Een A-merk heeft vaak dezelfde kwaliteit als een C-merk
Een A-merk wordt gezien als zijnde een product van de beste kwaliteit. Daar wordt dan ook het meeste voor betaald. Smaken verschillen echter. Wat de een mooi of lekker vindt, kan de ander soms niet zien of luchten. Fabrikanten proberen het u zo veel mogelijk naar de zin te maken, want wat u mooi en lekker vindt, zult u ook sneller kopen. Daarnaast houdt de fabrikant ook rekening met uw beurs. Hij gaat er immers vanuit dat u het beste van het beste wilt hebben als u daar ook genoeg geld voor hebt. Er zijn echter minder klanten met een volle beurs dan klanten die op hun uitgaven moeten passen. Daar heeft de fabrikant echter wat op gevonden. Ze produceren regelmatig dezelfde producten in een iets andere verpakking, die dan echter wel minder kosten dan hun product van het A-merk. Dat verkopen ze dan als C-merk.
Is het A-merk en kwestie van smaak en intelligentie of van sociale controle?
Smaak heeft niet alleen te maken met wat u zelf mooi, lekker of aangenaam vindt. Smaak wordt bij veel mensen bepaald door wat hun familieleden, buren, vrienden en kennissen mooi, apart en wenselijk vinden. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Wie “eigenwijs” is, zal zelf willen bepalen wat hij of zij wil en alleen daar het zelf verdiende geld aan willen uitgeven, maar niet iedereen is zo sterk.
De meeste mensen trappen er wel eens in
Soms bezwijkt u toch voor een duurdere fles wijn, een dure gezichtscrème of een duurdere zak chips dan u gewend bent, maar dan wel eentje van een goed merk. Dat is niet erg, want u wilt ook wel eens precies weten, of die duurdere verpakking ook een product van een betere kwaliteit bevat dan de goedkopere versie, maar vaak komt u tot de ontdekking dat er geen of bitter weinig verschil in zit.
Sociale controle
Ook sociale controle kost mensen vaak geld. Wie merkproducten koopt, omdat iedereen in zijn/haar omgeving dat doet, is duur uit, terwijl het nog maar de vraag is, of de kwaliteit van de gekochte producten beter is dan de merkloze producten. Ook de verpakking trekt kopers vaak aan. Een mooie verpakking doet het vaak beter, dan hetzelfde product in een saaie verpakking. Het gaat echter om de inhoud. Ga daarom altijd af op de lijst van inhoudsstoffen en op uw eigen smaak.
Productie in de fabriek
Wie al eens in diverse fabrieken een kijkje heeft mogen nemen, kent de procedure. Dezelfde chips verdwijnt in verschillende zakken met verschillende opdruk, waar in de winkels ook verschillende prijzen voor gevraagd worden. Er zit hetzelfde in, maar de verpakking en de prijs verschilt. Soms zit er inderdaad iets anders in, maar bestaat die verandering alleen uit wat andere gebruikte kruiden, die de fabrikant niet noemenswaardig meer kosten, dan de kruiden in de andere zakken.
Niet alleen verschil bij chips
Hetzelfde geldt vaak voor wijn, sherry, en andere producten. Het leuke is dat mensen, die deze producten mogen proeven en er de verpakking of fles bij zien staan, de duurdere soort als beter beoordelen. "Het ziet er beter uit, dus zal het ook wel beter smaken", denkt men dan onbewust.
Het oog eet mee
De uitdrukking “het oog eet mee” klopt dus echt. Wie proeft zonder de verpakking te zien, komt vaak op een heel andere uitkomst. Regelmatig worden willekeurige personen door de consumentenbond uitgenodigd om producten te proeven. Daarbij zien die personen dan geen flessen met opdruk, geen inhoudslijsten, enzovoort. Zij beoordelen de producten alleen op smaak en daar komt vaak een heel onverwachte uitkomst uit.
A-merk, B-merk en C-merk hebben vaak dezelfde kwaliteit
A-merken worden in de winkel meestal op ooghoogte geposteerd. Deze merken zijn het duurste en de winkel verkoopt deze producten dan ook het liefste. Ze verdient daar immers het meeste aan. De B- en C-merken (vaak de eigen merken van de winkelketen) staan meestal wat lager in de schappen en zijn ook lager geprijsd. Het is aan u om uit te maken van welke producten alleen de verpakking anders is, die u dan duur betaalt.
Ook het gewicht kan verschillend zijn
Let echter niet alleen op de afkomst, maar ook op het gewicht van het product. Ook dat kan soms wel eens verschillen van het origineel, om zo u als klant in verwarring te brengen. Het goedkopere product kost dan vaak hetzelfde. Of u nu 600 gram van het product van een A-merk voor 1,98 koopt, of 500 gram van het product van het C-merk voor 1,65, maakt immers niets uit. Per 100 gram betaalt u immers hetzelfde.
Waar kunt u verder op letten?
Kijk altijd naar de fabrikant en de plaats waar het bepaalde product vandaan komt. Zijn deze hetzelfde als de fabrikant en de plaats van herkomst van het dure product, dan gaat het hier vaak om hetzelfde product in een ander, goedkoper jasje. De fabrikant maakt het verschil met opzet, omdat hij immers niet alleen kan leven van de klant met de dikke beurs. Hij heeft ook de klant nodig die van minder geld moet rondkomen. De rijke klant, die prat gaat op zijn dure smaak, wordt hier dus gewoon bij de neus genomen en betaalt teveel voor hetzelfde product.
Wie niet naar de ingrediënten kijkt, wordt een dief van eigen beurs
Soms is een product goedkoper gemaakt met goedkopere ingrediënten. Het is dan ook verstandig om niet alleen de fabrikant, de plaats van productie en het gewicht, maar ook de ingrediënten te vergelijken. Klopt alles, probeer het product dan uit. Op die manier kunt u wekelijks geld besparen. Wie dit niet doet is eigenlijk een dief van zijn eigen beurs.
Zich in de supermarkt tijd gunnen om goed rond te kijken heeft voordelen
Wie zich hiervoor een ochtend de tijd gunt, kan aardig wat verrassende ontdekkingen doen. Uw wekelijkse boodschappen kunnen minder geld kosten, terwijl u toch dezelfde kwaliteit van producten in huis haalt. Blijf ook oplettend, want er verschijnen steeds weer nieuwe trucjes en veranderingetjes om u op een dwaalspoor te zetten. U als consument wilt echter eerlijk geld voor een eerlijk product betalen.
Let wel op de kwaliteit van de producten
Tussen een A-merk en een C-merk kan echter ook verschil in kwaliteit zitten. Dan worden er bijvoorbeeld goedkopere ingrediënten gebruikt die dan wel de smaak beïnvloeden en ook niet altijd zo gezond zijn als de verpakking wil uitdrukken. Het is ook daarom heel verstandig om altijd de lijst van ingrediënten te lezen, zeker als u een nieuw product wilt uitproberen.
Blijven inspecteren is goed
Overigens is het net zo verstandig om ook de producten die u altijd gebruikt af en toe te inspecteren. Ook daar worden regelmatig veranderingen in aangebracht, zeker als de fabrikant daar voordeel in ziet.
Het kopen van A-merk producten is vaak een gewoonte
Veel mensen blijven een product van een bepaald merk kopen, omdat het in de loop van de tijd een gewoonte is geworden. Daar doen ze echter zichzelf, hun beurs en hun gezin tekort mee. Het loont om flexibel te blijven bij het inkopen. Niet alleen bij etenswaren en dranken, maar ook bij kleding, schoeisel en andere zaken.
De prijs van een product is niet altijd een goede graadmeter
Niet alles dat goedkoper is, is ook slechter van kwaliteit. Het blijft wel opletten, want bij huishoudelijke apparaten evenals bij witgoed zijn de A-merken wel degelijk van betere kwaliteit. U ziet het er vaak aan de buitenkant niet direct aan af, maar de A-merken hebben dan vaak een betere energie kwalificatie, meer en betere functies of gewoon (zoals bijvoorbeeld bij wasmachines) een roestvrijstalen trommel, in plaats van een trommel van gehard kunststof.
De kritische consument betaalt niet meer geld dan nodig is voor een product
Consumenten worden steeds kritischer, zeker zodra hun inkomen achteruit gaat. Maar de fabrikanten zijn heel fantasierijk in het verzinnen van nieuwe omwegen. U als consument hoeft daar echter niet aan mee te doen en hoeft u niet te laten verleiden tot grotere uitgaven, alleen omdat er een bekend merk op het product staat. Vraag dus altijd na, waar het eventuele verschil in zit.