Elektrische auto: bpm en motorrijtuigenbelasting 2020/2025

Elektrische auto: bpm en motorrijtuigenbelasting 2020/2025 Belastingvrij auto rijden is een wens van velen en wie een elektrische auto rijdt komt aardig in de buurt in 2020 en 2021. Helemaal belastingvrij zal het niet zijn, autorijden kost geld, maar de voordelen bij de bpm en de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) zijn voor de elektrische auto groot. De overheid stimuleert het gebruik van de elektrische auto, maar bouwt de komende jaren de belastingvoordelen ook af. Bovendien kan de prijs van de auto omhoog gaan in 2021 doordat eerst de bpm wordt afgerekend en daarna de btw (belasting over belasting). Hoe zit dat?

Elektrische auto 2020 en 2021 is goedkoop autorijden


Kosten van een elektrische auto

Wie een nieuwe auto koopt, krijgt in vele gevallen te maken met het betalen van bpm en zodra de auto eenmaal in uw bezit is, komt de Belastingdienst nog eens langs met accijns en de wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting). Maar er is goed nieuws, wie een elektrische auto rijdt, heeft belastingvoordelen en ook de kosten om de auto op te laden gaan omlaag. De stroomprijs zal in 2021 dalen, wat het gebruik van de auto nog goedkoper maakt. Wie een auto leaset en in 2021 een nieuwe leaseauto kiest, krijgt met een hogere bijtelling te maken. Een nieuwe leaseauto in 2020 uitkiezen, is dus goedkoper dan de keuze uit te stellen naar 2021.

Wat is de bpm?

De Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen, bpm, is een Nederlandse vinding. Het is een belasting die bovenop de kale catalogusprijs komt. De bpm wordt ook wel aanschafbelasting genoemd. Maar wie een elektrische auto koopt, betaalt tot 2025 geen bpm. Vanaf 2025 betaalt u slechts 360 euro aanschafbelasting op een nieuwe elektrische auto.

De motorrijtuigenbelasting 2020 en 2021

Tot en met 2024 betaalt u met een elektrische auto geen motorrijtuigenbelasting. Dit verandert per 1 januari 2025. In 2025 krijgt u 75% korting op de wegenbelasting en vanaf 2026 gaat u wel wegenbelasting betalen. Voor de plug-in hybride is het nog iets anders geregeld. Een plug-In hybride auto heeft zowel een elektro- als een verbrandingsmotor die beide los van elkaar kunnen worden gebruikt en wordt daarom zwaarder belast. De motorrijtuigenbelasting voor de plug-in bedraagt tot 2025 50% van de normale wegenbelasting voor een auto met verbrandingsmotor. In 2025 krijgt u nog 25% korting op de wegenbelasting en in 2026 en latere jaren is deze korting gelijk aan nul.

Korting op de motorrijtuigenbelasting in 2020 en 2021

auto2020-202420252026 en latere jaren
elektrische auto100%75%0%
plug-in hybride auto50%25%0%
verbrandingsmotor (niet een oldtimer)0%0%0%

Bpm en btw in 2021

In 2020 is het zo dat u op de kale prijs van een auto 21% btw betaald en daarna bpm, in 2021 wordt het zo dat de dealer meteen de bpm afdraagt, deze optelt bij de kale prijs en dat u over dit totaal btw moet betalen. Dat is dus belasting over belasting. Deze wijziging kan u in 2021 enkele duizenden euro's extra aan aanschafprijs kosten.

Elektrische auto als leaseauto

De bijtelling gaat in 2021 voor een elektrische auto omhoog van 8% naar 12%. Bovendien worden duurdere auto's zwaarder belast. In 2020 begint u de zogenaamde tesla-taks te betalen vanaf een cataloguswaarde van 45.000 euro, in 2021 is dit al vanaf 40.000 euro. Boven deze grens betaalt u een bijtelling van 22%. Vele elektrische auto's kunnen boven deze grens uitkomen en dus in 2021 duurder uitvallen dan in 2020. Al in 2020 kiezen voor een nieuwe leaseauto kan dus een voordelige keuze blijken te zijn. Wellicht zullen de aanbieders van elektrische auto's dit strategisch gaan gebruiken om met de cataloguswaarde zo veel mogelijk beneden de 40.000 euro te blijven in 2021.

Vrijwaring van de motorrijtuigenbelasting

Als u uw auto verkoopt om goedkoper en milieuvriendelijker te gaan rijden, krijgt u een vrijwaringbewijs van de nieuwe eigenaar of de sloper als u daar de auto afgeeft. Dit vrijwaringsbewijs is het bewijs dat de auto niet meer op uw naam staat. Hiermee zet u ook de motorrijtuigenbelasting op de oude auto stop. De eventueel teveel betaalde belasting krijgt u automatisch terug of wordt verrekend met de motorrijtuigenbelasting voor de nieuwe auto.

Met de elektrische auto belastingvrij rijden?

Een elektrische auto rijden is in 2020 en 2021 vaak een stuk voordeliger dan een auto met verbrandingsmotor. De overheid wil het gebruik van de elektrische auto verder stimuleren. U merkt dat vooral aan de aanschafprijs en de motorrijtuigenbelasting, maar zoals de papieren en in 2020 voor staan zullen de belastingvoordelen van een elektrische auto wel lager worden.

Lees verder

© 2007 - 2020 Zeemeeuw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wegenbelasting 2019 en 2020 oldtimer omhoogWegenbelasting 2019 en 2020 oldtimer omhoogWegenbelasting in 2018, 2019 en 2020 betalen voor uw oldtimer? Maak gebruik van de overgangsregeling. Vanaf 2014 is bela…
Belastingdienst stimuleert zuinig rijden 2015 met lagere bpmBelastingdienst stimuleert zuinig rijden 2015 met lagere bpmZuinig rijden in 2015 en 2016 loont, maar de eisen worden wel steeds strenger. Zuinige auto's met minder uitstoot van CO…
Wegenbelasting 2020 en motorrijtuigenbelasting 2020 mrbWegenbelasting 2020 en motorrijtuigenbelasting 2020 mrbDe wegenbelasting is als gebruikersheffing niet erg geliefd. Hoeveel wegenbelasting u in 2020 moet betalen hangt van mee…
Bijtelling auto 2018Bijtelling auto 2018Hoe hoog is de fiscale bijtelling 2018 voor uw nieuwe auto van de zaak? De soort auto die u rijdt, de leeftijd van de au…

Rabobank, de Rabobank en tv bankierenRabobank, de Rabobank en tv bankierenDe Rabobank timmert met allerlei vormen van betalen en financieren aan de weg. Wat nog minder bekend is, is de mogelijkh…
Banken, de ASN BankBanken, de ASN BankDe ASN Bank is onderdeel van de Volksbank. ASN zorgt voor duurzaam beleggen en sparen in Nederland en is daarmee de groo…

Reageer op het artikel "Elektrische auto: bpm en motorrijtuigenbelasting 2020/2025"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Mike Ruhe, 21-09-2015 21:47 #41
Ik had gehoopt dat het artikel me zou helpen bij het vaststellen van de BPM premie die ik moet betalen als ik mijn auto her-invoer in Nederland.
Ik heb een Citroen C3eHDI 1.6 dynamique. Die heb ik in 2011 gekocht, toen die BPM-vrij te koop was. In 2013 heb ik hem uitgevoerd naar Frankrijk, waar ik een vakantiehuisje heb. Nu wil ik hem weer naar Nederland halen. Wat gaat me dat kosten? Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Mike Ruhe,
De auto zal geen Nederlands kenteken meer hebben, wat dus moet worden aangevraagd. Bij de berekening van de bpm kan voor de berekening van de waarde van de invoer van een gebruikte auto uit meerdere methoden worden gekozen. Hoeveel u moet bijbetalen is vervolgens ook nog afhankelijk van de CO2 uitstoot van uw auto. Er is tot slot ook nog een forse leeftijdskorting op de auto. Toch zal er waarschijnlijk een naheffing zijn die kan oplopen tot 700 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jolanda, 04-10-2012 16:13 #40
Het lijkt wel of de auto met LPG of LPG G3 inst. niet mee tellen. Nergens is daar duidelijkheid over. Naar onze vraag gesteld te hebben of de sub van een G3 inst. in 2014 ook kwam te vervallen wist zowel de belastingsdienst als Postbus 51 niet. Postbus 51 stuurt mijn vraag door naar Ministerie van Financiën.

Het antwoord luid als volgt
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor zeer zuinige auto’s vervalt per 1 januari 2014 voor zowel nieuwe als bestaande personenauto’s. Tot 1 januari 2014 gelden de huidige CO2-grenzen voor de vrijstelling in de MRB voor zeer zuinige auto’s (benzine 110 gr/km, diesel 95 gr/km).

De corrigerende brandstoftoeslag in de MRB zal met het komen vervallen van de vrijstelling derhalve ook weer van toepassing worden op de zeer zuinige dieselauto’s en op auto’s met een LPG-3-installatie (voor die auto’s geldt de lagere toeslag die van toepassing is op auto’s met een zogenoemde LPG-3-installatie). Hiervoor is gekozen om zo het accijnsvoordeel ook voor zeer zuinige auto’s te corrigeren in de MRB en daarmee alle auto’s een bijdrage te laten leveren voor het gebruik van de weg. Het vervallen van de vrijstelling houdt in dat er binnen de betreffende brandstofcategorie voortaan alleen nog naar gewicht wordt gekeken. Het maakt ook voor de MRB dus nog wel degelijk uit welke brandstofsoort men kiest.

Personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km zullen nog tot en met 2015 worden vrijgesteld. Deze vrijstelling is bedoeld om de ontwikkeling en aanschaf van de nieuwe generatie zeer zuinige auto’s te stimuleren. Voor de grens van maximaal 50 gr/km CO2-uitstoot is aangesloten bij Europese regelgeving.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Hoogachtend,
Directeur Communicatie
Ministerie van Financiën

Omdat mij niet echt helder was of nu de sub voor LPG G3 inst. afgeschaft werd, werd ik hierover teruggebeld. Kort omschreven, komt het hier op neer, zoals ik het begreep uit zijn verhaal: Alle sub. komen in 2014 te vervalen en komen in het oorspronkelijke MRB tarief,
dus ook voor de G3 inst. Maar G3 blijft goedkoper dan, LPG inst en diesel. Maar is natuurlijk duurde dan benzine. Daar bovenop komt dan nog de uitstoot van een auto. Auto's die niet groen zijn, dus meer CO2 uitstoten, betalen dus meer. Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Jolanda,
Dank u wel voor uw reactie en aanvulling over de LPG en de (nog) schonere LPG G3 installatie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pierre, 19-09-2012 23:04 #39
Ik wil een nieuwen auto met een al ingebouwden gas g3 aanschaffen. Wat gaat er met de wegenbelasting gebeuren? Wordt hij gerekend als g3 wegenbelasting, dat is wegenbelasting met korting, of wordt hij als een gewone gas wagen berekend? Een stuk hoger in wegenbelasting verschil is bij een gewicht van tot 1150kg is g3 160euro per 3 maanden bij gewoon gas 271 euro per 3 maanden wat is daar bekent over. Wie kan me daarover inlichten? Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Pierre,
Als de installatie is goedgekeurd, geldt de lage heffing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marjon, 19-03-2012 10:52 #38
Al jaren weten veel mensen niet waar ze beter mee uit zijn milieu en kosten om naast het autorijden ook nog andere dingen te kunnen doen. Geld is een gemeen goedje want onze hele maatschappij word door sommige autofabrikanten bepaald wat we moeten kopen.
Dat word je met de paplepel in gegoten, op hyves, autoweek, autovisie en onze eigen anwb word betaald door de grootste autofabikant van Europa maar wat veel mensen niet weten is dat dit duitse bedrijf helemaal geen duits bedrijf is het is grotendeels van de oliesjeik van Quatar en het het gaat hem niet om de zuinig en milieuvriendelijkheid, maar alleen om het geld niet meer en niet minder. vb ik vraag advies als niet autokenner bij de anwb ik rijd 30.000km per jaar ze adviseren altijd om een vw polo diesel te kiezen raar want de berekening leert dat een bijv Toyota IQ net zo duur is in het rijden en dit is een benzine. Maar zegt men hier een iq is voor in de stad echt onzin, natuurlijk omdat deze klein is en niet snel een rare beredenering want als motorrijder hoor ik ook in de stad thuis dan? Maar ik ben bloedsnel vergeleken met het gros van het wagenpark dus dan moet ze allemaal van de weg. Deze agressieve beredenering zorgt er nl voor dat er agressie is en daardoor durven mensen geen kleine zuinige wagen meer aan te schaffen.
Wij rijden een hyundai getz diesel geen doetje met 82pk en rap op de autobaan.

R. Pieters, 16-03-2012 11:18 #37
Als ik nu in 2013 een bedrijfswagen koop met eerste tenaamstelling op 2011, deze ombouw naar campeerwagen. Dan is er geen BPM regelin meer van kracht, ook is de auto al geregistreerd, hoe zit dit dan m.b.t. de nieuwe regeling?, de co2 heffing is dan toch niet van toepassing. Of begrijp ik er helemaal niets van. Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste R. Pieters,
De wegenbelasting is vooral afhankelijk van de CO-2 uitstoot van de wagen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

F. van Iersel, 16-02-2012 22:16 #36
Geachte medewerk(st)er,

Vraag!:
Ik rijd op dit moment een Peugeot Partner 1.6 HDi XT (feb 2006). Het is me in het geheel onduidellijk wat ik de komende jaren aan wegenbelasting moet betalen.(uitstoot CO2 140 g /km) De data waarop de komende jaren veanderingen plaatsvinden volgen elkaar snel op. Wat heeft dat voor mij tot gevolg? Ik betaal nu per maand(zonder 1 km te rijden) 92,00 Euro mrb.

Vraag 2:
Ik zou graag een energiezuinige dieselauto willen aanschaffen maar wat brengt de toekomst?
Kunt u mij duidelijkheid verschaffen? Reactie infoteur, 06-09-2020
Geachte F. van Iersel,
Let op de bijtelling voor een leaseauto:

https://financieel.infonu.nl/belasting/88969-auto-van-de-zaak-bijtelling-2021.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nick, 12-01-2012 19:40 #35
Wat mij nu alleen nog niet geheel duidelijk is…

Je hebt bijv begin 2012 een honda civic hybrid gekocht. (geen wegenbelasting betalen)

Nu is het juli 2012 moet ik dan alsnog wegenbeslasting betalen of is dit alleen als de auto aangeschaft is na juli 2012? Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Nick,
De regels vanaf veranderen in 2021 weer:

https://financieel.infonu.nl/belasting/88969-auto-van-de-zaak-bijtelling-2021.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob, 11-01-2012 13:35 #34
Hallo,
Ik ben van plan mijn diesel in te ruilen voor een prius. Deze is tot 01-01-14 MRB vrij, maar is al duidelijk waarmee ik daarna rekening moet gaan houden? Wordt, net als in het verleden, de hybride techniek van het gewicht afgetrokken voor de MRB? Wat zijn de gevolgen voor ombouw op LPG tot 01-01-14 en daarna? Hoop dat u me duidelijkheid kan verschaffen. Reactie infoteur, 06-09-2020
Hallo Rob,
Er is aangekondigd dat met de specifieke kenmerken van een dergelijke zuinige zwaardere auto zal worden rekening gehouden, maar er is nog niet aangegeven hoe precies.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daphne, 10-01-2012 19:51 #33
Wij hebben in september getekend voor een nieuwe wagen Nissan Quasqai.
deze wordt einde deze maand geleverd. Nu krijgen we een brief van de garage dat helaas het eindbedrag zo'n €700 duurder wordt ivm de verhoging van de BPM.
Kan een bedrijf dit maken? Moeten wij (ondanks getekend voor de koopovereenkomst en dus ook voor het bedrag wat toen is afgesproken) zorg dragen voor deze kosten?
zoja, ook ondanks overal staat vermeld dat het pas in juli 2012 van start gaat. Ik hoop graag van u te horen. Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Daphne,
Als de auto nu in maart geleverd wordt, is er geen enkele reden dat u meer bpm moet betalen of er moet een fout zijn gemaakt bij de berekening. Maar dan nog staat uw handtekening niet onder het verhoogde bedrag. Bekijk ook wat er in de koopovereenkomst staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik P., 30-12-2011 19:08 #32
Als ik het stuk goed heb gelezen is de hoogte van de MBR vanaf 2014 alleen nog maar afhankelijk van gewicht van de auto. Houdt dit in dat er vanaf 2014 voor de wegenbelasting geen verschil meer is tussen benzine, lpg en diesel, zoals nu het geval is?

Dit zou voor de huidige dieselrijders goed nieuws zijn. Wel zijn diesels altijd zwaarder dan benzine motoren waardoor ze meer wegenbelasting betalen, maar volgens mij wordt dat verschil minder groot dan nu het geval is tussen benzine en diesel. Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Erik P.,
Een elektrische auto vaak zwaarder door het accupakket en de elektromotor, maar wil het kabinet de elektrische auto wel stimuleren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Olaf S., 21-12-2011 13:42 #31
Hallo Zeemeeuw,

Ik ben van plan om een seat ibiza 1.6 105pk te gaan kopen, hieronder wat gegevens erover.
Ledig gewicht = 990 kg
Uitstoot 157 g/km,
Gemiddeld brandstofverbruik:6,6 l/100km

Nu is het zeker dat je in 2014 over het gewicht ga betalen? en niet over de uitstoot?
De twingo 1.5dci wegenbelastingvrij gaat ook betalen in 2014 dan?
Alvast bedankt,
Mvg Olaf Reactie infoteur, 06-09-2020
Hallo Olaf S.,
Ja voor beide gaat u wegenbelasting betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lidia, 15-12-2011 22:12 #30
Ik ben van plan om nog in 2011 een nieuwe, kleine auto, A klasse, te kopen in Polen. Wat moet ik dan aan de belasting betalen bij de invoer in NL? Is de belasting afhankelijk van: 1/gewicht? 2/prijs? 3/CO2 uitstoot? Wat zou ik moeten betalen als de auto in 2012 gekocht en ingevoerd zou worden ipv 2011? Hoe lang mag ik officieel in NL rijden met een Poolse kenteken? Alvast bedankt voor de reactie. Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Lidia,
1. Polen is lid van de EU. Dan betaalt u geen invoerrechten.
2. U moet aangifte doen als u langer dan 14 dagen in Nederland wilt rijden.
3. De bpm hangt af van de resterende cataloguswaarde en uitstoot. Daarbij is de jaargang van de auto van belang.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ap, 05-12-2011 00:34 #29
Ik ben van plan een een oldtimer uit 1972 te kopen, maar ben nog geen 18 dus kan het ng niet op mn naam zetten, een familielid zet deze dan zolang op zn naam. Kan ik wegenbelasting vrij rond rijden als ik volgend jaar juli (2012) de auto op mn naam ga zetten? Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Ap,
Ja, een auto uit 1972 is vrijgesteld van wegenbelasting:

https://financieel.infonu.nl/belasting/114283-wegenbelasting-2019-en-2020-oldtimer-omhoog.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ta64, 21-11-2011 18:32 #28
Ik denk erover om een 2e hands Honda Civic Hybrid aan te gaan schaffen. Geldt de afschaffing van de MRB ook voor deze categorie auto's? Ik rijd ongeveer 22.000 km op jaar basis dus zoek eigenlijk een energie zuinige auto? Wat zou, naast de genoemde Civic een goed overwogen alternatief kunnen zijn? Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste TA64,
1. Deze Civic heeft als ik het goed heb een uitstoot van 109 gr/km. Dat is te veel om vrijgesteld te zijn van motorrijtuigenbelasting. Het energie A label geeft wel aan dat de auto zuinig is.
2. Wat een goede auto voor u is, hangt sterk af van de prijsklasse. Let op het energie A label.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wijjo, 17-10-2011 21:08 #27
Hallo, denk er over om binnenkort een Citroen C3 e-HDi te kopen. Heb dan tot 1-1-2014 voordeel dat ik geen wegenbelasting hoef te betalen. Weet jij wat je waarschijnlijk daarna moet betalen? Lees soms dat ze het gewicht willen aanhouden, wordt dat dan net zo als bij een benzine auto? Reactie infoteur, 18-10-2011
Hallo Wijjo,
1. Voor de bpm zijn de CO2 schijfgrenzen vanaf 2015 gelijk voor benzineauto's en diesels (zie artikel). De vaste dieseltoeslag daarbij vervalt en wordt ook van de uitstoot afhankelijk gemaakt. Alleen bij een uitstoot lager dan 70 gr/km is er geen vaste toeslag, een lagere uitstoot dan de grens in 2015. De toeslag bedraagt per gram CO2 in 2012 nog € 40 en € 80 in 2015.
2. Voor de wegenbelasting is bekend dat m.u.v. de zeer zuinige auto's met een CO2-uitstoot lager dan 50 gr/km de vrijstelling verdwijnt en de wegenbelasting volledig zal zijn gebaseerd op het gewicht. Welke tarieven daarbij horen is niet bekend gemaakt. Wel is een bedrag van 220 miljoen aan extra inkomsten ingeboekt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter Kroos, 28-09-2011 13:57 #26
Bedankt voor uw snelle en duidelijke reactie. Het is dan voor ons helaas niet interessant. Eigenlijk vindt ik dan de reclame voor dit soort ecovoertuigen ronduit misleidend. Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Peter Kroos,
Graag gedaan.
Met vriendelijk groeten,
Zeemeeuw

Peter Kroos, 23-09-2011 15:17 #25
Hallo, Wij zijn geinteresseerd in het aanbod van Peugeots 107 1.0. In de advertentie heel mooi allemaal en geen mrb. Eénmaal dit jaar gekocht moeten wij dan in 2014 toch opeens weer mrb gaan betalen over ons "goedkoop" autootje? Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Peter Kroos,
Ja, die MRB-vrijstelling wordt beëindigd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sander, 07-09-2011 19:51 #24
Beste Zeemeeuw, dank voor de zeer snelle en zeer duidelijke reactie. Ik zie daar en tegen in mijn vraag staan beide ouders i.p.v. beide auto's. Waar het hart al niet van vol is zullen we maar zeggen. Duidelijk dat er weer mrb betaald moet worden, we zullen afwachten hoe dat dat verder gaat op Prinsjesdag! Reactie infoteur, 07-09-2011
Beste Sander,
Had ik inderdaad ook gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sander, 06-09-2011 19:26 #23
Beste Zeemeeuw, wat een duidelijke site heeft u. Heel erg bedankt. Op een andere site trof ik echter aan dat over bijvoorbeeld een Kia Rio diesel of een Volkswagen Polo bluemotion toch invoerkosten betaald moeten worden. Beide ouders zijn in Nederland BPM vrij. Wanneer gekeken wordt naar het BTW tarief, dan is dat in Nederland bij mijn weten lager dan in Duitsland of Belgie. Daar kunnen die kosten, mijns inziens, dus niet vandaan komen. Heb ik dit goed?
Verder schrijft u dat een diesel na 2014 ook weer wegenbelasting moet betalen op basis van het wagengewicht. Nu is dat ook, al is een diesel dan alsnog een stuk duurder in de wegenbelasting dan een benzine uitvoering. Wanneer de nieuwe regels ingaan, is dat dan weer het geval of is er dan geen verschil meer in wegenbelasting voor een benzine of een dieselauto qua maandbedrag? Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Sander,
1. Dank u wel.
2. Als u een personenauto, bestelauto of motor koopt in een ander EU-land en deze naar Nederland brengt, betaalt u geen invoerrechten.
3. Een particulier betaalt over een nieuwe (!) auto wel btw. Bpm betaalt u over de cataloguswaarde voor zover op de auto de bpm-heffing van toepassing is. Daarbij is het bouwjaar en de uitstoot bepalend.
4. Ook voor zuinige auto's zal voor de mrb het gewicht bepalend zijn, dat is nu niet zo.
5. De diesel blijft duurder. Hoeveel precies wordt op de derde dinsdag deze maand hopelijk duidelijker.
6. De omzetbelasting in België bedraagt 21% en in Duitsland 16% (2020, corona maatregel).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Serge Jonkers, 02-09-2011 11:55 #22
Als ik in 2013 een auto wil importeren uit 2010 hoe gaat dit dan? In het verleden ging je op een gebruikte auto steeds minder BPM betalen maar met het CO2 tarief blijft dit dan altijd gelijk? Dus voordeel import verdwijnt? Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Serge Jonkers,
Voor een auto uit 2010 wordt gekeken naar de cataloguswaarde nu en de bpm uit 2010.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peer, 08-08-2011 22:42 #21
Ik ben voornemens een Lexus CT200H te leasen, deze zal dan medio maart afgeleverd worden. Hoe schat u de kansen, zou deze over de leaseperiode van 36 maanden 14% bijtelling houden of zal deze tussentijds, (2012, 2013, 2014?) aangepast worden naar 20%? Of zou het kabinet afblijven van reeds bestelde c.q.rijdende leaseauto's en zou het alleen gelden voor nieuwe auto's die in het jaar van aanpassing gaan rijden? Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Peer,
Onderscheid tussen nieuw en oud zal niet worden gemaakt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeroen van Loon, 02-08-2011 13:05 #20
Hoe gaat het nu verder na 2014. Wanneer ik nu een nieuwe diesel koop zonder wegenbelastig, ga ik dan in 2015 de volle mep betalen. Of blijf ik in een goedkoper tarief zitten om te belonen dat ik een zuinige auto heb gekocht. Wanneer ik vanaf 2015 de wegenbelasting voor een normale dieselauto moet gaan betalen, ga ik nu geen diesel aanschaffen. Weet iemand hier het antwoord op? Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Jeroen van Loon,
Zie het artikel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Melissa, 30-05-2011 17:42 #19
Hallo

ik heb in Belgie een Fiat 500 Twin air gezien die zijn in Nederland belastingvrij. Moet ik als ik de auto wil invoeren in Nederland nog belasting betalen hetzij BTW of BPM.

Melissa. Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Melissa,
U betaalt bij invoer geen bpm voor personenauto met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robbie, 24-01-2011 17:48 #18
Infoteur, bedankt dat BTW verhaal is dan een hele geruststelling. Maar vwb die BPM kan ik dus het beste wachten tot in 2013, toch? Dat betekent dat dan de auto zonder BTW en zonder BPM ingevoerd kan worden. En wat mbt "invoerrechten"?. Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Robbie,
Klopt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robbie, 24-01-2011 13:41 #17
Ik woonde als resident in Spanje en heb daar een nieuwe XC60 gekocht. Echter na 1 maand moest ik onverhoop terug naar Nederland en heb mij hier weer in laten schrijven. Helaas kon ik mijn auto niet vrij invoeren als zijnde verhuis goederen (je zou dan min 6 mnd in Spanje moeten hebben gewoon). Omdat ik echter in Spanje overwinter staat de auto nog steeds in Spanje op Spaans kenteken. Als ik in 2013 de auto terug haal naar Nederland (als hier de BPM is verdwenen) moet ik dan voor het importeren alleen BTW betalen? En zo ja, kan dat wel? Zowel in Spanje BTW betaald als later in Holland? Graag tips wat nu het slimste is om te doen. Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Robbie,
Als u als particulier vanuit een EU-land zoals Spanje een gebruikte auto naar Nederland haalt, betaalt u in ons land geen btw.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob Akse, 06-02-2010 11:32 #16
Beste Zeemeeuw, we wonen nu ruim 6 jr in Duitsland, heb mij al dood betaald aan BPM 6 jr geleden door de camper op ned.kenteken te laten zetten net als eens smartje met aanhanger, 3 jr. geleden een nw. camper gekocht nw.waarde ca.58.000,--.en in jan.2009 een nw.smart cabrio va. 15.000 en in febr.2009 een nw.peugeot 207 cabrio nw.waarde 22.000, beide benzine en de camper natuurlijk diesel, in okt.nov.dit jaar gaan we weer in Nederland wonen, de smart is BPM vrij denk ik, maar de camper waar moet ik mee gaan rekenen, de peugeot is super zuinigwat moet ik hiervoor gaan betalen, misschien heb jij een idee, moet ik er mee wachten tot 2011, lijkt me wel dacht ik met vriendelijk groet Rob Akse de BPM maaktje rijk Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Rob Akse,
Vooral de elektrische auto heeft bij de bpm een groot belastingvoordeel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tommy, 04-11-2009 15:39 #15
Best Infoteur,

Wanneer je auto's met een A-label en bpm vrij laat importeren uit Belgie of Duitsland e.d bpm betalen voor invoering? Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Tommy,
De regelgeving in Nederland bepaalt of bij invoering in Nederland wel of niet moet worden bijbetaald: is de auto ook in Nederland bpm vrij, dan zal niet alsnog bpm hoeven te worden afgedragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

L. M. A. Fraai, 02-04-2009 23:25 #14
Is de BPM voor de Nissan Qashqai 1.6 benzine inmiddels verlaagd? Indien ja met welke percentage of nominaal bedrag? Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste L.M.A. Fraai,

De Nissan Qashqai 1.6 heeft 162g/km uitstoot en een B label. Door het B label is er inderdaad een extra korting van € 700 korting.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Hameren, 07-02-2009 14:53 #13
In nov 2008 een nieuwe nissan x trian gekocht. Nu is de auto net afgeleverd. Moeten 900 honderd euro bij betalen ivm verhoging BPM. De handelaar rekent het door naar ons. Is dit juist? Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste J. Hameren,
1. Bepalend voor de hoogte van de bpm is het moment van registratie in het Nederlandse kentekenregister dan wel het moment van in gebruikname, wanneer een auto niet is geregistreerd. Ga dus na wanneer dit heeft plaatsgevonen.
2. De periode november- februari lijkt op het eerste gezicht wat lang, om de auto naar Nederland te krijgen. Het is voor u interessant om te weten wat de reden daarvan is, en of het niet niet anders had gekund.
3. Vraag is ook wat er in de aankoopnota over de aflevering van de wagen en de bpm stond vermeld, dan wel mondeling met u is afgesproken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jpr, 26-01-2009 17:04 #12
Is het voor de maandelijkse kosten belangrijk om te weten wat het energielabel van een tweedehands auto is? Ben nl. van plan een andere auto te kopen welke door gezinsuitbreiding zeker meer uit gaat stoten dan de 95-110 gr/km CO2. Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste JPR,
Ja.
Met vriendelijke groet,
Zeemeeuw

M. Verhage, 20-01-2009 17:05 #11
Als ik in een auto met begische nummerplaat voor langere tijd leen en in nederland rij, moet ik dan BPM betalen.
Wie weet hoe dit zit? Bij de douane voorlopig nog niemand Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste M. Verhage,
U bent ook BPM plichtig, als u als inwoner van Nederland een auto of motor die niet is geregistreerd in Nederland wel langer dan 14 dagen gebruikt op de openbare weg in Nederland. U moet dan zelf aangifte doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ahmet, 09-12-2008 12:38 #10
Wat gebeurt er met de BPM van de andere categorieen? Zoals een Mercedes met de categorie F? Blijft deze nog bestaan (zelfde) of komen hier ook veranderingen voor? Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Ahmet,
De bijtelling verandert bijna jaarlijks voor nieuwe leaseauto's.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dennis, 10-11-2008 08:36 #9
Heb gehoort dat er pas 2e week december 2008 bekent wordt gemaakt dat de gehele BPM eraf gaat voor de A-label auto's zoals de 107, Aygo en C1. Wanneer dit in gaat kan ook best pas op 1 febr. of 1 maart ingaan. Maar ff wachten scheelt je toch weer een 900,- Dus 2e week dec. weet je meer :-( Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Dennis,
Zie artikel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. Roelofse, 07-11-2008 17:28 #8
Graag zou ik willen weten of het nu zo is dat de bpm per 01-012009 komt te vervallen bij een aanschaf van bijv een peugot 107 Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste G. Roelofse,
De bpm voor volledig elektrische auto's is vervallen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Evert Beens, 15-05-2008 19:04 #7
Ik kom er toch nog even op terug. OK uw reactie is duidelijk maar stel dat in het voorhavige model over 3 a 4 jaar er geen bpm meer is; moet die werknemer alsnog die bpm betalen? Reactie infoteur, 06-09-2020
Ja, tenzij de nieuwe wet dit uitsluit. Maar meestal hebben wetten een terugwerkende kracht naar 1 januari van een jaar dat een nieuwe wet van kracht wordt en niet naar de jaren daarvoor. Wat dat betreft is het dus nog even afwachten.

Evert Beens, 23-04-2008 19:55 #6
Bedankt voor de reactie van de infoteur. Een perfecte helpdesk Reactie infoteur, 06-09-2020
Graag gedaan.

Evert Beens, 03-04-2008 20:52 #5
Een vraagje, stel dat ons bedrijf nu een auto aanschaft met grijs kenteken voor een van de werknemers, dus zonder BPM, voor een werknemer die er alleen zakelijk gebruik van maakt. Wat gebeurt er als deze werknemer deze auto over 3 a 4 jaar over neemt. Moet hij dan alsnog BPM betalen? Reactie infoteur, 06-09-2020
Bestelauto's met een datum 1e toelating op de openbare weg kunnen onder voorwaarden vrijgesteld zijn van bpm.

Ronnie, 25-12-2007 09:27 #4
Natuurlijk is het hele systeem BPM een schandalige diefstal, juist omdat het om zo'n enorm aandeel in de nieuwprijs van een auto gaat. Maar dit vervangen door het verhogen van de motorrijtuigenbelasting gaat me ook veel te ver. Mensen die een nieuwe auto kunnen betalen, zijn over het algemeen wat draagkrachtiger dan de mensen in de oude kadettjes enz. Nieuwkopers worden gecompenseerd voor het verhogen van de belasting door het geleidelijk afschaffen van de BPM, maar iedereen met een 2e-hands aangeschafte auto moet hier weer bloeden.

Snoeijn J., 14-11-2007 11:54 #3
Heb een nieuwe x trail gekocht die in Januarie afgeleverd wordt de oude bpm is nu 10000 euro.

Is het juist dat daar dan 6 en een half % van afgaat. Graag informatie hierover, bedankt. Reactie infoteur, 06-09-2020
U moet bpm betalen als u de wagen in het Nederlandse kentekenregister laat registreren. Bij aanschaf van een nieuwe auto wordt dit gewoonlijk door de dealer, autoverkoper of importeur gedaan.
U kunt uiteraard het moment van inschrijven afstemmen op het moment dat de bpm omlaag gaat (kan ook iets later dan januari worden), en hierover snel met de dealer contact opnemen.

El, 09-11-2007 19:44 #2
Europa één… Grotere giller bestaat niet! In Spanje bijvoorbeeld is de Btw. op Autos 16%. Het zijn de grootste Zakkenvullers allertijden. Dit is geen wetgeving meer. Dit is gewoon ordinaire diefstal. We wachten immers ook nog steeds op dat kwartje van Kok!

Veldman, 27-10-2007 11:28 #1
De schatkist wordt er naar mijn mening beter van nu ze de belasting verhogen en de Bpm. verlagen. Nederlandse regering die moet de belasting laten zo als hij is, want de bezine blijft ook maar omhoog gaan vergeleken bij andere landen. De BPM is maar eenmalig en de belasting is constand.Ze weten de automobilist wel op allerlij mogelijke manieren te pakken. Het schijnt dat ze niks anders te doen te hebben als hoe kunnen we de Auto mobilist het makelijks pakken, zonder dat ze het merken dat ze toch gepakt worden in hun portemone.Ik vind het groote schande waar ze nu weer mee bezig zijn.Het moest zo zijn dat heel Europa het zelfde betaald. Reactie infoteur, 06-09-2020
Dit artikel waarschuwt u juist hiervoor. Doe er dan ook uw voordeel mee. Maar een gelijkheid in Europa lijkt nog heel ver weg.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-09-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Autos onderweg
Reacties: 41
Schrijf mee!