Hoe promoot ik mijn eigen zaak voor meer klanten?
Sinds we meer en meer sparen na de tijden van een crisis hebben vele bedrijven een moeilijke periode achter de rug. Met het dalende aantal klanten en een matig tot zwak verkoopcijfer tot gevolg. Vooral mensen met een eigen zaak kunnen dan ook geen enorme budgetten uitgeven voor hun winkel terug te promoten. Hier vertellen we enkele simpele ideeën die met een klein budget meer bezoekers kunnen lokken. En je weer wat meer omzet en winst kunnen realiseren.
Mond op mond reclame
Misschien een zeer vanzelfsprekende methode om meer bezoekers te lokken maar uit vele onderzoeken ook een van de meest efficiënte. Een tevreden klant is iemand die dan ook gratis reclame maakt aan vrienden en collega’s. Zeker nu het aanbod in allerlei winkels groot is, en we iets meer op onze gelduitgaven gaan letten. Gaan we meer onze tevreden aankopen promoten bij andere.
Natuurlijk speelt klantvriendelijkheid ook een grote rol in deze vorm van reclame. Vele mensen vinden dit dan ook normaal terwijl we dit niet altijd terugvinden. Als we zelf even nadenken over een paar zeer klantvriendelijke winkels onderscheiden we deze direct met andere.
Vernieuw je assortiment door verandering
Een winkel die er altijd hetzelfde uitziet geeft minder uitstraling om de nieuwsgierige klanten tevreden te stellen. Verander dan ook als dit mogelijk is de indeling. Verander de opstelling van producten die juist goed verkopen en zet items met een lagere verkoop in de spotlight. Tenslotte is een slapende voorraad geen winstgevende oplossing. Ook het vernieuwen via andere methoden zoals schilderen en spelen met kleuren kan al snel tot resultaat leiden.
Spreek andere winkels aan
Zoek bij jou een zaak in de buurt waar veel mensen wel eens om vragen, deze kan een verbintenis hebben met jouw producten zoals de gepaste schoenen bij jou kleding. Bespreek met deze zaak of het niet interessant kan zijn om elkaar te promoten. Doormiddel van bij elkaar folders te verspreiden en zo bijna gratis elkaars klanten aan te spreken. Een partner winkel kan dan ook uitbreiden naar meerdere en je winst verhogen.
Opvallen is de boodschap
Iedereen weet dat tijdens de opendeurdagen van een zaak vele mensen zich voelen aangetrokken tot grote posters die een bepaalde boodschap prijsgeven en ze laten zien dat het feest is. Op deze manier kan je dit bijna elk weekend toepassen. Rol regelmatig eens een rode loper uit, en plaats kleine vlaggen of wimpels voor de ingang. Laat zien dat op de drukste dag je winkel het bezoeken waard is. De drukste dag geeft al meer bezoekers en met de rode loper gaan mensen zich nog meer aangetrokken voelen om eens een kijkje te nemen, net zoals de andere die al binnen staan.
Korting! Kort en krachtig
Meer en meer ervaren we grote ketens die uitpakken met -10% op alles stunts. Dit kan ook succesvol zijn in een kleine zaak. De korting word goedgemaakt met meer klanten en meer verkopen. Uit cijfers zijn er zelfs winkels die hun omzet verviervoudigen met een tien procent actie. Maar ook belangrijk, dit geeft ook vooral nieuwe klanten die na de korte tien procent actie toch zullen terugkomen bij een tevreden bezoek.
Ga eens aankloppen bij grote bedrijven
Ook doeltreffend is het samenwerken met grote bedrijven die vele mensen tewerkstellen. Doe ze een gratis voorstel voor een kaartje met korting, of een brief die daar recht op geeft. We bereiken dan ook direct duizenden gezinnen waar deze brief in huis beland en dat deze de uitstap waard maakt.
Leer de concurrent beter kennen
Natuurlijk zijn er nog vele andere ideeën die een betere omzet geven, deze moeten dan ook niet altijd met denkwerk van dagen tot stand komen. Bezoek regelmatig ook eens, al dan niet zonder het veel te merken de grote concurrenten in de buurt, leer zijn manier van presenteren en verkopen beter kennen. Altijd leerzaam en motiverend om jouw zaak te verbeteren.