InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Bijverdienen met een Wajong uitkering

Bijverdienen met een Wajong uitkering

Bijverdienen met een Wajong uitkering Ben je gedeeltelijk of volledig afgekeurd en ontvang je om die reden een Wajong uitkering? Mogelijk zit je dan met vragen omtrent de mogelijkheid om bij te verdienen. Het kan natuurlijk gebeuren dat je een werkzaamheid vindt waarmee je wat geld kunt bijverdienen. Sommige mensen denken dat het bedrag dat je bijverdient volledig wordt ingehouden op je Wajong uitkering en je er dus niets aan overhoudt. Dit is niet het geval. Wanneer je werkt met een uitkering dan hou je er wel degelijk iets aan over.

De Wajong uitkering

De naam Wet Wajong staat voor Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten en is bedoeld voor mensen die op jonge leeftijd een langdurige ziekte of handicap hebben gekregen. Dit geldt wanneer je voldoet aan één van de onderstaande voorwaarden:
  • Je had toen je 17e was een langdurige ziekte of handicap.
  • Je kreeg voor je 30ste verjaardag een langdurige ziekte of handicap en in het jaar vóór dat je deze ziekte of handicap kreeg, volgde je gedurende minimaal zes maanden een opleiding.

Is een van deze situaties op jou van toepassing dan moeten alle drie de volgende zaken ook van toepassing zijn:
  • Je bent woonachtig in Nederland.
  • Het is onwaarschijnlijk dat je binnen een jaar van je ziekte of handicap herstelt.
  • Je kunt als gevolg van je (langdurige) aandoening meer dan 52 aaneengesloten weken niet meer dan 75% van het minimumloon of minimum jeugdloon verdienen.

Bijverdienen met een Wajong uitkering

Het doel van de wet is om hulp te bieden bij het vinden en behouden van betaald werk. Kun je bijvoorbeeld maar voor 50% werken, dan vult de Wajong de rest aan. Het kan ook zo zijn dat je helemaal niet in staat bent om betaald werk te verrichten. In dat geval krijg je een hogere uitkering. Ontvang je een uitkering en vind je werk waardoor je meer kunt bijverdienen dan aanvankelijk was ingeschat dan moet je doorgeven aan het UWV. De hoogte van je maandelijkse uitkering zal dan aan de hand van die gegevens worden aangepast. Het is niet zo dat het gehele inkomen dat je verdient wordt afgetrokken van de uitkering. Je gaat er dus wel degelijk op vooruit wanneer je betaalde arbeid gaat verrichten. De volgende voorbeelden laten dit zien. Let erop dat gerekend wordt met het SV-loon. Ben je zelfstandig ondernemer dan wordt gekeken naar je winst.

Voorbeeld 1

Je bent ouder dan 23 jaar en zit in de arbeidsongeschiktheidsklasse van 80% of meer. De hoogte van je uitkering is in dat geval 1.108 euro en dit wordt dus niet aangevuld door loon. Stel je gaat door oppaswerk 500 euro in de maand verdienen. De uitkering wordt in dat geval bijgesteld naar 749 euro. Aangevuld met je loon kom je dan uit op een maandelijks inkomen van 1.249 euro, waarmee je er dus in totaal 141 euro op vooruit gaat.

Voorbeeld 2

Je bent ouder dan 23 jaar en zit in de arbeidsongeschiktheidsklasse van 45% tot 55%. De hoogte van je uitkering is in dat geval 517 euro en dit wordt aangevuld door loon dat je geacht wordt zelf te kunnen dienen. Stel je hiernaast nog eens 500 euro in de maand extra gaat verdienen (SV-loon). De uitkering wordt in dat geval bijgesteld naar 310 euro. Aangevuld met je loon kom je dan uit op een maandelijks inkomen van 1.300 euro. Hoe groot de vooruitgang in dit geval voor je is, is afhankelijk van hoeveel je al verdiende voor de toename van je loon uit arbeid.

Rekenhulp

Bovenstaande berekeningen zijn voorbeelden. Wil je een beter veel krijgen van wat het voor jouw financiële situatie betekent wanneer je gaat bijverdienen met je Wajong uitkering? Gebruik dan de rekenhulp van het UWV. Deze wordt jaarlijks geüpdatet met de bedragen die op dat kalenderjaar van toepassing zijn. Bovenstaande voorbeelden zijn gebaseerd op de bedragen in 2013. Zorg dat je weet wat je arbeidsongeschiktheidsklasse is. Dit deze staat in de brief met de beslissing over je uitkering of in het rapport van de arbeidsdeskundige.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Loondispensatie (Wajong)Loondispensatie houdt in dat de werkgever een werknemer met een Wajong of WWB uitkering minder loon hoeft te betalen dan…
Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2018, 2019 en 2020Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2018, 2019 en 2020Twee keer per jaar op 1 januari en op 1 juli wordt het minimumloon verhoogd, dat betekent ook een stijging van uitkering…
Uitkering en studiefinancieringUitkering en studiefinancieringStudiefinanciering is voor de inkomstenbelasting geen inkomen, maar de studiefinanciering kan wel als inkomen worden gez…
Wat houdt de Wet werken naar vermogen (WWNV) in?Om mensen te stimuleren om zoveel mogelijk te blijven werken, gaat de Wet werken naar vermogen per 1 januari 2013 ingest…
Bronnen en referenties
  • UWV

Reageer op het artikel "Bijverdienen met een Wajong uitkering"

Reacties

Thessa Wulterkens, 02-09-2017 15:35 #4
Hoi, ik heb 3 jaar gemiddeld 6 u pw gewerkt. Ik verdiende 300 gemiddeld maar het werd om de 3 maanden omgerekend en kreeg van de wajong 700. Ik ben voor 45-50% afgekeurd.
Maar ik ben er helemaal niet op vooruit gegaan. Als ik wat meer werkte verdiende ik wat meer maar werd het 3 maanden er na weer verrekend en kreeg ik minder dan het minimum. In hoeverre is het erop vooruitgaan? En hoe zit het nou precies? Heb je een minimum dat je moet verdienen of een maximum?

T. Ijsma, 16-10-2015 12:58 #3
De volgende vraag. Wat gebeurt er met je uitkering wanneer een Wajong'er met een maximale uitkering een boek geschreven heeft dat royalties oplevert, waarbij de royalties sterk fluctueren, in het begin misschien hoger en daarna een stuk lager?

F. Raukema, 01-04-2015 20:37 #2
Mogen ze iemand met wajong uitkering 43 uur in de week laten werken?

Ellie, 14-11-2013 00:44 #1
Je moet dan meer belasting betalen (vooral zvw). Je krijgt geen vrijstelling meer van gemeentelijke belastingen. Geen bijdrage meer vanuit het sport/cultuurfonds, geen langdurigheidstoeslag meer, vermoedelijk minder huur- en zorgtoeslag. En ik zal vast nog wel een of twee potjes zijn vergeten.
Kortom: het loont NIET om als Wajonger iets bij te verdienen. Ik heb dit in de praktijk ondervonden! En daarom gaan we al die Wajongers gewoon weer in de bijstand duwen! En als ze dan niet meer in hun eigen (huur)woning kunnen wonen stoppen we ze in een van die leegstaande verzorgingshuizen. lang leve de LOL in Nederland!

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-10-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!