InfoNu.nl > Financieel > Geld > Van AAA-rating tot C-rating: kredietratings van banken

Van AAA-rating tot C-rating: kredietratings van banken

Van AAA-rating tot C-rating: kredietratings van banken Voor banken en landen zijn zogenaamde "credit ratings" of kredietbeoordelingen een erg belangrijk gegeven. Wanneer een bank of een land een negatieve kredietbeoordeling krijgt van een kredietratingagentschap kan dit ernstige gevolgen hebben op financieel-economisch vlak. Kredietratingagentschappen zijn internationale organisaties die de financiële toestand van banken en overheden grondig onder de loep nemen. Ze bestuderen de financiële situatie van de bank of het land grondig en komen dan met een rating, gaande van AAA tot CCC. Wat is het belang van die verschillende soorten kredietratings precies en welke banken zijn de meest "gezonde" of veiligste banken van de wereld?

Wat zijn kredietratings?

In de financiële wereld is het analyseren en beoordelen van zogenaamde credit ratings of kredietbeoordelingen een geliefde bezigheid van economen. Gretig wordt dan ook ingespeeld op nieuws dat sommige banken een verlaging van hun kredietrating hebben moeten slikken. De internationale ratingagentschappen bestuderen de banken grondig, zoals onder meer de activa, de passiva, de schulden en de kredieten. Daarna wordt beslist tot een verlaging, een verhoging of een status quo van de rating. De kredietratings waar het meest mee rekening gehouden wordt, zijn die van de meest befaamde internationale agentschappen Standard & Poor's, Moody's en Fitch.

Kredietratings of "credit" ratings

Banken

Kredietratings zijn als het ware beoordelingen of "rapporten" die door onafhankelijke organisaties aan banken én aan overheden worden gegeven. Dit is van groot belang voor het vertrouwen dat banken krijgen op de financiële markten. Een bank die een ratingverlaging te slikken krijgt van een agency, zal bijvoorbeeld minder populair worden bij beleggers. Het aandeel van de bank kan naar omlaag gaan en het kan moeilijker worden voor de bank om obligaties te slijten aan beleggers.

Landen

Ook voor landen kan een goede of een slechte creditrating zijn gevolgen hebben. Een land met een goede creditrating, zoals bijvoorbeeld Nederland, zal het makkelijker hebben om staatsleningen kwijt te geraken aan beleggers. Hierdoor zal de Nederlandse staat een lage rente moeten betalen op de leningen. In dit geval kiest de belegger dus voor zekerheid en een lager rendement, waar de staat van profiteert. In het andere uiterste zal een land met een lage rating (zoals bijvoorbeeld Griekenland ten tijde van de schuldencrisis in 2010-2011) erg nadelige interesten moeten betalen op de uitgegeven staatsleningen.

Soorten ratings

De ratings van de belangrijkste ratingagencies Standard & Poors, Moody's en Fitch komen grotendeels overeen. Er zijn alleen enkele kleine verschillen op te merken, zoals de AA+rating van Standard & Poor's en Fitch, die overeenkomt met de Aa1 van Moody's. Hoe hoger de rating (AAA of Aaa) hoe gezonder de bank of overheid. Hoe lager de rating (CCC of D) hoe minder de bank wordt aangeraden voor beleggers. In dat geval spreekt men ook wel van "junk" of rommel.

Rating bank vinden

De rating van de bank waar je klant bent kan je te weten komen bij je bank, of ook gewoon via de websites van de belangrijkste ratingagencies van de wereld vinden:
  • www.standardandpoors.com
  • www.moodys.com
  • www.fitchratings.com

Meest "gezonde" banken

Wanneer men het heeft over banken met de hoogste rating op het vlak van krediet, dan spreekt men ook wel over de meest "gezonde" of veiligste banken. Gespecialiseerde magazines, tijdschriften en websites publiceren regelmatig lijsten met actuele ratings van banken en financiële instellingen wereldwijd. Een voorbeeld van een dergelijk magazine is het gerenommeerde Global Finance Magazine. Global Finance Magazine publiceert jaarlijks een lijst van de meest gezonde banken. De meest actuele lijst is deze van 2017, waarbij opvallend veel landen uit Duitsland, Zwitserland en Nederland de hoogste posities innemen. Geen enkele bank uit België maakt deel uit van de top vijtig van veiligste banken, terwijl Nederland maar liefst drie banken in de lijst heeft staan. Je kan de actuele lijst van de meest gezonde banken vinden op de website van Global Finance Magazine.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Standard_%26_Poor%27s.
  • https://www.fitchratings.com/
  • https://www.gfmag.com
  • http://www.spaargids.be/sparen/rating-spaarbanken.html (bronnen geraadpleegd op 18/01/2016).

Reageer op het artikel "Van AAA-rating tot C-rating: kredietratings van banken"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-12-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Bankencrisis
Schrijf mee!