InfoNu.nl > Financieel > Geld > Maandlasten zijn te hoog, wat te doen?

Maandlasten zijn te hoog, wat te doen?

Door verschillende oorzaken kunnen uw maandlasten te hoog worden. U kunt in eerste instantie proberen om te snijden in de vaste en de variabele kosten, maar als dat nog niet voldoende is, moeten er drastische maatregelen worden genomen. Sinds de kredietcrisis in 2008 is ontstaan, zijn er voornamelijk meer gezinnen met hoge gezinsinkomens in de problemen gekomen. Deze gezinnen bezitten vaak een duur huis dat gefinancierd is op basis van twee inkomens. Door de kredietcrisis hebben veel mensen hun baan verloren, en hebben moeite om een vervangende baan te vinden. Bij een sterke verlaging van het inkomen, moeten de uitgaven ook worden verlaagd, voor zover mogelijk.

Bezuinigingen doorvoeren om maandlasten te verhogen

Op een eenvoudige manier kan vaak tientallen tot zelfs honderden euro’s per maand bespaard worden. Door de inkomsten en uitgaven inzichtelijk te maken, blijkt ook gelijk waar de mogelijkheden liggen. De inkomsten verhogen is voor de meeste mensen niet mogelijk. Een partner die parttime werkt kan wel proberen om meer uren voor de baas te gaan werken. Het gemakkelijkst is om besparingen te realiseren. U kunt eerst eenvoudig scoren door uitgaven te schrappen waar u weinig van gaat merken. Bijvoorbeeld van een spaarpolis de premiebetaling stoppen. Nog beter is om lidmaatschappen aan loterijen op te zeggen, u gaat toch nooit een groot bedrag winnen. De grote besparingen zullen echter wel pijn gaan doen.

Snijden in de uitgaven

U moet zoveel kosten wegsnijden, zodat u maandelijks weer kunt rondkomen. Hierbij kunt u niet voorkomen dat u aan luxe en comfort moet inleveren. De redelijk nieuwe auto de deur uit en een goedkope en zuinige auto ervoor terug kopen. Abonnementen en lidmaatschappen opzeggen en de vervanging van huisraad doorschuiven naar de toekomst. Bij een goedkopere supermarkt uw boodschappen halen en niet standaard kiezen voor de A-merken bij het boodschappen doen.

De tekorten zijn te groot om met besparingen op te vangen

In bepaalde gevallen is het onvermijdbaar om de maandlasten op een drastische manier te beperken. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan het verkopen van het huis of het opzeggen van de te dure huurhuis. Huurders kunnen redelijke eenvoudig de huur opzeggen, maar er moet nog wel een goedkopere huurhuis gevonden worden. De huiseigenaren hebben mogelijk het voordeel dat ze overwaarde in het huis hebben, maar de hypotheekschuld kan ook hoger zijn dan de waarde van het huis.

Huis onverkoopbaar door een te hoge vraagprijs

De huizenprijzen zijn sinds 2009 sterk gedaald. Hierdoor kunnen huiseigenaren die het huis nog maar kort daarvoor hebben gekocht in de problemen raken. Het huis is namelijk niet te verkopen zonder een restschuld over te houden. In dit soort situaties kunnen de huiseigenaren geen kant op. Ze kunnen de maandlasten niet meer dragen, en ze kunnen het huis ook niet verkopen. Deze situatie kan alleen verbroken worden door de inkomsten te verhogen, zodat de maandelijkse lasten weer te dragen zijn.

Indien de hypotheek op het huis gesloten is met Nationale Hypotheek Garantie, zijn er mogelijkheden als de maandlasten niet meer op te brengen zijn in verband met bijvoorbeeld werkloosheid, maar er gelden strenge eisen en er zijn afhankelijkheden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Maandlasten zijn te hoog, wat te doen?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 07-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!