InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld bijverdienen met je hobby

Geld bijverdienen met je hobby

Geld bijverdienen met je hobby Je wil graag wat geld bijverdienen. Inventariseer eens waar je talenten liggen. Misschien beheers jij een vaardigheid die anderen niet hebben. Als je dit een beetje slim aanpakt kun misschien wel snel geld verdienen met je hobby en je bankrekening spekken.

Opmerking

Deze tips zijn informatief bedoeld en er kunnen dan ook geen rechten aan ontleend worden. Ieders' persoonlijke situatie is anders. Je blijft zelf verantwoordelijk voor je financiële keuzes. De site van het NIBUD is een goede informatiebron. Vraag bij problemen hulp aan gekwalificeerde en betrouwbare adviseurs.

De verschiltip: snel geld verdienen en het daarna langzaam uitgeven

De allerbelangrijkste regel bij financiën is: hoeveel je ook verdient, je wordt pas rijk als je minder geld uitgeeft dan er geld binnenkomt. Snel geld verdienen heeft alleen zin als je het daarna langzaam uitgeeft!

Spaar gemotiveerd

Iedere bespaarde euro stop je in een echte, fysieke spaarpot. Een goed voorbeeld is een zogenaamde "piekenpijp". Dit is een doorzichtige perspex pijp waarop aangegeven staat hoeveel euro je al hebt gespaard. Een andere mogelijkheid tot visualiseren is een grafiek waarbij je aangeeft wat je al hebt gespaard. Dit hang je op een zichtbare plek. Zo maak je goed inzichtelijk wat je al bij elkaar hebt gesprokkeld. Zo spaar je gemotiveerd.

Geld bijverdienen of beknibbelen?

Geld bijverdienen kost meer energie dan beknibbelen op je uitgaven. Een andere mogelijkheid om het verschil groter te maken is extra geld bijverdienen. Als het je lukt extra geld te genereren dien je het niet meteen uit te geven. Tenzij je dit geld voor een van tevoren bepaald doel wil inzetten. Gooi het verdiende geld in je spaarpot of zet het geld meteen op een spaarrekening. Het gevaar is namelijk dat je meer geld gaat uitgeven als je meer geld hebt. Denk maar na: als je loonsverhoging krijgt ben je ook binnen de kortste keren gewend aan je hogere inkomsten. Beter is het om het extra verkregen geld weg te sluizen naar een spaarrekening waar je niet te gemakkelijk bij kunt. Dat voorkomt dat je weer extra geld gaat uitgeven of verplichtingen aangaat (zoals een tijdschriftabonnement of een belabonnement met een duurder mobieltje) die niets toevoegen aan je levenskwaliteit.

Denk bedrijfsmatig

Bekijk eens al je hobby's of lievelingsbezigheden. Met welke hobby zou je een aardig geldbedrag kunnen verdienen? Je hoeft niet meteen aan duizenden euro's te denken. Schrijf voor jezelf eens op wat je favoriete bezigheden zijn. Denk eens na over hoe je hiermee geld zou kunnen verdienen. Je houdt bijvoorbeeld van computers en gamen. Waarschijnlijk heb je in de loop der jaren best wel wat kennis over hardware en software vergaard. Verdien een inkomen door mensen te adviseren over de aanschaf van computers. Help ze met het installeren van computers, randapparatuur en software. Na enige tijd kun je dan weer van dienst zijn bij het scannen en verwijderen van virussen en andere ongewenste "gasten". Als je inkomsten substantieel beginnen te worden moet je de belastingdienst niet vergeten. Anders heb je kans op een naheffing.

Muziek maken

Misschien speel je best wel verdienstelijk op een muziekinstrument. Je zou er over kunnen denken om met anderen samen een muziekgroep te vormen. Hoe specialer het muziekinstrument, hoe meer kans je hebt om geld met je muziek te verdienen. Stel je speelt harp. Dan zou je kunnen overwegen om tijdens een muziekfestival op te treden en daar een vergoeding voor te vragen. Percussie doet het ook goed. Als je passie Afrikaanse trommels is zou je kunnen overwegen om op een woensdagmiddag voor basisschoolleerlingen een workshop te geven. Omdat het een korte workshop is kun je een kleine vergoeding vragen. Als je dan een grote groep kunt bedienen kan het uurtarief toch interessant worden. Daarnaast kun je bijvoorbeeld tijdens Koninginnedag met straatmuziek ook nog een zakcentje bij elkaar sprokkelen.

Babytruitjes

Indien er in je omgeving veel baby's worden geboren kun je ze verrassen met een zelfgebreid truitje. Als je het garen een beetje slim inkoopt en je een mooi patroontje hebt liggen kun je punten scoren. Als je een beetje handig bent heb je in een paar uur wel iets gebreid. Omdat de baby's zo klein zijn heb je weinig garen nodig en ben je zo klaar.

Kaarten en oorkonden

Als je mooi kunt kalligraferen of acquerelleren kun je mooie kaarten ten geschenke geven. Je zou ook oorkonden kunnen kalligraferen en daar een vergoeding voor in rekening kunnen brengen. Denk aan trouwcadeaus of aandenkens bij doop of geboorte. Met de mooie kaarten kun je tijdens de Koninginnenmarkt of een andere kunstzinnige markt misschien ook nog een zakcentje bijverdienen. Indien je alleen al de materiaalkosten voor je hobby terugverdient ben je ook al geholpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nibud.nl

Reageer op het artikel "Geld bijverdienen met je hobby"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 17-11-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Bespaartips
Schrijf mee!