InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Hoofdpunten Miljoenennota 2020: koopkracht en belastingen

Hoofdpunten Miljoenennota 2020: koopkracht en belastingen

Hoofdpunten Miljoenennota 2020: koopkracht en belastingen De koopkracht in 2020 en de belastingen zijn belangrijke onderwerpen in de Miljoenennota 2020. De tweetaks wordt in 2020 ingevoerd en een aantal heffingskortingen van de Belastingdienst gaan omhoog. De zorg wordt duurder, de energierekening gaat minder omhoog. Wat gaan de premies doen en wat kunnen we in 2020 nog aan buitengewone lasten aftrekken? Het wordt bijna allemaal weer duurder, maar als het goed is gaat u er in koopkracht op vooruit.

Miljoenennota 2020 en Belastingplan 2020

Belastingplan 2020: niet alle belastingen omlaag

De grote verrassing in het Belastingplan 2020 is toch wel dat de tweetaks (twee belastingtarieven in de loonbelasting en inkomstenbelasting) al in 2020 wordt ingevoerd en niet pas in 2021. Dat betekent overigens niet dat alle belastingtarieven in de inkomstenbelasting omlaag gaan, wie een middeninkomen heeft of juist een hoog inkomen, profiteert van de tweetaks:

Belastingtarieven loon- en inkomstenbelasting 2020

hoogte inkomenmaar niet hoger danbelastingtarief
- 68.50737,35%
68.507-49,50%

Dit was in 2019:

hoogte verzamelinkomenmaar uw inkomen is niet hoger
dan
welk belastingtarief
- 20.38436,65%
20.384 34.30038,10%
34.300 68.50738,10%
68.507-51,75%

Wat dan opvalt is:
  • Minder belastingschijven, twee in plaats van vier.
  • Een hoger belastingtarief voor de inkomens tot ruim 20.000 euro.
  • De grens van de laatste belastingschijf is bevroren op 68.507 en stijgt dus niet mee met de inflatie.

Ondernemers betalen mee aan de belastingverlaging

Per saldo kost de tweetaks de Staatskas geld. Een manier om dit te financieren is dat de ondernemers meebetalen aan de belastingverlaging. Dit gebeurt door de belastingverlaging in de vennootschapsbelasting vpb een jaar uit te stellen voor de ondernemingen die meer dan 200.000 per jaar winst maken. Voor hen blijft het tarief in de vpb gelijk aan 25% (hetzelfde als in 2019), terwijl eerder een verlaging in het vooruitzicht was gesteld. Ook gaat de zelfstandigenaftrek vanaf 2020 met 250 euro omlaag.

Particulieren betalen mee aan de belastingverlaging

Particulieren betalen mee aan de tweetaks door:
  • Het belastingtarief in de eerste schijf iets te verhogen ten opzichte van 2019.
  • Het begininkomen in de laatste schijf te bevriezen.
  • De maximale opbrengst van aftrekposten te verlagen naar 46%.
  • Tweede tranche afschaffing Wet Hillen (3,3%-regeling, bijtelling eigen woning).
  • Verhoging accijns op tabak en sigaretten per 1 april 2020, pakje sigaretten gaat 1 euro omhoog.

Koopkrachtberekening, koopkracht stijgt

Maar dan de burger. Natuurlijk zijn er weer koopkrachtberekeningen gemaakt, maar zoals u wellicht weet: koopkrachtberekeningen kloppen zelden. Individueel pakt het vaak allemaal anders uit, of de veronderstellingen omtrent inflatie en loonontwikkeling worden anders dan bij de berekeningen is verondersteld. Gegeven de onzekere beurzen door de handelsoorlog China-VS en de Brexit, geldt dat voor 2020 misschien wel meer dan ooit. Toch zijn de berekeningen er weer en ze pakken over het algemeen goed uit. Vaak is er sprake van een hoger netto loon. Iemand met een een midden- en hoger inkomen gaat 2 procent of meer op vooruit. Hebt u een lager inkomen, dan is de plus minder groot (1,4 tot 1,8 procent). Maar hebt u een uitkering of bent u met pensioen, dan zal er voor u volgens het Nibud in 2020 nauwelijks sprake zijn van een koopkrachtstijging. Voor pensioengerechtigden is er de extra dreiging van pensioenkortingen die uiteraard nadelig zijn voor de koopkracht:

Verwachte koopkrachtstijging 2020

Alle huishoudens+2,1%
Werkenden+2,4%
Uitkeringsgerechtigden+1,2%

Ziektekosten en buitengewone uitgaven

De gemiddelde premie van de basisverzekering voor ziektekosten zal in 2020 omhoog gaan (in De Miljoenennota 2020 wordt uitgegaan van een stijging met 3 euro per maand), daar staat tegenover dat de zorgtoeslag eveneens wordt verhoogd. De pijn is er vooral voor mensen met een hoger inkomen: hun maximale aftrek van ziektekosten gaat omlaag van circa 52% in 2019 naar 46% in 2020. Het maximale belastingtarief is weliswaar 49,50% maar het tarief waartegen de aftrek mogelijk is (geldt ook voor partneralimentatie, hypotheekrente en andere aftrekposten), is beduidend lager.

Slot Miljoenennota 2020

Uiteraard bevat de Miljoenennota veel meer beleidsvoornemens dan de fiscale. Zo zal het Klimaatakkoord verder worden uitgevoerd, wordt er nagedacht over een groot investeringsfonds en worden er maatregelen uitgewerkt om de woningmarkt voor starters en lagere inkomens bereikbaar te houden. Of u ook daarvan zult profiteren hang van de individuele situatie af. Vooralsnog gaan vooral de werkenden met een middeninkomen en hoger er in 2020 op vooruit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koopkrachtberekening klopt zeldenKoopkrachtberekening klopt zeldenDe koopkracht van alle Nederlanders staat voortdurend in de politieke belangstelling, ook in 2019 en 2020, maar een koop…
Belastingdienst & de verzilveringsregeling & TSZ regelingBelastingdienst & de verzilveringsregeling & TSZ regelingVaak is het belastbare inkomen zo laag dat u geen voordeel heeft van alle heffingskortingen in 2018 en 2019. U hebt bijv…
Belastingdienst, effecten Belastingplan 2011 in 2011Belastingdienst, effecten Belastingplan 2011 in 2011Het Belastingplan 2011 betekent vooral tariefswijzigingen voor ondernemers vanaf 2011. Minder winstbelasting voor mkb be…
Ouderenkorting 2013 en 2014: de wijzigingenOuderenkorting 2013 en 2014: de wijzigingenWie in 2013 of 2014 recht heeft op AOW, heeft ook recht op de ouderenkorting 2013 of 2014. Dat is dus anders dan in 2012…
Aftrekbare ziektekosten IB 2019 uitgelegdAftrekbare ziektekosten IB 2019 uitgelegdHoeveel ziektekosten krijgt u via de aangifte inkomstenbelasting vergoed en hoe staat het met de aftrek van de buitengew…

Reageer op het artikel "Hoofdpunten Miljoenennota 2020: koopkracht en belastingen"

Reactie

Marrijn, 30-10-2008 12:05 #1
Onder het kopje Fiscale stimulering ondernemers gaat iets niet goed: de MKB winstvrijstelling wordt verhoogd van 10% naar 10,7%. De tekst die er nu staat, heeft betrekking op de VpB-tarieven. Reactie infoteur, 30-10-2008
Beste Marrijn,
Klopt, er was een stukje tekst weggevallen. Bedankt voor je reaktie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 29-09-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Miljoenennota 2020
Reacties: 1
Schrijf mee!