InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Testament – overlijden zonder testament

Testament – overlijden zonder testament

Als iemand overlijdt is dat meestal al verdrietig genoeg. Wanneer dan ook nog eens blijkt dat de persoon in kwestie geen testament heeft nagelaten, kan het nog dramatischer worden. Toch gelden er bij overlijden zonder testament bepaalde regels, die door de Belastingdienst op een rijtje zijn gezet.

Geen testament

Als iemand overleden is en geen testament heeft nagelaten, wordt volgens het Burgerlijk Wetboek geregeld wie de erfgenamen zijn en wie dus aanspraak kunnen maken op de erfenis, of hier direct mee te maken krijgen. Het is vrijwel zeker dat in een geval als dat alleen de echtgenoot – of een geregistreerd partner – of bloedverwanten kunnen erven. Onder bloedverwanten worden kinderen, kleinkinderen, ouders, grootouders, broers en zusters – en alle verdere vertakkingen via duidelijk aangeduide bloedlijnen – bedoeld. Voor aanverwanten geldt een andere regeling.

Aanverwanten

Wanneer de overledene geen testament heeft nagelaten kunnen mensen die via een huwelijk familie zijn geworden van de overleden persoon geen aanspraak maken op de erfenis. Zij zijn namelijk geen bloedverwanten, maar aangetrouwde familie. Hieronder vallen dus ook stiefkinderen, schoondochters en zwagers. Zij kunnen in principe alleen erven wanneer dit in een testament is vastgelegd.

Vier groepen

In het Burgerlijk Wetboek is vastgelegd dat de bloedverwanten in vier groepen zijn verdeeld. Deze vier groepen erven in volgorde. Dat betekent dat groep 1 in eerste instantie zal erven, tenzij hier geen sprake van is. In dat gevel gaat de erfenis automatisch over naar groep 2, enzovoorts.

Deze vier groepen zijn de volgende:
  • Groep 1: echtgenoot, geregistreerd partner, kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen.
  • Groep 2: ouders, broers, zussen, afstammelingen van broers en zussen in rechte lijn
  • Groep 3: grootouders
  • Groep 4: overgrootouders

Erflater

Als een overleden persoon geen testament heeft opgemaakt treedt volgens het Wettelijk Erfrecht de ‘wettelijke verdeling’ in werking. Dat betekent dat de langstlevende echtgenoot automatische alle zaken, goederen – maar ook schulden – van de overleden echtgenoot krijgt.

Kinderen en erfdeel

Kinderen krijgen in dit geval geen erfdeel in handen. Toch wordt hun deel van de erfenis al wel omgerekend in een geldbedrag, dat pas op te eisen is bij het overlijden van de langstlevende ouder. Wel bestaat de kans dat de kinderen na het overlijden van de erflater wel successierecht moeten betalen over hun erfdeel.

Successierecht

Hoe verdrietig een overlijden ook kan zijn, wanneer een erfenis wordt ontvangen, moet daar eenmalig belasting over worden betaald. Iedereen die iets ontvangt uit een nalatenschap moet daar successierecht over betalen, tenzij er bepaalde vrijstelling gelden. Als er meer wordt verkregen uit een nalatenschap dan het vrijgestelde bedrag, moet daarvan aangifte worden gedaan bij de Belastingdienst.
Gerelateerde artikelen
Wat is een uitsluitingsclausule?Met een uitsluitingsclausule kan voorkomen worden dat een deel van de erfenis verdwijnt naar de ex-partner van de rechth…
Verschillende soorten testamentenVerschillende soorten testamentenOm af te kunnen wijken van de wettelijke erfrecht, kan er een testament worden opgemaakt. Hierin kan de testateur aangev…
Belgisch recht: Een testament opstellenBelgisch recht: Een testament opstellenWie niet wil dat zijn erfenis na zijn overlijden geregeld wordt volgens de wettelijke bepalingen, kan een testament late…
Testament – overlijden met een testamentWanneer iemand overlijdt kan het zijn dat de persoon in kwestie een testament heeft laten vastleggen. Als dat niet het g…
Erfenis: vragen en antwoordenErfenis: vragen en antwoordenNiet iedereen denkt erover na. Wat gebeurd er met mijn bezittingen, maar ook met mijn schulden na mijn overlijden. Als j…

Reageer op het artikel "Testament – overlijden zonder testament"

Reacties

Henk Boland, 07-01-2016 21:10 #2
Mijn vader is 30 december overleden, mijn moeder leefde al niet meer ik en mijn zuster zijn de enigste kinderen. Nu kwam ik al paar jaar niet meer bij mijn vader wegens een fikse ruzie tussen mij en mijn zus, ik weet niet of er een testament is maar ik wil absoluut aanspraak op mijn kindsdeel cq legitieme portie. Mijn zuster heeft voordat mijn vader was gecremeerd al spullen aangeboden op verkoopsites wat ik zeer oneerbiedig vind, kunt u mij vertellen hoe ik verder handelen moet?

G. de Jong, 01-10-2010 21:22 #1
In het begin dit artkel lees ik dat als er geen testament is, "vrijwel zeker de echtgenoot - of de geregistreerde partner- zal erven". Maar in het artikel ook van InfoNu waarin de wijzigingen worden toegelicht staat duidelijk: "maar als samenwonenden van elkaar willen erven moet dat wel in een testament zij vastgelegd". M.I. is dit met elkaar in tegenspraak of begrijp ik het niet. Ik zou daar graag duidelijkheid over verkrijgen.

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 05-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!