Collectieve schuldenregeling (of WSNP)

Collectieve schuldenregeling (of WSNP) Steeds vaker komen mensen financieel in de problemen. De aanvragen tot schuldbemiddeling groeien de pan uit! Maar wat is nu een Collectieve Schuldenregeling of het WSNP nu eigenlijk? Is dit echt een goede manier van het regelen van je schulden? Jazeker!

Wat is een Collectieve Schuldenregeling?

Een collectieve schuldenregeling is een door de wet bepaalde regeling voor particulieren die hun schuldenlast niet meer kunnen dragen en hierdoor vast lopen in het leven. De rechter doet uitspraak en de collectieve schuldbemiddeling loopt dan tot vijf jaar. Je bent hierbij onder toezicht van een bewindvoerder die al je inkomsten en uitgaven beheert en daarnaast je schulden aflost. Maandelijks (soms wekelijks) krijg je een leefloon om in je onderhoud te kunnen voorzien. Dit is meestal minimaal.

Hoe kan ik een collectieve schuldregeling aanvragen?

Neem eerst contact op met het OCMW en/of een advocaat. Deze moet je echt al je financiën doorgeven alsook alle schulden en rekeningen. Natuurlijk dus ook al je inkomsten. Houd niets achter, dit kan zeer grote gevolgen hebben! Het is een hele hap en je wordt er niet vrolijk van, maar het is echt wel noodzakelijk dat je hier doorheen bijt. Vergeet niet je bewijs kinderbijslag, teruggave van de belastingen ed. zaken, dit loopt namelijk enkel vertragingen op. Allereerst gaat de advocaat orde op zaken stellen en schrijft ze de schuldeisers aan.

Let op: In Belgie mogen de beslagleggingen tijdens deze tijd gewoon doorgaan. In Nederland ben je hiervoor beschermd vanaf je aanvraag.

De advocaat gaat dan een uitgebreid verzoekschrift schrijven voor de Rechtbank. De Rechter kan daarin inzien wat je financiële toestanden zijn en of je recht hebt op Collectieve Schuldbemiddeling. Daarmee wordt dus bedoeld hoe onvermogend je bent en dat je werkelijk niet in staat bent om zelf nog je schulden op te lossen, maar wel alles hebt geprobeerd dit te doen. Ook mag je niet bewust schulden gemaakt hebben. Dit is vaak een spannende en zenuwslopende tijd.

Wat gebeurd er als ik toegewezen wordt in de Collectieve Schuldenregeling?

Wanneer je toegelaten wordt zal de Beslagrechter al je financiën overdragen aan een schuldbemiddelaar, al dan niet zelf uitgekozen. Natuurlijk betekent het inleveren van behoorlijk wat luxe en zelfstandigheid. Maar…eerlijk gezegd vinden velen achteraf toch dat ze er beter aan toe waren dan eerst. Je krijgt voor langere tijd (max 5 jaar) een leefloon toegekend om een menswaardig bestaan mee te leiden. (Wij krijgen, met zes personen, 1000 euro in de maand en betalen, buiten de huur, alles nog steeds zelf hiervan. Het is soms knibbelen, maar het geeft zeker een stuk rust.) Daarnaast wordt er nog een reservepotje gemaakt voor onvoorziene kosten en een deel voor de schuldeisers.

Ook moet je instemmen met de regelingen die je schuldbemiddelaar je opstelt. Dat wil zeggen, niet te dure wagen en mocht je die niet dringend nodig hebben…geen wagen meer. Eventueel verhuizen naar een goedkopere woning en noem maar op. Gelukkig mochten wij onze oude wagen houden, in verband met werk en onze vier kinderen, en ook in ons huisje blijven wonen. Maar het kan dus voorkomen dat dit niet mogelijk is. Dat moet je even in gedachten houden. En ook zeker niet tegenin gaan. Je wilt geholpen worden met je schulden toch?

Als je inkomsten veranderen dien je dit altijd direct te melden. De schuldbemiddelaar heeft een speciale rekening waar al je inkomsten op komen. Je mag dus niets zelf meer binnen krijgen! Dit nummer dien je dus door te geven aan je werkgever, belasting, kinderbijslagfonds ed. Het heet een zogenaamde rubriekrekening.

Dit waren eigenlijk de nadelen. Valt best nog mee toch? Je hoeft in ieder geval niet meer bang te zijn dat je lastig wordt gevallen door een deurwaarder of een andere schuldeiser. Deze mogen je namelijk in de tijd van je collectieve schuldenregeling niet meer storen. Dit is zelfs strafbaar!

Je kunt dus ergens al met een schone lei beginnen, alleen ligt je leefloon natuurlijk die jaren wel wat minder hoog. En je mag geen nieuwe schulden maken, dus een hypotheek of een lening is uit den boze! ( Waarschijnlijk krijg je die toch niet) Maar dat staat natuurlijk lijnrecht tegenover alles kwijt te raken en er nooit meer uit de schulden te geraken.

Sommigen gaan tegen hun schuldbemiddelaar in. Eerlijk….soms is het ook echt niet leuk en heb je er de balen van. Maar bedenk dan ook dat dit tijdelijk noodzakelijk is. En de schuldbemiddelaar heel goed weet wat hij doet! Het is erg belangrijk je aan de regels te houden wanneer je echt schuldenvrij weer door het leven wilt gaan!

Er bestaat ook een goede kans je te ontplooien. Denk eens aan een extra baan, of een opleiding (goedkoper of gratis wanneer je in de schuldenregeling zit) ook kinderopvang ed worden goed geregeld, mits je ook echt vooruit wilt natuurlijk en mee wilt denken om je schulden sneller af te lossen! En het geldt nog steeds, hoe meer inkomsten de schuldbemiddelaar binnen krijgt, des te sneller kan je er weer van verlost zijn!

Hoe moeilijk het ook is, de schaamte, het opofferen van je privé leven, het moeten leven van een minimum, ik ben blij dat we zelf hier ook voor gekozen hebben. Geloof me…er zijn steeds meer mensen die in deze situatie zitten. Doe er iets aan! Schulden zijn niet op een dag gemaakt en kunnen dus ook niet op een dag opgelost zijn! Dankzij de Collectieve Schuldenregeling kan je er nog vanaf komen!
© 2009 - 2020 Steffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een schuld aflossenEen schuld aflossenSommige mensen hebben heel hoge schulden en kunnen door de bomen het bos niet meer zien. Ze zien dus geen oplossing meer…
Schuldaflossing: hoe kan je je schulden effectief afbetalen?Schuldaflossing: hoe kan je je schulden effectief afbetalen?Soms is het geheel van je schulden zo onoverzichtelijk dat je niet weet waar te beginnen en welke schulden eerst te beta…
Schuldsanering, wat is dat?Schuldsanering, wat is dat?Wanneer de schuldenlast te hoog wordt en u dit niet meer zelf kunt afbetalen kunt u ervoor kiezen om een beroep te doen…

Bearer bonds, wat zijn het?Bearer bonds, wat zijn het?In juni 2009 kwam de term Bearer Bonds in het nieuws. In Amerika nauwelijks, want daar werd het stilgehouden. Maar in It…
Hoe word ik slapend rijk?Hoe word ik slapend rijk?Rijk worden terwijl je ligt te slapen: dat wil iedereen wel! Bestaat er een manier om slapend rijk te worden? Terwijl de…
Bronnen en referenties
  • Schuldbemiddelaar, advocaat, eigen ervaringen, ook te vinden op mijn eigen webblog meer informatie

Reageer op het artikel "Collectieve schuldenregeling (of WSNP)"

Reactie

Eddy Gerres, 22-06-2016 20:13 #1
Geachte,
Ik ben al in CSR sinds augustus 1999. Een uniek dossier in België! Door een fout van de eerste bemiddelaar zit ik nog steeds in die situatie. Hij is intussen door de beslagrechter aan de kant gezet! Ik daarentegen… Ben intussen bijna 46 jaar. De kans om nog iets te kopen is ook wellicht gepasseerd, waardoor ik dus kan huren tot het einde van mijn leven. Had ik geen schaamte had ik allang de pers ingelicht, in de hoop dat er dan misschien een einde komt aan deze sleur. Anti-depressiva slikken is ook al een gewoonte. Vind jammer dat ik niet de juiste mensen ken om hier iets te proberen aan veranderen. Correct is het in elk geval niet! Ik wou dit eens na al die jaren kwijt!
Met vriendelijke groeten.

Infoteur: Steffie
Gepubliceerd: 18-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!