Het belastingplan 2020 op hoofdlijnen

Het belastingplan 2020 op hoofdlijnen Het Belastingplan 2020 bevat de belastingmaatregelen voor 2020, met soms een vooruitblik naar 2021. In totaal gaat het om ruim 50 belastingmaatregelen voor burgers en bedrijven. Opvallend is dat het tweeschijvensysteem voor de inkomstenbelasting al in 2020 wordt ingevoerd, dit zou eerst pas in 2021 gebeuren. Het tweeschijvensysteem gaat voor vele huishoudens gepaard met een belastingvoordeel. Ondernemers krijgen te maken met een lagere zelfstandigenaftrek. Ook zijn er belastingmaatregelen getroffen die een meer klimaatvriendelijk gedrag moeten stimuleren. Het Belastingplan 2020 werd samen met de Miljoenennota 2020 op Prinsjesdag aan het parlement aangeboden en op 17 december 2019 door de Eerste Kamer aanvaard. Enkele hoofdlijnen uit dit Belastingplan zijn:

Twee belastingschijven inkomstenbelasting 2020 en 2021

Vanaf 2020 zullen er in de inkomstenbelasting nog twee belastingschijven en belastingtarieven bestaan voor wie jonger is dan de AOW-leeftijd. Wie de AOW-leeftijd heeft bereikt, heeft in 2020 en 2021 drie belastingschijven en belastingtarieven. Tot en met een jaarinkomen van 68.507 betaalt u 37,35% belasting en premies betalen, voor het inkomen daarboven is dit 49,50%. In 2021 zullen de tarieven worden aangepast, maar houden we het tweeschijvensysteem.

Arbeidskorting en algemene heffingskorting 2020

De arbeidskorting en de algemene heffingskorting worden extra verhoogd wat goed is voor de koopkracht. Als u 25.000 per jaar verdient gaat u hierdoor er 375 op vooruit in 2020, bij 45.000 per jaar is dit 640, bij een inkomen van 65.000 per jaar 680. Hebt u geen werk, maar een uitkering, dan gaat u er waarschijnlijk niet of nauwelijks op vooruit. Zowel de arbeidskorting als de algemene heffingskorting zijn vanaf een bepaald inkomen inkomensafhankelijk.

Aftrekposten inkomstenbelasting omlaag in 2020

Hebt u een eigen woning of andere aftrekposten voor de inkomstenbelasting dan de hypotheekrenteaftrek, dan zult u merken dat u waarschijnlijk minder kunt aftrekken. Dat komt doordat het percentage waartegen u kosten mag aftrekken wordt verlaagd naar maximaal 46% in 2020. Dit geldt ook voor de aftrekpost partneralimentatie en ziektekosten. Het eigenwoningforfait wordt iets lager, maar daar staat tegenover dat de huizenprijzen stijgen (hogere prijzen betekent vaak meer belasting betalen) en dat de afschaffing van de Wet Hillen in 2020 zijn tweede jaar ingaat (kost u ook meer geld).

Zelfstandigenaftrek omlaag

Vele jaren werd er over gepraat maar in 2020 is het zover, de zelfstandigenaftrek gaat omlaag met 250 euro. Werknemers en zelfstandigen worden zo fiscaal meer gelijk behandeld.

Fiets van de zaak met subsidie

Meer fietsen zal beter zijn door het milieu dan met ander vervoer naar het werk gaan Daarom stimuleert de fiscus een fiets van de zaak. De fiets betekent een bijtelling bij uw inkomen (een beetje vergelijkbaar met de bijtelling van een auto van de zaak, maar dan veel goedkoper). De werkgever betaalt het onderhoud van de fiets.

Vergroening

Meerdere vergroeningsmaatregelen worden aangekondigd. Algemene regel zal zijn dat wie meer vervuilt, ook meer zal moeten betalen. Kennelijk ziet de overheid gas als een grotere vervuiler dan het gebruik van elektriciteit. De belasting op aardgas gaat omhoog, die op elektriciteit omlaag. Dit zou huishoudens met een gemiddeld gebruik een lagere energierekening kunnen opleveren van 2020, maar goed, de rekening was in 2019 dan ook extra verhoogd. Eigenaren van een oudere dieselauto betalen vanaf 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag van 15% op de motorrijtuigenbelasting (zit in de wegenbelasting).

Tarief box 2 inkomstenbelasting

Het box 2-tarief gaat in 2020 omhoog naar 26,25 procent. In 2021 wordt dit box 2-tarief 26,9 procent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoofdpunten Miljoenennota 2020: koopkracht en belastingenHoofdpunten Miljoenennota 2020: koopkracht en belastingenDe koopkracht in 2020 en de belastingen zijn belangrijke onderwerpen in de Miljoenennota 2020. De tweetaks wordt in 2020…
Hoogte arbeidskorting in 2020Hoogte arbeidskorting in 2020De arbeidskorting is een van de factoren die invloed hebben op de hoogte van je netto loon. Het betekent namelijk dat je…
Inkomstenbelasting 2020: belastingtarieven en schijvenInkomstenbelasting 2020: belastingtarieven en schijvenHet tweeschijvenstelsel wordt al in 2020 ingevoerd, een jaar eerder dan gepland. Voor de tarieven en belastingschijven v…
Bedrag arbeidskorting 2020Bedrag arbeidskorting 2020De arbeidskorting 2020 zal voor velen van ons tot een paar honderd euro hoger zijn dan in 2019. Hebt u er ook recht op?…

De Wet Kinderopvang, kansen voor een betere kinderopvangDe Wet Kinderopvang, kansen voor een betere kinderopvangKinderopvang, het wordt allemaal duurder. Pas in 2016 en 2017 is er enige verbetering en in 2017 of 2018 moet elke peute…
Voorkom Phishing van uw persoonlijke bankgegevensVoorkom Phishing van uw persoonlijke bankgegevensPhishing, skimming, ransomware, keyloggers zijn manieren voor het stelen van uw persoonlijke bankgegevens en andere gege…
Bronnen en referenties
  • Belastingplan 2020

Reageer op het artikel "Het belastingplan 2020 op hoofdlijnen"

Reacties

William, 12-07-2008 13:19 #4
Je zult maar koningin zijn en die gaat er op vooruit! En je zult maar buiten je schuld om een dieet hebben waar je niet voor hebt gekozen! en moet volgen om te kunnen functioneren in deze wereld waar je verplicht wordt tot 67 jaar te werken. Ik kan de mensen dit verklappen zonder bepaalde dieeten is dit echt niet mogelijk. maar geef maar lekker geld uit aan het buitenland goed voor de imago van koenders. ik heb het helemaal gehad met politiek Den haag

Beijers P., 26-03-2008 17:23 #3
Hoe ver gaat deze regering nog met de armste uit te kleden?

R., 02-12-2007 19:25 #2
Wat is kindertoeslag?
Staat een grote FOUT in je artikel! Je schrijft dat de kinderBIJSLAG inkomensafhankelijk wordt; je gooit kinderKORTING en BIJSLAG door elkaar!

De kindertoeslag komt per 1 januari 2008 in plaats van de kinderkorting. De kinderkorting is tot en met 2007 een korting op de inkomstenbelasting die u moet betalen. De kinderbijslag blijft gewoon bestaan. Reactie infoteur, 19-06-2020
De kinderbijslag is inkomensonafhankelijk terwijl de kindertoeslag inkomensafhankelijk is. Ze bestaan naast elkaar.

Nico Hoogenes, 04-10-2007 13:36 #1
Alles kort en begrijpelijk omschreven.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 19-06-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Belasting 2020
Reacties: 4
Schrijf mee!