InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Economie: Koopkracht consument beinvloeden

Economie: Koopkracht consument beinvloeden

De consument wordt voortduren beïnvloed in zijn koopgedrag. Dit gebeurt vooral door de altijd aanwezige reclame. Je ziet reclame overal, van tv tot tijdschrift en van internet tot sportkranten. Bedrijven over de hele wereld besteden miljarden aan reclame. Een TV spotje van een halve minuur kan al gauw een kwart miljoen euro kosten. Ook doen de bedrijven er alles aan om de boodschap goed aan de man te brengen. Zo huren ze bijvoorbeeld een bekende Nederlander die het radio spotje inspreekt of een knappe vrouw die als reclame boodschap fungeert. Zij wijzen de mensen erop dat hun product of dienst het beste en goedkoopste is. Bijvoorbeeld een reclame over een gezellige avond. Je ziet 5 bekende Nederlanders in een spot van M&M. Zij beleven een hele leuke avond met een schaal M&M's op tafel. Zo denken de mensen 'He, dat heb ik nodig voor een gezellige avond met mijn vrienden!' en kopen het product.

Misleidende reclame

Helaas is er nog veel misleidende reclame te vinden. Deze reclames sporen de mensen aan om iets te kopen, net zoals bij alle andere reclames, maar gebruiken daar argumenten voor die niet waar zijn. Bijvoorbeeld een reclame over thee. In de reclame zeggen ze dat de kruiden in de thee uit Zuid-Afrika komen. Niks verkeerd mee, maar komen die specerijen daadwerkelijk uit Zuid-Afrika?

Individuele reclame

Reclame kan ook informatief zijn, de reclame kan je informeren over een bepaalde dienst of over een nieuw product dat op de markt komt. Een bedrijf die een informatieve reclame maakt over een product of dienst maakt een individuele reclame. De naam individuele reclame gebruikt men omdat de reclame op een product of dienst gericht is en omdat de vernieuwing van het product/dienst slechts een suggestie is en jou niet direct aanspoort om het product/diens te kopen.

Collectieve reclame

Soms besluiten een aantal bedrijven die zich allemaal in hetzelfde product of dezelfde dienst gespecialiseerd zijn, samen een reclame te maken om de afzet van hun soort producten/diensten te vergroten. Zo profiteren al die bedrijven van de reclame en wordt de reclame collectief overgebracht.

Vaak weet de consument niet meer precies wat de beste keus is in de winkel. Dit is ook niet zo gek, door al die reclames en het stijgende aanbod is het lastig alles op een rijtje te houden. Om zulke keuzes makkelijker te maken zijn er verschillende consumentenorganisaties. Een van de bekendste is De Consumentenbond. De consumentenbond probeert de keuze van de consument makkelijker te maken. Zij brengen elke maand een tijdschrift uit met onderzoeken die de consument in staat stellen verschillende merken, uitvoeringen en prijzen met elkaar te vergelijken. Ook de televisie besteed tijd aan de consument, door middel van consumentenprogramma's zoals Kassa en Radar.

De overheid

Ook de overheid bemoeid zich met het koopgedrag van de consument, alleen met hele andere motieven. De overheid doet dit met het oog op bescherming, veiligheid, gezondheid, opvoeding en milieu.

Soms worden bepaalde producten of diensten wettelijk verboden, of verboden op jonge leeftijd, bijvoorbeeld sterke drank en sigaretten. Ook kan de overheid ingrijpen bij een reclame die misleidend is. Ze kunnen de producent voor de rechter slepen die de rechter ervan moet overtuigen dat de reclame niet misleidend is.

Ook levert de overheid individuele goederen en bij sommige hiervan is het verplicht die te consumeren, zoals bij het onderwijs. De overheid probeert het koopgedrag van de consument te beïnvloeden door sommige producten duurder of juist goedkoper te maken. Die goederen worden bemoeigoederen genoemd. Ook kan de overheid de markt beïnvloeden door voorlichtingsprogramma's via het onderwijs of de media. Zo duwen ze de consument al snel een richting op.
© 2008 - 2017 Sjoerdvo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Economie: Koopkracht consument beinvloeden"

Infoteur: Sjoerdvo
Laatste update: 02-09-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!