InfoNu.nl > Financieel > Geld > Een huis kopen is financieel bezit opbouwen

Een huis kopen is financieel bezit opbouwen

Een huis kopen is financieel bezit opbouwen Een huis kopen is een belangrijke stap. Dat vraagt niet alleen een open oog voor de eigen wensen en die van het gezin, maar vooral ook voor de financiële mogelijkheden. Wie daar een hypotheek voor zoekt, loopt vaak tegen een aantal muren op. De banken zijn heel terughoudend met het verstrekken van leningen. Het lijkt wel alsof ze elke maand met hun eisen omhoog gaan en de te verstrekken bedragen verlagen. Dat is niet prettig voor de aspirant kopers, maar ook niet voor mensen die hun huis te koop aangeboden hebben. Het loont de moeite om op verschillende plaatsen goede informatie op te vragen over de diverse mogelijkheden. Ga echter niet over een nacht ijs.

De prijs van een huis ligt wat lager dan vroeger

Het kopen van een huis wordt vaak aantrekkelijker, als de prijzen van de huizen een aantal procenten verlaagd is. Dat kan echter wel per regio verschillen. Het is daarnaast prettig voor kopers en vooral prettig voor starters op de huizenmarkt als de rente van de hypotheek zakt. Op die manier kunnen eventuele kopers ook wat gemakkelijker iets aan hun nieuwe huis verbouwen of aanpassen.

Als de prijzen van de huizen stijgen

Als de prijzen van de huizenprijzen weer wat stijgen is is het belangrijk om dan niet meer te lang te wachten met het kopen van een huis. Op naar een nieuwe woning dus! Het is ook verstandig om er eigen geld in te steken, want de bank geeft bijna geen rente voor uw eigen spaargeld.

De kopers, de hypotheek, de hypotheekrente en de bank

Wie daarna echter naar de bank gaat om de financiering te regelen, heeft er soms een hele klus aan om de hypotheek te krijgen. Dat merken vooral de kopers die al twee jaar lang naar een passend huis zoeken en er af en toe ook een naar hun gading vinden. Zij moeten aan allerlei voorwaarden voldoen en vaak krijgen ze niet echt duidelijkheid over het bedrag dat ze elke maand moeten gaan betalen. Dat is echter wel nodig om te weten, waar u straks mee moet rekenen.

De laatste tijd krijgt men weer iets gemakkelijker een hypotheek

Ofschoon u nog steeds hetzelfde inkomen hebt en voor hetzelfde bedrijf werkt, kunt u soms minder financiering krijgen dan een aantal jaren geleden. Dat is opmerkelijk, want er is aan het inkomen van de kopers immers niets veranderd. Hun vooruitzichten zijn nog steeds dezelfde en vooral bij kopers met een vaste baan is de houding van de bank onverklaarbaar. Het is dan ook heel verstandig om te zorgen voor wat eigen geld, waardoor de lasten van de hypotheek ook lager zijn en gemakkelijker te dragen. Vooral als er gezinsuitbreiding verwacht wordt.

Tegenwerking van de bank is bijna standaard

De bank werkt op die manier het herstel van de economie tegen en dat terwijl juist de bankensector de crisis veroorzaakt heeft. Er is intussen inderdaad een strengere regelgeving, waar de banken zich aan moeten houden. Veel kopers van huizen zijn de laatste jaren in de problemen geraakt en moeten hun huis verplicht verkopen of zelfs door de bank laten verkopen. De banken zijn daar natuurlijk niet helemaal gelukkig mee, want ook zij krijgen er vaak niet het volledig geleende bedrag voor terug.

Een betalingsregeling is vaak gunstig voor bank en klant

Meestal proberen ze dan ook een betalingsregeling met hun klanten op te zetten, zodat ze in elk geval de kans krijgen om op termijn hun geld terug te krijgen. Dat is allemaal begrijpelijk, maar op deze manier komen nieuwe kopers en vooral de starters voor een bijna onneembare vesting te staan.

Een huis kopen of huren verschilt vaak weinig in de kosten

De huren zijn omhoog gegaan en wie als starter eerst gaat huren, kan minder sparen en is dan ook pas veel later aan een eigen woning toe. Krijgen de mensen intussen ook kinderen, dan kan het wel een jaar of tien duren voordat de huurder eindelijk in de gelegenheid is om een huis te kopen. De huizenmarkt wordt daar niet beter van en of de banken op deze manier goed bezig zijn, valt te betwijfelen.

Weinig huurhuizen

Daarnaast zijn er erg weinig huurhuizen en jonge mensen moeten meestal erg lang op een wachtlijst staan. Dat is niet goed voor de relaties van de partners en al helemaal niet voor een gescheiden partner met kinderen, die naarstig op zoek is naar een ander onderkomen.

De politiek moet duidelijke regels stellen

De politiek helpt door duidelijke maatregelen te nemen. Het steeds weer uitstellen van maatregelen betreffende de hypotheekrenteaftrek deed er in het verleden geen goed aan. Op termijn zal de hypotheekrenteaftrek verdwijnen. Op die manier is er tenminste wel meer duidelijkheid voor de koper van een huis.

Sommige maatregelen vallen juist negatief uit

De politiek heeft immers in het verleden al vaker maatregelen getroffen die door de bevolking niet verwacht werd en ineens voor een bepaalde groep een aderlating betekende. Denk maar eens aan de aflossingsvrije hypotheek, de aangepaste pensioenen en de belasting op oude auto's. De maatregelen van de politiek zijn altijd voor verandering vatbaar. Men kan er niet op bouwen en al helemaal niet mee rekenen.

Het perfecte huis

Veel mensen zoeken een huis dat compleet af is en waar niets meer aan gedaan hoeft te worden. Vooral jonge mensen met een goede baan zoeken daar gericht naar. Het is natuurlijk verleidelijk om een huis te kopen, dat alleen maar ingericht hoeft te worden, maar daar hangt dan meestal ook een hoger prijskaartje aan. Niet iedereen kan dat betalen.

Een opknapper kopen is voor handige mensen tevens financieel bezit opbouwen

Voor veel jonge mensen is het aantrekkelijker om een opknapper te kopen. Daar hangt meestal geen groot prijskaartje aan vast en een lage hypotheek is vaak iets gemakkelijker te krijgen. Het opknappen van het huis kan in gedeelten gebeuren als er weer opnieuw geld verdiend is en er weer nieuw materiaal aangeschaft kan worden. Op den duur staat er een mooi, opgeknapt huis, dat veel meer waard is dan de prijs, waarvoor het aangekocht is. Al rekent u er de opknapkosten bij, dan nog komt u vaak voordeliger uit.

Alleen voor mensen die er echt plezier in hebben

Het kopen van een voordelige opknapper is natuurlijk alleen aantrekkelijk voor handige mensen die graag klussen en bereid zijn om veel tijd in het opknappen van het huis te steken. Dan kan een dergelijke voordelige koop in de loop van de tijd veel geld waard worden. Als u echter nog nooit geklust hebt en ook geen kennissen of familieleden kent die u graag op gang helpen, begin er dan liever niet aan. Er zijn immers mensen genoeg die na twintig jaar nog steeds in een opknapper wonen en er maar geen fatsoenlijke woning van kunnen maken. Dat levert op den duur alleen frustraties op bij u en uw gezin.

Handige familieleden kunnen vaak helpen

Ook het hebben van hulpvaardige familieleden, vrienden en kennissen is van groot voordeel. Het kopen van een opknapper kan inderdaad lucratief zijn, want na een zorgvuldige verbouwing is het huis vaak veel meer waard dan het bedrag, waarvoor de kopers het gekocht hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hulp van ouders bij aankoop huisHulp van ouders bij aankoop huisStarters hebben veel moeite om een huis naar wens aan te schaffen. De ouders kunnen hierbij een helpende hand bieden doo…
Hypotheek: kun je de volledige koopsom van je huis lenen?Hypotheek: kun je de volledige koopsom van je huis lenen?Weinig mensen zijn rijk genoeg om hun woning cash te betalen. De meeste mensen gaan een hypotheek aan om een huis te kop…
Een hogere hypotheek door inbrengen spaargeldEen hogere hypotheek door inbrengen spaargeldBanken stellen strenge eisen bij het verstrekken van een hypotheek. In het geval u spaargeld gaat inbrengen, kunnen de e…
Verscherpte leennormen, dus maximaal lenenVerscherpte leennormen, dus maximaal lenenSinds de kredietcrisis hanteren banken strengere acceptatienormen bij het verstrekken van een hypotheek. Dit heeft als v…
Verdienen op je tweede huisVerdienen op je tweede huisWanneer je tegenwoordig een tweede huis wil kopen mag je de hypotheekrente niet meer van je belasting aftrekken in tegen…

Reageer op het artikel "Een huis kopen is financieel bezit opbouwen"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 26-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!