auto | 2020-2024 | 2025 | 2026 en latere jaren |
---|---|---|---|
elektrische auto | 100% | 75% | 0% |
plug-in hybride auto | 50% | 25% | 0% |
verbrandingsmotor (niet een oldtimer) | 0% | 0% | 0% |
Mike Ruhe, 21-09-2015
Ik had gehoopt dat het artikel me zou helpen bij het vaststellen van de BPM premie die ik moet betalen als ik mijn auto her-invoer in Nederland.
Ik heb een Citroen C3eHDI 1.6 dynamique. Die heb ik in 2011 gekocht, toen die BPM-vrij te koop was. In 2013 heb ik hem uitgevoerd naar Frankrijk, waar ik een vakantiehuisje heb. Nu wil ik hem weer naar Nederland halen. Wat gaat me dat kosten?
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Mike Ruhe,
De auto zal geen Nederlands kenteken meer hebben, wat dus moet worden aangevraagd. Bij de berekening van de bpm kan voor de berekening van de waarde van de invoer van een gebruikte auto uit meerdere methoden worden gekozen. Hoeveel u moet bijbetalen is vervolgens ook nog afhankelijk van de CO2 uitstoot van uw auto. Er is tot slot ook nog een forse leeftijdskorting op de auto. Toch zal er waarschijnlijk een naheffing zijn die kan oplopen tot 700 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Jolanda, 04-10-2012
Het lijkt wel of de auto met LPG of LPG G3 inst. niet mee tellen. Nergens is daar duidelijkheid over. Naar onze vraag gesteld te hebben of de sub van een G3 inst. in 2014 ook kwam te vervallen wist zowel de belastingsdienst als Postbus 51 niet. Postbus 51 stuurt mijn vraag door naar Ministerie van Financiën.
Het antwoord luid als volgt
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor zeer zuinige auto’s vervalt per 1 januari 2014 voor zowel nieuwe als bestaande personenauto’s. Tot 1 januari 2014 gelden de huidige CO2-grenzen voor de vrijstelling in de MRB voor zeer zuinige auto’s (benzine 110 gr/km, diesel 95 gr/km).
De corrigerende brandstoftoeslag in de MRB zal met het komen vervallen van de vrijstelling derhalve ook weer van toepassing worden op de zeer zuinige dieselauto’s en op auto’s met een LPG-3-installatie (voor die auto’s geldt de lagere toeslag die van toepassing is op auto’s met een zogenoemde LPG-3-installatie). Hiervoor is gekozen om zo het accijnsvoordeel ook voor zeer zuinige auto’s te corrigeren in de MRB en daarmee alle auto’s een bijdrage te laten leveren voor het gebruik van de weg. Het vervallen van de vrijstelling houdt in dat er binnen de betreffende brandstofcategorie voortaan alleen nog naar gewicht wordt gekeken. Het maakt ook voor de MRB dus nog wel degelijk uit welke brandstofsoort men kiest.
Personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km zullen nog tot en met 2015 worden vrijgesteld. Deze vrijstelling is bedoeld om de ontwikkeling en aanschaf van de nieuwe generatie zeer zuinige auto’s te stimuleren. Voor de grens van maximaal 50 gr/km CO2-uitstoot is aangesloten bij Europese regelgeving.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Hoogachtend,
Directeur Communicatie
Ministerie van Financiën
Omdat mij niet echt helder was of nu de sub voor LPG G3 inst. afgeschaft werd, werd ik hierover teruggebeld. Kort omschreven, komt het hier op neer, zoals ik het begreep uit zijn verhaal: Alle sub. komen in 2014 te vervalen en komen in het oorspronkelijke MRB tarief,
dus ook voor de G3 inst. Maar G3 blijft goedkoper dan, LPG inst en diesel. Maar is natuurlijk duurde dan benzine. Daar bovenop komt dan nog de uitstoot van een auto. Auto's die niet groen zijn, dus meer CO2 uitstoten, betalen dus meer.
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Jolanda,
Dank u wel voor uw reactie en aanvulling over de LPG en de (nog) schonere LPG G3 installatie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Pierre, 19-09-2012
Ik wil een nieuwen auto met een al ingebouwden gas g3 aanschaffen. Wat gaat er met de wegenbelasting gebeuren? Wordt hij gerekend als g3 wegenbelasting, dat is wegenbelasting met korting, of wordt hij als een gewone gas wagen berekend? Een stuk hoger in wegenbelasting verschil is bij een gewicht van tot 1150kg is g3 160euro per 3 maanden bij gewoon gas 271 euro per 3 maanden wat is daar bekent over. Wie kan me daarover inlichten?
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Pierre,
Als de installatie is goedgekeurd, geldt de lage heffing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
R. Pieters, 16-03-2012
Als ik nu in 2013 een bedrijfswagen koop met eerste tenaamstelling op 2011, deze ombouw naar campeerwagen. Dan is er geen BPM regelin meer van kracht, ook is de auto al geregistreerd, hoe zit dit dan m.b.t. de nieuwe regeling?, de co2 heffing is dan toch niet van toepassing. Of begrijp ik er helemaal niets van.
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste R. Pieters,
De wegenbelasting is vooral afhankelijk van de CO-2 uitstoot van de wagen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
F. van Iersel, 16-02-2012
Geachte medewerk(st)er,
Vraag!:
Ik rijd op dit moment een Peugeot Partner 1.6 HDi XT (feb 2006). Het is me in het geheel onduidellijk wat ik de komende jaren aan wegenbelasting moet betalen.(uitstoot CO2 140 g /km) De data waarop de komende jaren veanderingen plaatsvinden volgen elkaar snel op. Wat heeft dat voor mij tot gevolg? Ik betaal nu per maand(zonder 1 km te rijden) 92,00 Euro mrb.
Vraag 2:
Ik zou graag een energiezuinige dieselauto willen aanschaffen maar wat brengt de toekomst?
Kunt u mij duidelijkheid verschaffen?
Reactie infoteur, 06-09-2020
Geachte F. van Iersel,
Let op de bijtelling voor een leaseauto:
https://financieel.infonu.nl/belasting/88969-auto-van-de-zaak-bijtelling-2021.html
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Nick, 12-01-2012
Wat mij nu alleen nog niet geheel duidelijk is…
Je hebt bijv begin 2012 een honda civic hybrid gekocht. (geen wegenbelasting betalen)
Nu is het juli 2012 moet ik dan alsnog wegenbeslasting betalen of is dit alleen als de auto aangeschaft is na juli 2012?
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Nick,
De regels vanaf veranderen in 2021 weer:
https://financieel.infonu.nl/belasting/88969-auto-van-de-zaak-bijtelling-2021.html
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Rob, 11-01-2012
Hallo,
Ik ben van plan mijn diesel in te ruilen voor een prius. Deze is tot 01-01-14 MRB vrij, maar is al duidelijk waarmee ik daarna rekening moet gaan houden? Wordt, net als in het verleden, de hybride techniek van het gewicht afgetrokken voor de MRB? Wat zijn de gevolgen voor ombouw op LPG tot 01-01-14 en daarna? Hoop dat u me duidelijkheid kan verschaffen.
Reactie infoteur, 06-09-2020
Hallo Rob,
Er is aangekondigd dat met de specifieke kenmerken van een dergelijke zuinige zwaardere auto zal worden rekening gehouden, maar er is nog niet aangegeven hoe precies.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Daphne, 10-01-2012
Wij hebben in september getekend voor een nieuwe wagen Nissan Quasqai.
deze wordt einde deze maand geleverd. Nu krijgen we een brief van de garage dat helaas het eindbedrag zo'n €700 duurder wordt ivm de verhoging van de BPM.
Kan een bedrijf dit maken? Moeten wij (ondanks getekend voor de koopovereenkomst en dus ook voor het bedrag wat toen is afgesproken) zorg dragen voor deze kosten?
zoja, ook ondanks overal staat vermeld dat het pas in juli 2012 van start gaat. Ik hoop graag van u te horen.
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Daphne,
Als de auto nu in maart geleverd wordt, is er geen enkele reden dat u meer bpm moet betalen of er moet een fout zijn gemaakt bij de berekening. Maar dan nog staat uw handtekening niet onder het verhoogde bedrag. Bekijk ook wat er in de koopovereenkomst staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Erik P., 30-12-2011
Als ik het stuk goed heb gelezen is de hoogte van de MBR vanaf 2014 alleen nog maar afhankelijk van gewicht van de auto. Houdt dit in dat er vanaf 2014 voor de wegenbelasting geen verschil meer is tussen benzine, lpg en diesel, zoals nu het geval is?
Dit zou voor de huidige dieselrijders goed nieuws zijn. Wel zijn diesels altijd zwaarder dan benzine motoren waardoor ze meer wegenbelasting betalen, maar volgens mij wordt dat verschil minder groot dan nu het geval is tussen benzine en diesel.
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Erik P.,
Een elektrische auto vaak zwaarder door het accupakket en de elektromotor, maar wil het kabinet de elektrische auto wel stimuleren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Olaf S., 21-12-2011
Hallo Zeemeeuw,
Ik ben van plan om een seat ibiza 1.6 105pk te gaan kopen, hieronder wat gegevens erover.
Ledig gewicht = 990 kg
Uitstoot 157 g/km,
Gemiddeld brandstofverbruik:6,6 l/100km
Nu is het zeker dat je in 2014 over het gewicht ga betalen? en niet over de uitstoot?
De twingo 1.5dci wegenbelastingvrij gaat ook betalen in 2014 dan?
Alvast bedankt,
Mvg Olaf
Reactie infoteur, 06-09-2020
Hallo Olaf S.,
Ja voor beide gaat u wegenbelasting betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Lidia, 15-12-2011
Ik ben van plan om nog in 2011 een nieuwe, kleine auto, A klasse, te kopen in Polen. Wat moet ik dan aan de belasting betalen bij de invoer in NL? Is de belasting afhankelijk van: 1/gewicht? 2/prijs? 3/CO2 uitstoot? Wat zou ik moeten betalen als de auto in 2012 gekocht en ingevoerd zou worden ipv 2011? Hoe lang mag ik officieel in NL rijden met een Poolse kenteken? Alvast bedankt voor de reactie.
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Lidia,
1. Polen is lid van de EU. Dan betaalt u geen invoerrechten.
2. U moet aangifte doen als u langer dan 14 dagen in Nederland wilt rijden.
3. De bpm hangt af van de resterende cataloguswaarde en uitstoot. Daarbij is de jaargang van de auto van belang.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Ap, 05-12-2011
Ik ben van plan een een oldtimer uit 1972 te kopen, maar ben nog geen 18 dus kan het ng niet op mn naam zetten, een familielid zet deze dan zolang op zn naam. Kan ik wegenbelasting vrij rond rijden als ik volgend jaar juli (2012) de auto op mn naam ga zetten?
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Ap,
Ja, een auto uit 1972 is vrijgesteld van wegenbelasting:
https://financieel.infonu.nl/belasting/114283-wegenbelasting-2019-en-2020-oldtimer-omhoog.html
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Ta64, 21-11-2011
Ik denk erover om een 2e hands Honda Civic Hybrid aan te gaan schaffen. Geldt de afschaffing van de MRB ook voor deze categorie auto's? Ik rijd ongeveer 22.000 km op jaar basis dus zoek eigenlijk een energie zuinige auto? Wat zou, naast de genoemde Civic een goed overwogen alternatief kunnen zijn?
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste TA64,
1. Deze Civic heeft als ik het goed heb een uitstoot van 109 gr/km. Dat is te veel om vrijgesteld te zijn van motorrijtuigenbelasting. Het energie A label geeft wel aan dat de auto zuinig is.
2. Wat een goede auto voor u is, hangt sterk af van de prijsklasse. Let op het energie A label.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Wijjo, 17-10-2011
Hallo, denk er over om binnenkort een Citroen C3 e-HDi te kopen. Heb dan tot 1-1-2014 voordeel dat ik geen wegenbelasting hoef te betalen. Weet jij wat je waarschijnlijk daarna moet betalen? Lees soms dat ze het gewicht willen aanhouden, wordt dat dan net zo als bij een benzine auto?
Reactie infoteur, 18-10-2011
Hallo Wijjo,
1. Voor de bpm zijn de CO2 schijfgrenzen vanaf 2015 gelijk voor benzineauto's en diesels (zie artikel). De vaste dieseltoeslag daarbij vervalt en wordt ook van de uitstoot afhankelijk gemaakt. Alleen bij een uitstoot lager dan 70 gr/km is er geen vaste toeslag, een lagere uitstoot dan de grens in 2015. De toeslag bedraagt per gram CO2 in 2012 nog € 40 en € 80 in 2015.
2. Voor de wegenbelasting is bekend dat m.u.v. de zeer zuinige auto's met een CO2-uitstoot lager dan 50 gr/km de vrijstelling verdwijnt en de wegenbelasting volledig zal zijn gebaseerd op het gewicht. Welke tarieven daarbij horen is niet bekend gemaakt. Wel is een bedrag van 220 miljoen aan extra inkomsten ingeboekt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Peter Kroos, 28-09-2011
Bedankt voor uw snelle en duidelijke reactie. Het is dan voor ons helaas niet interessant. Eigenlijk vindt ik dan de reclame voor dit soort ecovoertuigen ronduit misleidend.
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Peter Kroos,
Graag gedaan.
Met vriendelijk groeten,
Zeemeeuw
Peter Kroos, 23-09-2011
Hallo, Wij zijn geinteresseerd in het aanbod van Peugeots 107 1.0. In de advertentie heel mooi allemaal en geen mrb. Eénmaal dit jaar gekocht moeten wij dan in 2014 toch opeens weer mrb gaan betalen over ons "goedkoop" autootje?
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Peter Kroos,
Ja, die MRB-vrijstelling wordt beëindigd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Sander, 07-09-2011
Beste Zeemeeuw, dank voor de zeer snelle en zeer duidelijke reactie. Ik zie daar en tegen in mijn vraag staan beide ouders i.p.v. beide auto's. Waar het hart al niet van vol is zullen we maar zeggen. Duidelijk dat er weer mrb betaald moet worden, we zullen afwachten hoe dat dat verder gaat op Prinsjesdag!
Reactie infoteur, 07-09-2011
Beste Sander,
Had ik inderdaad ook gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Sander, 06-09-2011
Beste Zeemeeuw, wat een duidelijke site heeft u. Heel erg bedankt. Op een andere site trof ik echter aan dat over bijvoorbeeld een Kia Rio diesel of een Volkswagen Polo bluemotion toch invoerkosten betaald moeten worden. Beide ouders zijn in Nederland BPM vrij. Wanneer gekeken wordt naar het BTW tarief, dan is dat in Nederland bij mijn weten lager dan in Duitsland of Belgie. Daar kunnen die kosten, mijns inziens, dus niet vandaan komen. Heb ik dit goed?
Verder schrijft u dat een diesel na 2014 ook weer wegenbelasting moet betalen op basis van het wagengewicht. Nu is dat ook, al is een diesel dan alsnog een stuk duurder in de wegenbelasting dan een benzine uitvoering. Wanneer de nieuwe regels ingaan, is dat dan weer het geval of is er dan geen verschil meer in wegenbelasting voor een benzine of een dieselauto qua maandbedrag?
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Sander,
1. Dank u wel.
2. Als u een personenauto, bestelauto of motor koopt in een ander EU-land en deze naar Nederland brengt, betaalt u geen invoerrechten.
3. Een particulier betaalt over een nieuwe (!) auto wel btw. Bpm betaalt u over de cataloguswaarde voor zover op de auto de bpm-heffing van toepassing is. Daarbij is het bouwjaar en de uitstoot bepalend.
4. Ook voor zuinige auto's zal voor de mrb het gewicht bepalend zijn, dat is nu niet zo.
5. De diesel blijft duurder. Hoeveel precies wordt op de derde dinsdag deze maand hopelijk duidelijker.
6. De omzetbelasting in België bedraagt 21% en in Duitsland 16% (2020, corona maatregel).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Serge Jonkers, 02-09-2011
Als ik in 2013 een auto wil importeren uit 2010 hoe gaat dit dan? In het verleden ging je op een gebruikte auto steeds minder BPM betalen maar met het CO2 tarief blijft dit dan altijd gelijk? Dus voordeel import verdwijnt?
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Serge Jonkers,
Voor een auto uit 2010 wordt gekeken naar de cataloguswaarde nu en de bpm uit 2010.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Peer, 08-08-2011
Ik ben voornemens een Lexus CT200H te leasen, deze zal dan medio maart afgeleverd worden. Hoe schat u de kansen, zou deze over de leaseperiode van 36 maanden 14% bijtelling houden of zal deze tussentijds, (2012, 2013, 2014?) aangepast worden naar 20%? Of zou het kabinet afblijven van reeds bestelde c.q.rijdende leaseauto's en zou het alleen gelden voor nieuwe auto's die in het jaar van aanpassing gaan rijden?
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Peer,
Onderscheid tussen nieuw en oud zal niet worden gemaakt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Jeroen van Loon, 02-08-2011
Hoe gaat het nu verder na 2014. Wanneer ik nu een nieuwe diesel koop zonder wegenbelastig, ga ik dan in 2015 de volle mep betalen. Of blijf ik in een goedkoper tarief zitten om te belonen dat ik een zuinige auto heb gekocht. Wanneer ik vanaf 2015 de wegenbelasting voor een normale dieselauto moet gaan betalen, ga ik nu geen diesel aanschaffen. Weet iemand hier het antwoord op?
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Jeroen van Loon,
Zie het artikel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Melissa, 30-05-2011
Hallo
ik heb in Belgie een Fiat 500 Twin air gezien die zijn in Nederland belastingvrij. Moet ik als ik de auto wil invoeren in Nederland nog belasting betalen hetzij BTW of BPM.
Melissa.
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Melissa,
U betaalt bij invoer geen bpm voor personenauto met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Robbie, 24-01-2011
Infoteur, bedankt dat BTW verhaal is dan een hele geruststelling. Maar vwb die BPM kan ik dus het beste wachten tot in 2013, toch? Dat betekent dat dan de auto zonder BTW en zonder BPM ingevoerd kan worden. En wat mbt "invoerrechten"?.
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Robbie,
Klopt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Robbie, 24-01-2011
Ik woonde als resident in Spanje en heb daar een nieuwe XC60 gekocht. Echter na 1 maand moest ik onverhoop terug naar Nederland en heb mij hier weer in laten schrijven. Helaas kon ik mijn auto niet vrij invoeren als zijnde verhuis goederen (je zou dan min 6 mnd in Spanje moeten hebben gewoon). Omdat ik echter in Spanje overwinter staat de auto nog steeds in Spanje op Spaans kenteken. Als ik in 2013 de auto terug haal naar Nederland (als hier de BPM is verdwenen) moet ik dan voor het importeren alleen BTW betalen? En zo ja, kan dat wel? Zowel in Spanje BTW betaald als later in Holland? Graag tips wat nu het slimste is om te doen.
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Robbie,
Als u als particulier vanuit een EU-land zoals Spanje een gebruikte auto naar Nederland haalt, betaalt u in ons land geen btw.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Rob Akse, 06-02-2010
Beste Zeemeeuw, we wonen nu ruim 6 jr in Duitsland, heb mij al dood betaald aan BPM 6 jr geleden door de camper op ned.kenteken te laten zetten net als eens smartje met aanhanger, 3 jr. geleden een nw. camper gekocht nw.waarde ca.58.000,--.en in jan.2009 een nw.smart cabrio va. 15.000 en in febr.2009 een nw.peugeot 207 cabrio nw.waarde 22.000, beide benzine en de camper natuurlijk diesel, in okt.nov.dit jaar gaan we weer in Nederland wonen, de smart is BPM vrij denk ik, maar de camper waar moet ik mee gaan rekenen, de peugeot is super zuinigwat moet ik hiervoor gaan betalen, misschien heb jij een idee, moet ik er mee wachten tot 2011, lijkt me wel dacht ik met vriendelijk groet Rob Akse de BPM maaktje rijk
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Rob Akse,
Vooral de elektrische auto heeft bij de bpm een groot belastingvoordeel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Tommy, 04-11-2009
Best Infoteur,
Wanneer je auto's met een A-label en bpm vrij laat importeren uit Belgie of Duitsland e.d bpm betalen voor invoering?
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Tommy,
De regelgeving in Nederland bepaalt of bij invoering in Nederland wel of niet moet worden bijbetaald: is de auto ook in Nederland bpm vrij, dan zal niet alsnog bpm hoeven te worden afgedragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
L. M. A. Fraai, 02-04-2009
Is de BPM voor de Nissan Qashqai 1.6 benzine inmiddels verlaagd? Indien ja met welke percentage of nominaal bedrag?
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste L.M.A. Fraai,
De Nissan Qashqai 1.6 heeft 162g/km uitstoot en een B label. Door het B label is er inderdaad een extra korting van € 700 korting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
J. Hameren, 07-02-2009
In nov 2008 een nieuwe nissan x trian gekocht. Nu is de auto net afgeleverd. Moeten 900 honderd euro bij betalen ivm verhoging BPM. De handelaar rekent het door naar ons. Is dit juist?
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste J. Hameren,
1. Bepalend voor de hoogte van de bpm is het moment van registratie in het Nederlandse kentekenregister dan wel het moment van in gebruikname, wanneer een auto niet is geregistreerd. Ga dus na wanneer dit heeft plaatsgevonen.
2. De periode november- februari lijkt op het eerste gezicht wat lang, om de auto naar Nederland te krijgen. Het is voor u interessant om te weten wat de reden daarvan is, en of het niet niet anders had gekund.
3. Vraag is ook wat er in de aankoopnota over de aflevering van de wagen en de bpm stond vermeld, dan wel mondeling met u is afgesproken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Jpr, 26-01-2009
Is het voor de maandelijkse kosten belangrijk om te weten wat het energielabel van een tweedehands auto is? Ben nl. van plan een andere auto te kopen welke door gezinsuitbreiding zeker meer uit gaat stoten dan de 95-110 gr/km CO2.
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste JPR,
Ja.
Met vriendelijke groet,
Zeemeeuw
M. Verhage, 20-01-2009
Als ik in een auto met begische nummerplaat voor langere tijd leen en in nederland rij, moet ik dan BPM betalen.
Wie weet hoe dit zit? Bij de douane voorlopig nog niemand
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste M. Verhage,
U bent ook BPM plichtig, als u als inwoner van Nederland een auto of motor die niet is geregistreerd in Nederland wel langer dan 14 dagen gebruikt op de openbare weg in Nederland. U moet dan zelf aangifte doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Ahmet, 09-12-2008
Wat gebeurt er met de BPM van de andere categorieen? Zoals een Mercedes met de categorie F? Blijft deze nog bestaan (zelfde) of komen hier ook veranderingen voor?
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Ahmet,
De bijtelling verandert bijna jaarlijks voor nieuwe leaseauto's.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Dennis, 10-11-2008
Heb gehoort dat er pas 2e week december 2008 bekent wordt gemaakt dat de gehele BPM eraf gaat voor de A-label auto's zoals de 107, Aygo en C1. Wanneer dit in gaat kan ook best pas op 1 febr. of 1 maart ingaan. Maar ff wachten scheelt je toch weer een 900,- Dus 2e week dec. weet je meer :-(
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste Dennis,
Zie artikel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
G. Roelofse, 07-11-2008
Graag zou ik willen weten of het nu zo is dat de bpm per 01-012009 komt te vervallen bij een aanschaf van bijv een peugot 107
Reactie infoteur, 06-09-2020
Beste G. Roelofse,
De bpm voor volledig elektrische auto's is vervallen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Evert Beens, 15-05-2008
Ik kom er toch nog even op terug. OK uw reactie is duidelijk maar stel dat in het voorhavige model over 3 a 4 jaar er geen bpm meer is; moet die werknemer alsnog die bpm betalen?
Reactie infoteur, 06-09-2020
Ja, tenzij de nieuwe wet dit uitsluit. Maar meestal hebben wetten een terugwerkende kracht naar 1 januari van een jaar dat een nieuwe wet van kracht wordt en niet naar de jaren daarvoor. Wat dat betreft is het dus nog even afwachten.
Evert Beens, 23-04-2008
Bedankt voor de reactie van de infoteur. Een perfecte helpdesk
Reactie infoteur, 06-09-2020
Graag gedaan.
Evert Beens, 03-04-2008
Een vraagje, stel dat ons bedrijf nu een auto aanschaft met grijs kenteken voor een van de werknemers, dus zonder BPM, voor een werknemer die er alleen zakelijk gebruik van maakt. Wat gebeurt er als deze werknemer deze auto over 3 a 4 jaar over neemt. Moet hij dan alsnog BPM betalen?
Reactie infoteur, 06-09-2020
Bestelauto's met een datum 1e toelating op de openbare weg kunnen onder voorwaarden vrijgesteld zijn van bpm.
Snoeijn J., 14-11-2007
Heb een nieuwe x trail gekocht die in Januarie afgeleverd wordt de oude bpm is nu 10000 euro.
Is het juist dat daar dan 6 en een half % van afgaat. Graag informatie hierover, bedankt.
Reactie infoteur, 06-09-2020
U moet bpm betalen als u de wagen in het Nederlandse kentekenregister laat registreren. Bij aanschaf van een nieuwe auto wordt dit gewoonlijk door de dealer, autoverkoper of importeur gedaan.
U kunt uiteraard het moment van inschrijven afstemmen op het moment dat de bpm omlaag gaat (kan ook iets later dan januari worden), en hierover snel met de dealer contact opnemen.
Veldman, 27-10-2007
De schatkist wordt er naar mijn mening beter van nu ze de belasting verhogen en de Bpm. verlagen. Nederlandse regering die moet de belasting laten zo als hij is, want de bezine blijft ook maar omhoog gaan vergeleken bij andere landen. De BPM is maar eenmalig en de belasting is constand.Ze weten de automobilist wel op allerlij mogelijke manieren te pakken. Het schijnt dat ze niks anders te doen te hebben als hoe kunnen we de Auto mobilist het makelijks pakken, zonder dat ze het merken dat ze toch gepakt worden in hun portemone.Ik vind het groote schande waar ze nu weer mee bezig zijn.Het moest zo zijn dat heel Europa het zelfde betaald.
Reactie infoteur, 06-09-2020
Dit artikel waarschuwt u juist hiervoor. Doe er dan ook uw voordeel mee. Maar een gelijkheid in Europa lijkt nog heel ver weg.