Een bestelbon lukraak tekenen is niet zo verstandig
De consument ondertekent meestal in zijn haast, vlug een bestelbon waardoor hij of zij niet precies weet welke voorwaarden er aan vasthangen. Geen kennis hebben van de inhoud kan achteraf wel eens voor onaangename verassingen zorgen, want tussen een bestelling en een levering kan er heel veel gebeuren. Het is dus van groot belang de bestelbon aandachtig te lezen alvorens hem te ondertekenen.
Bestelbon lukraak tekenen
Een bestelbon is een verkoopsovereenkomst
Een bestelbon is verplicht indien goederen pas later geleverd worden en de consument eventueel een voorschot betaald. De verkoper moet tevens een dubbel van de ingevulde bestelbon bezorgen aan de koper, anders riskeert hij een boete. U hebt waarschijnlijk al eens een bestelbon ondertekend zonder deze te lezen en verliep alles zonder nare gevolgen. Gelukkig maar want niet iedereen komt er zo goed vanaf. Meestal schuilt het gevaar in de voorwaarden “de kleine lettertjes” die u op de achterzijde van de bestelbon vindt. Daar staan een aantal rechten en plichten voor beide partijen die wel eens nadelig kunnen zijn voor u.
Veel mensen weten echter niet dat de bestelbon een zeer belangrijk document is. Het is namelijk een
verkoopsovereenkomst en zodra u deze bon ondertekend vormt hij een definitief akkoord tussen u en de verkoper. Als u bijvoorbeeld een groene auto bestelt en het document lukraak ondertekend, kan het gebeuren dat er geen groene auto geleverd word maar een rode, want volgens de
“algemene voorwaarden” mag de verkoper eenzijdig de kenmerken van het product wijzigen. Ook zijn er meestal bijkomende kosten aangerekend voor een levering, dus sta niet versteld wanneer de factuur hoger is dan u dacht. Het bedrag van de verzendingskosten via een postorder kunnen ook wel eens hoger zijn dan het aangekochte product zelf. Dit zijn nog maar enkele van de talrijke problemen die u kunt voorkomen door de bon eerst grondig te lezen alvorens te tekenen.
Het betalen van een voorschot
Een voorschot is niet verplicht maar bij de meeste zaken kunt u dan ook niets bestellen. In de praktijk wordt er ongeveer tien a vijftien procent van de verkoopprijs gevraagd. Hou in ieder geval aandachtig de leveringsdatum in het oog. Ligt deze veraf, betaal dan zeker niet teveel, want de zaak van de verkoper kan immers tussen de aankoop en levering failliet gaan waardoor de kans groot is dat u uw voorschot kwijt bent.
Een bestelling annuleren
Een bestelling annuleren kan in principe niet als de bestelbon ondertekend is. Er is dus geen weg terug want bestellen is volgens de wet kopen. Tenzij beide partijen overeenkomen, door bijvoorbeeld het voorschot te laten vallen kan een bestelling eventueel toch geannuleerd worden maar dit is volgens de goede wil van de verkoper. Als de verkoper niet te vinden is voor een minnelijke schikking kan hij langs gerechtelijke weg de overeenkomst opeisen.
Wanneer u echter via het internet of bij een postorderbedrijf bestelt valt dit onder de categorie “kopen op afstand” met een bedenktijd van zeven werkdagen. Deze optie geeft u het recht om binnen deze termijn alsnog op uw beslissing terug te komen en de bestelling zonder kosten te annuleren.
Toch zijn er bepaalde uitzonderingen waar u geen bedenktermijn krijgt en onmiddellijk vast zit aan uw aankoop. Hier volgen enkele voorbeelden waar u geen bedenktermijn krijgt.
- Aankoop op een veilingzaak zoals e-Bay of een aankoop op de website van een privépersoon
- Aankoop van een ticket voor het vliegtuig, de trein en bioscoop of het reserveren van een kamer.
- Aankoop van tijdschriften, levensmiddelen, muziek en software en producten die speciaal voor u gemaakt worden zoals een glas met uw foto erop, etc.
Een bestelbon moet voldoen aan de wettelijke normen
Een bestelbon dat niet naar behoren is ingevuld betekend niet dat het document ongeldig is, maar de verkoper kan wel een grote boete krijgen.
Een bestelbon moet volgende gegevens vermelden.
- De naam, het adres en ook het btw nummer van de onderneming.
- De datum en het volgnummer van de bestelbon.
- Een juiste omschrijving, het aantal, de eenheidsprijs en de totale prijs van het verkochte goed.
- De datum van levering of de termijn waarbinnen het goed zal worden geleverd.
- Het bedrag van het voorschot dat betaald is.
- Het openstaande saldo.
- De handtekening van de verkoper en de koper.
Enkele tips
- Onderteken een bestelbon alleen maar als er in de voorwaarden vermeld staat, dat de verkoop nietig zal zijn indien u de verwachte lening niet krijgt, anders heeft de verkoper recht op een schadevergoeding.
- Als u de bestelde goederen voor een speciale gebeurtenis nodig zult hebben, bijvoorbeeld voor een jubileum of een doopfeest, vraag dan aan de verkoper om dat op de bestelbon te vermelden zodat u achteraf kan bewijzen dat hij op de hoogte was.
- Zorg ervoor dat er een precieze leveringsdatum vermeld staat en dat de omschrijving van de goederen nauwkeurig beschreven zijn.
- Lees ook aandachtig of de verkoper de kenmerken van het product niet eenzijdig mag wijzigen zodat u de levering kan weigeren als het product andere kenmerken heeft.
- Bij eventuele problemen over de geleverde goederen contacteer dan zo vlug mogelijk de verkoper want er geldt een wettelijke waarborg van twee jaar indien u achteraf nog verborgen gebreken vaststel.
Wees dus alert en neem uw tijd om aandachtig de kleine lettertjes te lezen als u iets bestelt, want haast en spoed is zelden goed!
Reactie
Andree Demesmaeker, 10-09-2013
Ik betaalde een voorschot in de maand mei voor de levering van een muziekinstallatie, op de bestelbon staat niets van al de voorwaarden die u vermeldt. ik heb wel via mail contact en ben 3X langs geweest. de levering wordt steeds uitgesteld eerst juni dan september en nu november… ik wil mijn bestelling annuleren. kan ik dit? Mondeling was mijnheer akkoord maar wat als ik mijn voorschot niet terug krijg (100€)
Reactie infoteur, 16-09-2013
Beste Andree,
Indien u een bewijs kan voorleggen van het betaalde voorschot, dan is dit geld zeker niet verloren, maar voor de steeds uitgestelde levering doet u er toch goed aan om eens te rade gaan bij bevoegde instanties, zodat u met de nodige informatie verdere stappen kunt ondernemen.
Vriendelijke groet,
Worm