InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Turkse banken in Nederland

Turkse banken in Nederland

Turkse banken in Nederland Er zijn een groot aantal Turkse banken actief in Nederland. Dat komt omdat er in Nederland veel Turken wonen. Dit is een aantrekkelijke doelgroep voor de Turkse banken om zich op te richten omdat zij een gemeenschappelijke achtergrond en cultuur hebben. De Turkse banken in Nederland vallen ook onder het garantiestelsel in het geval dat zij failliet gaan. Er zijn zowel banken die zich vooral richten op bedrijven als op particulieren. Er zijn verschillende Turkse banken actief in Nederland. Nederland is een erg aantrekkelijke markt voor Turkse banken, omdat Nederland een groot continent Turken herbergt. In Nederland wonen bijna vierhonderdduizend mensen met een Turkse achtergrond. Deze voelen zich vaak thuis bij Turkse banken omdat ze een gemeenschappelijke achtergrond hebben en een gemeenschappelijke cultuur delen. De Turkse Nederlanders zijn voor de Turkse banken ook weer aantrekkelijk omdat een belangrijk deel een belangrijke welvaart hebben opgebouwd. Het gemiddelde inkomen van Turkse Nederlanders ligt fors hoger dan in Turkije. Daardoor is het voor Turkse banken een makkelijke markt om wat extra kapitaal te vergaren.

Turkse banken vallen onder garantiestelsel

Als Turkse banken eenmaal actief mogen zijn binnen de Europese Unie hebben ze ook toestemming om actief te zijn in Nederland. De Nederlandsche Bank treedt dan op als toezichthouder. Deze mag de vergunning van buitenlandse banken intrekken wanneer deze zich niet aan de financiële regels houden die in Nederland gelden. Tegelijkertijd vallen Turkse banken in Nederland ook onder de Nederlandse garantieregeling. Dat betekent wanneer een bank failliet gaat het tegoed van spaarders tot honderdduizend euro wordt vergoed. Deze regeling is in het leven geroepen om te voorkomen dat te veel mensen in paniek hun geld weghalen van een bank wanneer er geruchten over de liquiditeit van een bank de ronde doet. In dat geval zou de bank waarschijnlijk sowieso failliet gaan, omdat mensen dan massaal hun geld opnemen. Het wordt dan een zelfvervulde profetie. Door de spaartegoeden tot een bepaalde hoogte te garanderen zullen mensen minder snel hun geld opnemen. De grens was voorheen twintigduizend euro, maar deze is ten tijde van de kredietcrisis opgetrokken naar honderdduizend euro.

Turkse banken in de randstad

De meeste Turkse banken vestigen zich in de Randstad, in steden als Utrecht, Rotterdam, Amsterdam en Den Haag. Dat komt omdat het grootste deel van de Turkse Nederlanders daar wonen. De Turkse banken zijn overigens niet alleen toegankelijk voor Turkse Nederlanders, maar ook voor autochtone Nederlanders. De meeste banken hebben als spreektaal ook gewoon het Nederlanders en zijn daardoor makkelijk toegankelijk.

Turkse banken in Nederland

Er zijn verschillende Turkse banken actief in Nederland. De Demir Halk Bank richt zich voora lop het leveren van handelskredieten aan Turkse ondernemers in West-Europa. Zij doen zaken met ervaren importeurs en exporteurs. De Economy Bank behoort tot de TEB Financial Group. Dat is een Turk conglomeraat dat zich richt op op private banking en international trade finance, en dan vooral met betrekking tot Turkse bedrijven. De Akbank biedt voornamelijk financiële dienstverlening aan grote internationale bedrijven. Dit geldt ook voor de Yapi Kredi Bank Nederland. Twee banken die zich met name op particulieren richten zijn de Credit Europe Bank voorheen de Finansbank en de Garantibank. Het is mogelijk om daar een betaalrekening te nemen, geld te sparen en te lenen. Ook houden zij zich steeds meer bezig met de verstrekking van hypotheken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Falco, Pixabay

Reageer op het artikel "Turkse banken in Nederland"

Reactie

Smit, 14-09-2016 17:25 #1
Kunnen ook Nederlanders lenen bij een Turkse bank?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 19-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Economie Turkije
Reacties: 1
Schrijf mee!