Schulden – incassobureaus en schuldeisers

Het is het laatste wat je zou willen, maar soms is er geen ontkomen aan. Door een opeenstapeling van schulden ben je niet meer in staat om af te lossen. In dat geval kan het voorkomen dat je incassobureaus op je dak krijgt, in opdracht van schuldeisers. Het betekent dat er beslag zal worden gelegd op bezittingen en dat deze verkocht worden, totdat het schuldbedrag is afgelost.

Schuldeisers

Wanneer je niet in staat bent een lening af te betalen – of de huur van een woning niet op tijd betaald – zal de schuldeiser zijn uiterste best doen om dit geld toch te ontvangen. Je hebt immers een overeenkomst met elkaar gesloten. Je bent, hoe moeilijk dat ook kan zijn, verplicht die overeenkomst na te kopen. Doorgaans is de eerste stap van de schuldeiser je hieraan te herinneren. Ook kan het zijn dat je een aanmaning krijgt, een verzoek om toch snel te betalen. In sommige gevallen wordt ook wel telefonisch contact opgenomen. Nu kan het zijn dat je het allemaal aan voelt komen en liever niet reageert. Toch heeft het geen zin om je te verstoppen. Daarmee los je niks op. Reageer gewoon en leg uit wat er aan de hand is. Maak eventueel een afspraak om een en ander zo snel mogelijk rond te maken. Op die manier voorkom je nare situaties.

Deurwaarder

Wanneer nare situaties niet voorkomen worden, kan het zijn dat de schuldeiser verdere stappen onderneemt. Daarmee staat hij dan ook volkomen in zijn recht. Zo zal de schuldeiser al snel naar een incassobureau stappen, die vervolgens de druk opvoert. Zo kan een incassobureau, na vonnis van de rechter, door een gerechtsdeurwaarder beslag leggen op je loon of uitkering. En alle acties die een incassobureau uit moet voeren, komen voor jouw rekening. Je schuld loopt daarmee alleen maar meer op. Sommige schuldeisers hebben ook andere middelen om je te dwingen tot betaling. Zo kan de verhuurder je uit je huis zetten of de leverancier van energie en elektriciteit die leveringen stoppen. Op die manier raak je alleen maar verder van huis en daar zit je vast niet op te wachten.

Niet eens

Het kan natuurlijk zijn dat je het niet eens bent met de schuldeiser. In dat geval kun je contact opnemen met de schuldeiser. Dat kun je telefonisch doen of per brief. Je kunt je situatie nogmaals uitleggen en samen tot afspraken komen, misschien nog voordat een incassobureau in de arm wordt genomen. Zorg dat je, hoe moeilijk dat ook zal zijn, altijd beleefd en eerlijk blijft. Daarmee bereik je het meeste.

Schuldregeling

Wanneer de situatie zo ernstig is dat je uit huis zou kunnen worden gezet, kan het wenselijk zijn een regeling van schulden op te zetten. Daarvoor kun je bij verschillende instanties terecht, waaronder de sociale dienst in je gemeente. Zij zullen proberen een regeling met alle schuldeisers te treffen, mits je aan hun voorwaarden voldoet. De schuldeisers moeten dan vrijwillig akkoord gaan met de oplossing. Lukt het echter niet om deze regeling te treffen, kun je ook naar de rechter stappen om een regeling af te dwingen. Je kunt dit echter niet zomaar doen. Eerst zul je de eerste stap hebben moeten ondernemen door zelf een oplossing proberen te bereiken. Wanneer je naar de rechter stapt val je onder de Wet Schuldregeling Natuurlijke Personen.

Rechten en plichten

Wanneer je een schuldregeling doorloopt wordt er veel van je verwacht, terwijl je weinig mag en kunt. Dat is niet altijd even makkelijk. Toch heb je ook te maken met een aantal rechten en plichten. Zo ben je verplicht om alle afspraken met hulpverleners na te komen, moet je altijd op tijd zijn bij afspraken, mag je geen nieuwe schulden maken en moet je alle lopende vaste lasten op tijd betalen. Je mag ook niet meer dan je maandelijkse vrij te laten bedrag uitgeven en moet de hulpverlener altijd informeren over je situatie. Je mag ook alleen aflossen aan degene aan wie dat is beloofd volgens de regeling. Ook wordt van je verwacht dat je werk zoekt, als je daartoe in staat bent. Tevens moet je inkomensverruimende maatregelen aanvragen, waaronder heffingskortingen en huurtoeslag, wanneer dit mogelijk is. Je rechten zijn dat je altijd recht hebt op hulp door een deskundige schuldhulpverlener. Je het ook recht op inzicht in de verwachte looptijd van je zaak en het recht dat die afhandeling binnen een redelijke termijn verloopt. Je hoort altijd de informatie te weten over de stand van zaken binnen je regeling en bepaalt ook zelf de prioriteiten in je uitgavenpatroon. Tevens heb je recht op behoud van uitkeringen als de kinderbijslag en huurtoeslag.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schulden – incassobureaus en schuldeisers"

Reacties

Annon, 02-06-2018 22:48 #3
Wat te doen als een deurwaarder / schuldeiser weigert om een regeling te treffen en je komt verder in de problemen omdat je dan geen inkomen hebt?

Wat te doen als je 30.000 euro schuld hebt en al 44.000 euro hebt betaald en nog steeds tot aan 50.000 euro moet betalen via loonbeslag?

Hebben mensen echt totaal geen rechten in degelijke gevallen? Ik ben mijn baan, woning, inboedel kwijt en ik heb medische hulp nodig. ik ben bij de schuldhulp.

Maar niemand kan mij helpen, de onnodige rente maakt mij helemaal kapot. Inmiddels zit ik bij de opvang en ze kunnen mij ook niet direct helpen.

Mag dit allemaal?

Groetjes

Richard, 11-10-2010 20:26 #2
Er staan enkele grove FOUTEN in dit stuk.
Voordat er beslag kan worden gelegd is er eerst een vonnis van de rechter nodig. Daarnaast kan dan alleen een gerechtsdeurwaarder beslag leggen.

P. Kuijt, 05-03-2010 16:51 #1
Afgelopen zomer heb ik via de Telegraaf een T-shirt gekocht, deze beviel niet. Contact opgenomen met de Telegraaf, mocht T-shirt terugsturen. Zo gezegd zo gedaan. Terug gestuurd via TNT. Afgelopen week kreeg ik een emial van een incasso bureau of ik? 44,00 wilde betalen voor het T-shirt. Gisteren gebeld en verteld dat ik vorig jaar het T-shirt al terug heb gestuurd. Vandaag een mail gekregen dat men het heeft doorverwezen naar een deurwaarder met alle gevolgen vandien. Vraag: kan het incasso bureau dit zomaar doen?

Infoteur: Paulsmiezen
Laatste update: 25-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!