Leuke acties waarmee je geld kunt inzamelen

Leuke acties waarmee je geld kunt inzamelen Een effectieve manier om geld in te zamelen, bijvoorbeeld voor een reis, club, school of vereniging, is om een actie te houden. Een leuke actie waarbij je geld inzamelt kan (in korte tijd) veel geld opleveren. Lees verder om te zien welke acties je kunt houden om geld mee in te zamelen.

Benefietconcert

Maak je zelf graag muziek, of ken je mensen die graag muziek maken? Organiseer dan een benefietconcert. Verkoop van tevoren al de concertkaartjes, zodat je vooraf al een leuk bedrag bij elkaar hebt. Tijdens het concert kun je eten en drinken verkopen, mensen oproepen tot het schenken van geld of 'met de pet' rondgaan. In plaats van, of in combinatie met, kun je ook een benefietdiner houden. Zorg dat je mensen iets speciaals of bijzonders kunt aanbieden; organiseer een lekker 5-gangen diner of zorg voor entertainment. Overigens kun je een benefietconcert of een benefietdiner zo groot maken als je dat zelf wilt; zamel je geld in voor een kleine club of vereniging? Hou je concert of diner dan ook klein.

Loterij

Mensen willen vaak hun portemonnee wel trekken wanneer zij prijzen kunnen winnen. Een loterij organiseren kan daarom veel geld opleveren. Loterijen kun je op verschillende manieren organiseren; in de buurt met loten, in een zaal met een 'rad van fortuin' of door mee te doen aan een landelijke loterij. Zorg ervoor dat je een aantal leuke prijzen te verloten hebt. Soms is het mogelijk om je te laten sponsoren door bedrijven in ruil voor een (klein beetje) reclame. De prijs wordt dan bijvoorbeeld aangeboden door een lokaal bedrijf. Denk wel aan een eventuele vergunning die je nodig hebt om een loterij te houden.

Huis-aan-huis verkoop

Huis-aan-huis verkoop van spullen zoals kaarten, voedsel of bloemen kan erg effectief zijn om geld op te brengen. Probeer in de producten die je wilt verkopen in te springen op de tijd van het jaar. Is het bijvoorbeeld bijna kerst? Mensen zullen staan te springen om mooie kerstkaarten. Bijna oud en nieuw? Verkoop dan oliebollen. Mocht je de verkoopactie vrij groot willen opzetten, vraag dan (tijdig) om toestemming aan de gemeente waarin je woont. Zorg dat je bij het verkopen altijd een informatiebrochure bij de hand hebt zodat mensen weten dat hem om een betrouwbare actie gaat.

Sponsorloop

Ideaal voor sportverenigingen of bijvoorbeeld de scouting; een sponsorloop. Een sponsorloop heeft een (grote) inzet nodig van de deelnemers, maar qua organisatie is het vrij eenvoudig te organiseren. Bovendien weet je in de meeste gevallen vooraf al wat je ongeveer aan opbrengsten kunt verwachten. Laat mensen kiezen tussen een geldbedrag per ronde, uur of baantje, of laat ze een geldbedrag naar keuze doneren. Een aantal ideeën waarmee je een sponsorloop kunt organiseren:
  • Zwemmen
  • Activiteiten op het water
  • Paalzitten
  • Hardlopen
  • Fietsen
  • Voedsel eten of juist niet eten

Markt of rommelmarkt

Een markt of rommelmarkt organiseren treft een hoop voorbereiding, maar kan veel gezelligheid en geld opleveren. Naast spullen die je op een markt of rommelmarkt kunt verkopen, is het verstandig om ook eten en drinken te verkopen. Voor de kinderen kun je allerlei leuke activiteiten organiseren zoals schminken, vlechtjes maken of touwtje trekken.

Speurtocht, spooktocht of fietstocht

Probeer eens iets verder te denken dan de meest 'standaard' manieren om geld in te zamelen. Organiseer een leuke activiteit zoals een speurtocht, spooktoch of fiets(puzzel)tocht. Wanneer je bij dergelijke activiteiten eten en drinken verkoopt, kun je er een leuke cent aan overhouden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Leuke acties waarmee je geld kunt inzamelen"

Reactie

Max Overwater, 26-03-2013 12:03 #1
Goedendag,

Wij zijn een beginnende non-profit organisatie die graag een rommelmarkt wil organiseren in onze woonplaats ten bate van onze doelen, maar de know how daarvoor ontbreekt bij ons. Graag zouden we een nadere uitleg willen krijgen van iemand die ons exact kan vertellen wat er allemaal moet gebeuren eer dit een feit wordt en wat er daarbij allemaal komt kijken zodat wij niet voor allerlei verassingen komen te staan. Is er iemand die ons er doorheen wil loodsen?
m.vr.gr.
P.-A. Max

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 07-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!