De risico's en nadelen van iDEAL
IDEAL is een hele bekende en veelgebruikte elektronische betaalmethode. Bij vrijwel alle webshops kun je met iDEAL betalen. Via iDEAL log je in bij internetbankieren van je eigen bankrekening en schrijf je per direct het te betalen bedrag over naar de ontvanger. iDEAL heeft door de snelheid en het gemak zeker voordelen, maar zitten er ook risico’s en nadelen aan deze betaalmogelijkheid?
Hoe werkt iDEAL?
iDEAL is een betaalmogelijkheid via internet. Als je in een webshop artikelen in je winkelmandje hebt gedaan en je wilt deze afrekenen, kun je vaak voor de betaalmogelijkheid iDEAL kiezen. Als je dit aanklikt, word je doorverwezen naar een vertrouwd scherm van internetbankieren van je eigen bank. Hier log je in met je bankgegevens en via de normale manier van internetbankieren betaal je dan het verschuldigde bedrag per direct aan de webshop. Met iDEAL betaal je een online aankoop dus van tevoren.
Voordeel
Het voordeel van iDEAL is dat er sprake is van een ‘realtime’ betaling, dit houdt in dat de betaling vrijwel zonder vertraging bij de ontvanger aankomt. Hiermee kun je dus veel sneller zaken doen, want zodra de betaling is ontvangen kan een verkoper het gekochte product naar je opsturen. Bij een reguliere overschrijving en bij veel andere betaalmogelijkheden duurt het vaak wat langer voordat een betaling daadwerkelijk op de rekening van de ontvanger is aangekomen, vooral als de transactie plaatsvindt tussen twee verschillende banken. iDEAL is niet te gebruiken tussen consumenten onderling, maar alleen voor betalingen tussen consumenten en zakelijke verkopers.
Wat zijn de risico’s en nadelen?
Aan het kopen van producten via internet, zijn altijd
risico's verbonden, ongeacht de betaalmogelijkheid.
Directe betaling aan webshop vóór ontvangst van je aankoop
Een groot nadeel bij het winkelen via internet is dat je het product dat je aanschaft, vaak niet van tevoren in het echt hebt gezien. Dit risico is er, ongeacht of je met iDEAL betaalt of met een andere betaalmogelijkheid. Wel is het zo dat je met iDEAL vóór het ontvangen van je product al hebt betaald, als een product niet bevalt, moet je dit geld dus altijd weer zelf terugvorderen. De meeste Nederlandse webshops hebben hier een goede regeling voor en vaak is het geen probleem om je geld terug te krijgen, maar vooral bij aankopen uit het buitenland kan het erg veel gedoe en moeite kosten om je geld achteraf nog terug te krijgen. Om dit te voorkomen kun je het beste alleen maar online aankopen doen bij webshops waarvan je weet dat ze betrouwbaar zijn.
Niet terug te draaien
Een iDEAL betaling kan niet teruggedraaid worden, dit is bij onder andere een automatische machtiging of een reguliere overboeking wel mogelijk. Op het moment dat je betaalt via iDEAL, staan er altijd voorwaarden die je moet accepteren om de betaling door te zetten. In deze voorwaarden staat onder andere dat als je de betaling doorzet, je uitdrukkelijk toestemming geeft tot het overschrijven van het betreffende bedrag, je kunt dit dan niet meer ongedaan maken. Je kunt je geld dus niet per direct terugkrijgen door het ongedaan maken van de transactie, maar je moet dit echt terugvorderen van de betreffende verkoper.
Beperkt aantal banken
Het is niet bij alle Nederlandse banken mogelijk om gebruik te maken van iDEAL. Alleen als je klant bent bij ABN AMRO, ASN, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, SNS, Triodos of bij van Lanschot, kun je gebruik maken van deze betaalmogelijkheid.
Veiligheid: fraude en phishing
Wat betreft de veiligheid is iDEAL net zo
veilig als internetbankieren. Om fraude en phishing te voorkomen is het vooral belangrijk dat je altijd oplet of je gebruik maakt van een beveiligde internetverbinding. Hiernaast is het belangrijk om een transactie niet door te zetten als de omgeving waarin je je bankgegevens moet invoeren, er ineens anders uitziet dan voorheen. Neem in zo’n geval altijd eerst contact op met je bank om te controleren hoe de iDEAL-pagina er uit zou moeten zien en welke gegevens er op deze pagina gevraagd worden.