Knab: bank voor de klant
Het wordt tijd voor een nieuwe bank, moet Aegon gedacht hebben. De Aegon Bank investeerde miljoenen in een geheel nieuw concept: Knab. Deze bank biedt diensten aan die erop gericht zijn het de klant financieel gemakkelijk en aantrekkelijk te maken. Hiervoor in de plaats betaalt de klant maandelijkse kosten.
Knab: een andere bank
Op 20 september 2012 opent een nieuwe bank haar deuren: Knab. Knab is het omgekeerde van het woord bank. Daar is niet lang over nagedacht. Knab is een bank die zegt de klant voorop te zetten. Dat is mooi, maar is niet iedere bank afhankelijk van de klant en probeert de klant dus voorop te zetten?
Knab draait behalve zijn naam, ook zijn diensten even net wat andersom. De bank biedt diensten aan die het de klant makkelijker maken om inzicht te krijgen in zijn of haar financiële plaatje.
Onderdeel van Aegon
Knab is een onderdeel van Aegon Bank, en heeft daarmee een volledige bankvergunning. Aegon Bank heeft enkele tientallen miljoenen in het project gestopt, en hoopt deze er ruimschoots weer uit te halen. Het kantoor bevindt zich in Hoofddorp. Overige kantoren heeft de bank niet: alles verloopt via het internet. Aanmelden verloopt via de website. Dit gaat via een versleutelde verbinding.
Het pakket van Knab
De Knab bank levert diensten die net even wat anders zijn. Zo heeft Knab het Financieel Dashboard: hier heeft de klant een overzicht van bezittingen, schulden, inkomsten of pensioenregeling. Maar ook kan er een spaarrekening van een andere bank toegevoegd worden aan het Financieel Dashboard. Dit maakt het mogelijk om via één bank inzicht te krijgen in verschillende eigen rekeningen.
Het is makkelijk om zelf een financieel plan te maken bij Knab. Ook dit gaat volledig online via het Financieel Dashboard. Zo is het mogelijk om per jaar inkomsten, vermogen en de uitgaven bij te houden te terug te zien. Ook kan de financiële toekomst berekend worden, bijvoorbeeld bij verlies van inkomen. Het financieel plan kan eventueel met hulp van een expert gemaakt worden. Ook kan via de webcam met een financieel expert gepraat worden.
Knab heeft de Knab alerts: een waarschuwingsbericht voor de klant wanneer deze geld kan besparen of financieel voordeel kan behalen. Een alert wordt ontvangen via de Knab app, de email of via de persoonlijke bankomgeving. Knab biedt Knab Participatie aan: een vorm van beleggen. Voor 5.000 euro belegt de klant in een Knab Participatie. Hiermee ontvangt de klant een bruto dividend van 5% per jaar. Ook krijgt de klant hiermee 50% korting op de maandelijkse fee (uitleg fee volgt verderop). Echter is ook deze vorm van beleggen niet zonder risico: wanneer de Aegon Bank in financiële moeilijkheden raakt, kan de klant zijn inleg of een gedeelte hiervan kwijtraken.
Rood staan bij Knab is afhankelijk van het tegensaldo op andere rekeningen. Ook kan de klant ervoor kiezen dat een negatief saldo automatisch wordt aangevuld vanaf een andere rekening. En als de klant dit wil, dan ontvangt hij automatisch een alert wanneer het saldo bijna 0 is.
Deze bank biedt ook drie vormen van sparen:
- flexibel sparen
- kwartaal sparen
- deposito
Wellicht dat er in de toekomst meer vormen van sparen bij zullen komen.
Knab biedt ook een oude vorm van de betaalrekening aan: de rekening met rente. Het is niet veel maar alle beetjes helpen. Op 20 september 2012 bedraagt de rente: Van 0,- euro tot 2.000,- euro: 0,5% effectief op jaarbasis en bij meer dan 2.000,- euro: 1,3% effectief op jaarbasis. De meeste mensen zullen er gemiddeld een halve tot een hele maand feekosten per jaar uit kunnen halen middels de rente. De bankpas van Knab biedt de mogelijkheid om ook in het buitenland te pinnen bij elke pinautomaat die voorzien is van het Maestro-logo.
De kosten
Het mag ook wat kosten: een aanmelding kost 15 euro per maand. Dit noemt men fee: een vergoeding voor de diensten die de bank aanbiedt. Op jaarbasis is de klant dus 180 euro kwijt aan zijn rekening. Hier kan een aantal euro aan ontvangen rente vanaf worden getrokken.
De kosten zijn over het algemeen hoger dan bij andere banken. Echter, Knab biedt diensten aan die voor veel mensen een uitkomst zullen zijn. Voor deze diensten zal ook betaald moeten worden. Logisch, want ook deze bank wil winst gaan maken. De klant doet er goed aan om af te wegen of deze diensten wel nodig zijn: onnodig betalen voor diensten is geld weggooien. Wie de diensten goed kan gebruiken en er ook financieel voordeel inziet, doet er zeker goed aan om zich aan te melden bij deze bank.
Knab heeft geen kantoren voor zijn klanten: alles gaat via internet. Wie dus thuis een spaarpotje heeft staan en dit contant wil storten bij Knab, heeft een probleem. Dit geld zal dan eerst bij een andere bank gestort moeten worden en dan online overgeboekt moeten worden naar Knab. Voor thuisspaarders niet echt handig.
Bankgarantie
Knab valt onder de Aegon Bank, en daarmee onder het depositogarantiestelsel. Ook (spaar)geld bij de Knab is dus gegarandeerd tot 100.000 euro per persoon. Wie echter meerdere rekeningen bij zowel Knab als Aegon heeft lopen, moet even goed opletten! Knab valt onder de Aegon, rekeningen bij beiden banken worden bij elkaar opgeteld. Wie dus 100.000 euro bij Knab heeft staan en 100.000 bij Aegon, heeft voor het depositogarantiestelsel totaal 200.000 bij één bank staan. Hiervan wordt dus maar 100.000 gegarandeerd. Grote spaarders spreiden hun geld dus liever.