InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Tips tegen impulsaankopen

Tips tegen impulsaankopen

Tips tegen impulsaankopen Prijsstijgingen, werkloosheid, financiële crisis….Het zijn vandaag de dag meer geworden dan zomaar wat begrippen. Veel mensen voelen de crisis in hun portemonnee en zouden best wat zuiniger kunnen leven. Vliegt het geld je portemonnee uit, kan de je leuke aanbiedingen en nieuwe spulletjes niet weerstaan? Zorg dat je, je niet laat leiden door impulsaankopen. Lees hier de tips om impulsaankopen te voorkomen!

Consuminderen

We leven in een consumptiemaatschappij. We kopen en kopen maar. Maar hebben we al die spullen en prullen nu echt nodig? In veel gevallen niet. We laten ons leiden door aanlokkelijke aanbiedingen, schreeuwende reclames en gaan geloven dat we al die spullen ook werkelijk nodig hebben. Ik wil niet propageren dat we allemaal primitief moeten gaan leven. We mogen onszelf best een keer verwennen. Maar zeg eens eerlijk, kan het allemaal niet wat minder. Maken al die producten, waarvan we denken dat we niet zonder ze kunnen, ons werkelijk gelukkiger?

Het milieu

En het milieu? Denken we daar nog weleens aan. Sinds de aanvang van de Industriële Revolutie is de temperatuur op aarde drastisch gestegen en als we geen maatregelen nemen zal een klimaatsverandering onvermijdbaar zijn met alle desastreuze gevolgen van dien. Er zijn dus veel redenen te noemen om te beginnen met consuminderen. Het verminderen van onze impulsinkopen kan goed begin zijn.

Impulsinkopen

We spreken van een impulsaankoop wanneer je een artikel koopt waarvan je niet van plan was het te kopen. Behalve dat we meer geld uitgeven dan de bedoeling was, hebben we vaak achteraf ook nog eens spijt van deze aankoop. Daarom hier een aantal tips die je kunnen helpen impulsaankopen te weerstaan.

Tips tegen impulsaankopen

Ga altijd shoppen met een boodschappenlijstje

Voordat je de deur uitgaat om inkopen te gaan doen maak je eerst een boodschappenlijstje met de spullen die je echt nodig hebt. Dit geldt zowel voor boodschappen uit de supermarkt, als voor kleding of andere zaken. Wanneer je iets wilt gaan kopen dat niet op je lijstje staat, vraag je aan jezelf of je het betreffende artikel echt nodig hebt. Is het antwoord ´nee´ laat het dan liggen. Wil je het eigenlijk nog steeds hebben, spreek dan met jezelf af dat je een weekje wacht met het te kopen. Misschien kijk je er een week later heel anders tegen aan en voel je niet meer de behoefte om het artikel te kopen.

Maak een begroting

Maak aan het begin van iedere maand een begroting. Schrijf op wat je in de maand uit wilt geven aan boodschappen, kleding, uitgaan en andere zaken. Door het overzicht wat je nu voor jezelf creëert, ben je minder geneigd om over je budget heen te gaan.

Voorkom funshoppen

Veel mensen zijn geneigd om te gaan funshoppen als ze zich vervelen. Op deze momenten loop je het gevaar om impulsaankopen te gaan doen. Bedenk iets wat je ook leuk vindt om te doen en richt daar je aandacht op. Ga een stuk wandelen, een boek lezen of uitgebreid badderen om jezelf te verwennen.

Bewustwording

Ga eens bij jezelf na welke impulsinkopen je de afgelopen tijd hebt gedaan. Loop eens door je huis en alle kasten en merk alle spullen op die je aangeschaft hebt, maar nog nooit hebt gebruikt. Ruim ze op of verkoop ze op internet. Zo schep je meer ruimte in je huis en in je hoofd. Steeds wanneer je in de verleiding komt om iets te kopen wat je eigenlijk niet nodig hebt, denk dan aan al die spullen die je al eens gekocht hebt en nooit gebruikt hebt en vooral aan het geld wat je, je er mee bespaart. Ben je ervan bewust dat wanneer je een artikel koopt het plezier er meestal meteen vanaf is.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips tegen impulsaankopen"

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 14-12-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!