Bearer bonds, wat zijn het?

Bearer bonds, wat zijn het? In juni 2009 kwam de term Bearer Bonds in het nieuws. In Amerika nauwelijks, want daar werd het stilgehouden. Maar in Italië speelde zich iets vreemds af toen twee Aziatische mannen werden aangehouden met Bearer Bonds voor astronomische bedragen. Deze term kenden we voorheen alleen maar uit spannende films waarin smokkelaars een rol spelen.

Wat zijn bearer bonds?

Een bearer bond is een zogehten debt security die wordt uitgegeven door een zakelijke entiteit zoals een bedrijf of overheid. Het verschilt echter van de gewone obligaties of investment securities in die zin dat hij nieet geregistreerd is; er wordt niet geadministreerd wie de eigenaar is of wanneer welke transactie heeft plaatsgevonden. In feite is degene die het papier in handen heeft dus de eigenaar. Dit is met name handig voor investeerders die anoniem willen blijven. Herstel van de waarde in geval van verlies, diefstal of vernietiging is vrijwel onmogelijk. De enige uitzondering daarop zijn de bearer fonds voor United States public debt.

De bearer bond werd voor het eerst gebruikt tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. De Amerikaanse Reconstructie (18651885) werd hier zelfs grotendeels mee betaald. Na de Eerste Wereldoorlog nam de populariteit van de Bearer Bonds toe doordat er makkelijk mee gehandeld kon worden en de belasting ermee kon worden ontdoken. In Europa en Zuid-Amerika werd het betaalmiddel om dezelfde reden populair. In Centraal-Amerika is dit nog steeds een gebruikelijke betalingswijze van de overheid.

In de Verenigde Staten zijn alle bearer bonds uitgegeven door de U.S. Treasury inmiddels verjaard. Aan de eigenaren ervan wordt niet langer dividend uitbetaald. Waarschijnlijk is er anno 2009 nog voor $100 miljoen in omloop. In de Verenigde Staten heeft de Tax Equity and Fiscal Responsibility Act van 1982 het gebruik van bearer bonds sterk ontmoedigd. De uitgevers ervan worden nu zwaar belast, terwijl geregistreerde bonds nog steeds een belastingvoordeel genieten.

Films maken graag gebruik van het fenomeen. Bearer bonds hebben vaak gigantische waardes, variërend van enkele tonnen tot zelfs een miljard dollar. Het vervoeren van een dergelijk bedrag in biljetten zou erg lastig zijn, maar een waardepapier is natuurlijk makkelijk in een koffertje te vervoeren, en draagt dus bij aan de geloofwaardigheid van diverse plots.

Het bearer bonds mysterie van 2009

Begin juni 2009 kwam er een vreemd verhaal in het nieuws. Een tweetal heren met een Japans uiterlijk werd aangehouden nabij Chiasso toen ze vanuit Italië de grens met Zwitserland per trein wilde passeren. Ze vielen in hun maatpakken al op tussen de doodgewone forensen. Waarschijnlijk heeft de fiscale politie in Italië een tip gekregen, waarna het duo werd meegenomen. In een tas die ze bij zich hadden bleek een dubbele bodem te zitten. Daaronder vond de politie voor $134,5 miljard aan bearer bonds. Het gaat om Amerikaans schatpapier. Dit was haast niet te geloven.

Vanaf dat moment wordt het verhaal omgeven door mysterie. Het lijkt te gaan om zogenoemde Kennedy Bonds; bonds ter waarde van $1 miljard per stuk, aangevuld met US Federal Reserve bonds ter waarde van $500 miljoen. Ondanks dat het niet bevestigd is, gaan er geruchten dat een aantal van de bonds uit 1934 stammen; een tijd waarin de waardepapieren nog niet in zulke hoge nominaties werden uitgegeven. Dus zou het dan om vervalsingen gaan?

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bearer bonds, wat zijn het?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Sparen
Schrijf mee!