InfoNu.nl > Financieel > Geld > Pas op met vooruitbetalingen

Pas op met vooruitbetalingen

Veel winkeliers en webwinkels vragen een vooruitbetaling bij het bestellen van goederen. Hiermee wil de winkelier voorkomen dat de klant toch afziet van de koop op het moment dat de goederen betaald moeten worden. Het moet echter wel gaan om een redelijke vooruit betaling. Bij het bestellen op het internet is het gebruikelijk om het bedrag te betalen, voordat de goederen geleverd worden. Wettelijk is het echter niet verplicht om het volledige bedrag vooruit te betalen. De winkelier of de webwinkel mag een vooruitbetaling vragen, maar dit mag niet meer zijn dan 50 procent van het totaal te betalen bedrag. Indien de consument ermee akkoord gaat, is het goed, maar de consument kan een lagere vooruitbetaling eisen.

Vooraf de goederen betalen bij webwinkels

Nadat u op het internet een bestelling hebt geplaatst, wordt gelijk verwacht dat u bijvoorbeeld met Ideal het bedrag in één keer gaat betalen. Andere bedrijven zenden de bestelde goederen samen met een acceptgiro naar de klant. Toch is het redelijk dat de winkelier een vooruit betaling verwacht. Hiermee kan namelijk voorkomen worden dat de winkelier geen geld ontvangt voor de geleverde goederen. Door een deelbetaling te vragen, is in ieder geval duidelijk dat het een serieuze bestelling is en verkleint de winkelier het risico dat hij loopt.

Vooraf de goederen betalen bij een fysieke winkel

Bij het kopen van goederen die besteld moeten worden, wordt vaak een aanbetaling gevraagd aan de consument. Hierbij gaat het vaak om naar verhouding kleine bedragen. De winkelier voorkomt op deze manier dat de consument eenvoudig onder de aankoop uit kan.

Aankopen via Marktplaats veilig laten verlopen

Door gebruik te maken van Paypal, kunt u op het internet gekochte spullen veilig kopen. Het bedrag zal namelijk pas ter beschikking komen van de verkoper op het moment dat de koper de aangeschafte spullen heeft ontvangen. Door een klacht in te dienen kan de koper namelijk alsnog het betaalde bedrag terugvorderen via Paypal.

De wet gaat boven de algemene voorwaarden

Een winkelier kan in de algemene voorwaarden zelf de bepalingen vastleggen, maar deze gaan nooit boven de wet. Wettelijk is het niet toegestaan om een vooruitbetaling te eisen van meer dan 50 procent van het aankoopbedrag. De bepalingen in de algemene voorwaarden die een hogere vooruitbetaling eisen, zijn voor de wet niet geldig.

Pas op met administratiekosten

Vooral webwinkels maken zich schuldig aan het rekenen van hoge administratiekosten. Vaak blijkt ook pas in een laat stadium van de aanvraag, dat de kosten aan de hoge kant zijn. De winkeliers weten namelijk dat de meeste consumenten de koop gewoon door laten gaan, omdat ze al de moeite hebben genomen om de persoonlijke gegevens volledig in te vullen.

Het gemak en het gevaar van Ideal

Op het internet kunt u tegenwoordig zeer eenvoudig aankopen verrichten. U kunt namelijk met ideal gewoon inloggen met uw eigen gegevens die u ook gebruikt voor het internetbankieren. Het probleem is dat er toch altijd het gevaar dreigt van criminelen die uw gegevens proberen te achterhalen. Een ander gevaar vormt de consument zelf. Het is zo gemakkelijk geworden om dure spullen aan te kopen, dat het geld ook gemakkelijker wordt uitgegeven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Pas op met vooruitbetalingen"

Reactie

Dydah, 04-02-2013 12:55 #1
Ik moet voor een cursus die over een jaar plaats vindt nu al de volle mep betalen. De opleider gaat niet akkoord met een aanbetaling van 25% en de rest van het bedrag in de maand voordat de cursus van start gaat.
Mag de opleider dit zomaar eisen? (en dreigen dat ik de cursus niet mag volgen als ik nu niet direct betaal?).

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 15-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!