Geld en samenwonen

Geld en samenwonen Onder samenwonenden komt nogal eens ruzie voor over geld. Uit onderzoek blijkt dat geld en samenwonen bij ongeveer 60 procent van de stellen voor stevige discussies zorgt. Ben je ook van plan om te gaan samenwonen? Lees dan dit artikel en je weet hoe je door eenvoudige maatregelen te nemen ergernissen over geld kunt voorkomen. Hoe zit het met fiscaal partnerschap en erfrecht?

De gezamenlijke rekening

Als je gaat samenwonen dan is het erg handig om een gezamenlijke rekening te openen. Op deze rekening storten jullie allebei maandelijks een bedrag. Van de gezamenlijke rekening betaal je alle vaste lasten.Wat op je eigen rekening blijft staan kun je gebruiken voor uitgaven waarover jij zelf beslist. Probeer het gezamenlijke bedrag dat jullie storten naar rato van inkomen te bepalen, zodat ieder een eerlijk deel bijdraagt.

De administratie

Om een goed overzicht van alle inkomsten en uitgaven te krijgen moeten jullie allebei de administratie doen. Je krijgt dan een goed beeld van de geldstromen waardoor er minder ruzie kan ontstaan over waar het geld blijft. Bovendien weet je door samen rekeningen te betalen hoe je er financieel voor staat.

Sparen

Door iedere maand geld te sparen voorkom je problemen als je ineens vooronverwachte uitgaven komt te staan. Op de gezamenlijke rekening kun je iedere maand automatisch een bedrag sparen. Zorg ervoor dat de maandelijkse bedragen die jullie beide storten op de gezamenlijke rekening toereikend zijn.

Maak duidelijke afspraken

Het is erg belangrijk dat je praat over geld en samenwonen. Met elkaar de uitgaven en inkomsten bespreken neemt een hoop onduidelijkheid weg waardoor ruzies over geld tot het verleden behoren. Eén van de belangrijkste afspraken die je onderling moet maken is het maandelijkse bedrag dat een ieder stort op de gezamenlijke rekening. Dit moet naar rato van inkomen gebeuren om het zo eerlijk mogelijk te houden. Als één van de inkomens wijzigt zul je ook de verhouding van de maandelijkse storting moeten herzien om het eerlijk te houden.

De financiële voordelen van samenwonen

Als je samenwoont kun je genieten van veel financiële voordelen. Deze voordelen zie je vooral terug in het fiscaal partnerschap en het erfrecht.

Fiscaal partnerschap

Fiscaal partnerschap kun je toepassen als je in een jaar meer dan zes maanden hebt samengewoond. Als je ervoor kiest om fiscaal partnerschap toe te passen bij de belastingaangifte dan kun je uitgaven verdelen en inkomens optellen voor bepaalde fiscale drempels. Ieder jaar zul je opnieuw moeten bekijken wat het meest gunstige is. Door hier goed naar te kijken kun je een hoop geld verdienen.

Vanaf 1 januari 2011 wordt het begrip fiscaal partnerschap gewijzigd. Voor ongehuwde samenwoners houdt dit in dat zij automatisch fiscaal partner zijn. Je kunt dan niet meer kiezen of je wel of geen fiscaal partnerschap wilt. Je wordt als fiscaal partner aangemerkt wanneer er sprake is van:
  • een notarieel samenlevingscontract
  • ongehuwd samenwonen op hetzelfde adres en er is een gezamenlijk kind
  • ongehuwd samenwonen op hetzelfde adres en samen een eigen woning bezitten
  • ongehuwd samenwonen op hetzelfde adres en elkaar voor de pensioenregeling als partner hebben aangemerkt

Je moet voldoen aan minimaal één van de voorwaarden om in aanmerking te kunnen komen voor fiscaal partnerschap.

Erfrecht bij samenwonen

Als je een samenlevingscontract hebt afgesloten dan heb je bij overlijden van één van de partners te maken met een belastingvoordeel. Je betaalt minder erfbelasting. De voorwaarden om hiervoor in aanmerking te kunnen komen zijn:
  • langer dan zes maanden in een jaar samenwonen op hetzelfde adres
  • er is sprake van een notarieel samenlevingscontract

Als je voldoet aan deze voorwaarden dan valt de nabestaande in tariefgroep 1. Dit is de groep waarbinnen gehuwden en eerstegraads bloedverwanten vallen. Het effect daarvan is dat je dan kunt genieten van de hoogste belastingvrijstelling van ongeveer € 600.000. Je betaalt dan minder erfbelasting. Als er geen notarieel contract aanwezig is dan moet er sprake zijn van een gezamenlijke huishouding van minimaal vijf jaar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geld en samenwonen"

Reacties

Monica, 04-05-2013 00:23 #2
Ik zou de toon van die artikel toch maar wat aanpassen. Het is erg vreemd om te suggereren dat maar één manier het beste is. Ook over de verdeling zoals die hier wordt uitgelegd valt te twisten. Vooral stellen waarvoor geldt dat beide partners financieel onafhankelijk zijn, vinden een verdeling "naar rato" vaak erg ouderwets. Dus waarom zou je in deze tekst alle jonge samenwoners aanspreken met de nutteloze suggestie dat dit per se zou moeten of dat dit het meest eerlijk is? De laatste veertig jaar zijn er steeds meer stellen die het juist eerlijk vinden dat je je eigen inkomen gewoon zelf besteden en dus gewoon 50/50 bijdraagt.

Fay, 18-12-2012 01:56 #1
"Dit MOET naar rato van inkomen gebeuren om het zo eerlijk mogelijk te houden?"

Voorop staat dat sowieso niks MOET. Iedereen mag het zelf weten. En als het dan over eerlijkheid gaat, is deze opmerking helemaal discutabel. Waarom zou het eerlijk zijn dat iemand die (iets) meer verdient meer "moet" uitgeven? Waarom zou je niet gewoon allebei voor jezelf en jouw helft van de lasten mogen zorgen, je werkt tenslotte toch ook voor jezelf?

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 25-09-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!