoop?

Hr P. J. Hennekes, 19-01-2017 20:38 #2
Mijn schoonmoeder haar enige dochter is overleden. Ze heeft verder geen familie. Heb ik nu recht op de erfenis?

Aw Zoeker, 14-04-2014 22:07 #1
Mijn inziens biedt zelfs de harde uitsluitingsclausule een erflater geen zekerheid, dat zijn nalatenschap niet naar de koude kant zal gaat. Een erfgenaam kan zich wel tegenover zijn partner wel beroepen op de uitsluiting door de erflater, maar een onder uitsluiting verkregen erfenis, is in beginsel onbezwaard, waarmee de ontvangende erfgenaam kan doen wat hij wil; verteren, bij leven wegschenken en zelfs nalaten aan wie hij wil, dus ook aan de partner.
Zie ik het juist., dat alleen een wettelijk erkende, tweetrapsmaking in het testament van de erflater, het weglekken van zijn, als zodanig bezwaarde nalatenschap naar de zogenaamde koude kant kan voorkomen?

de uits

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 16-05-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!