Goed en goedkoop boodschappen doen
Nogal wat mensen zijn zich tijdens de recessie gaan realiseren dat het goedkoper kan en toch goed. Enerzijds vanuit noodzaak en anderzijds vanuit het idee dat alles ook anders kan. Behalve veel nadelen heeft een recessie ook voordelen en een daarvan is mensen inzicht brengen. De dagelijkse boodschappen is een voorbeeld waar we gerichter mee aan de slag kunnen.
Hoe pak je het aan?
Bij iets wat frequent terugkomt is het altijd zinvol te kijken of het goedkoper en toch minimaal net zo goed kan. Inmiddels kan dat en worden de verschillen tussen de supermarkten die als “discounter” te boek staan, bijvoorbeeld Aldi en Lidl, steeds completer en bieden gericht “tegengas” richting de bekende supermarkten. Niet qua aankleding, maar wel qua producten. De vraag is of we per se willen kiezen uit 15 soorten pindakaas of zijn 3 er ook genoeg en moeten we kunnen kiezen uit 5 soorten doppertjes in blik, of is 2 soorten ook voldoende?
Dat wil concreet het volgende zeggen....
Basisproducten
Waar het om gaat is dat je een basis legt met producten van een prima kwaliteit en die opgeslagen kunnen worden. Enerzijds heb je de aanbiedingen van de bekende supermarkten zoals AH, Jumbo, Plus etc. en anderzijds heb je de Duitse discounters die vaak permanent goedkoper zijn en soms extra aanbiedingen hebben. Deze producten kan je opslaan, dus een grotere verpakking of meer exemplaren is hiervoor een prima oplossing. Te denken valt aan rijst, pasta, azijn, blikgroenten, toiletpapier, keukenrol, kattenbakkorrels en zelfs was- en afwasmiddel. De discounters hebben tegenwoordig ook meerdere geuren, dus voor ieder wat wils.
Zelfs het wijnassortiment van deze supermarkten is wat meer uitgebreid en bevatten zeker niet de minste wijnen.
Bron: Passion Pics Roben, Pixabay Versproducten
Daarnaast heb je je versproducten en hoewel de groenteboer ook zijn brood moet verdienen, is Lidl al enkele jaren koploper als het gaat om een goed groenten en fruit assortiment. De keus is mogelijk niet zo groot als de grote supermarkten, maar wat ze hebben is goed en goedkoop. Je kunt, als je specifieke zaken zoekt, altijd nog naar de groenteboer.
Eet je vlees en vis, dan is het ook goed om te bekijken waar je wat inslaat. Je kunt voor basisproducten ook bij de discounter terecht en afhankelijk van je smaak kan je het via de slager aanvullen.
Melkproducten hebben de discounters ook, niet de bekende merken, maar daarmee is de smaak niet slechter. Heb je daarnaast nog specifieke smaken, dan vul je het aan via de speciaalzaak of de bekende supermarkt.
Biologische producten
We worden ons steeds meer bewust van de natuur en de producten die daar uit voortkomen of voort kunnen komen. Dat impliceert ook dat we steeds vaker aan de biologische producten willen, want het is zoveel beter. Daar komt vaak wel een ander prijskaartje bij kijken en dat maakt dat een aanzienlijke groep mensen deze producten toch nog aan zich voorbij moet laten gaan in de reguliere supermarkten.
Echter, de discounters komen inmiddels ook met vrije uitloop eieren, verse fruitsmoothies, biologisch verantwoorde kaas en vlees, maar ook groenten (al dan niet verpakt) en vruchtensappen. Voor de discounter zijn de producten verhoudingsgewijs duur, maar vergelijk je het met de reguliere supermarkten, dan zijn deze producten qua kosten gelijk aan een normaal product uit deze supermarkt. Je moet misschien iets meer zoeken, maar ze zijn er echt!
Geen andere winkels meer?
Nee, voor specifieke producten zijn er altijd nog de speciaalzaken. Als je ook bewust in deze speciaalzaken naar de aanbiedingen gaat, ben je per saldo beduidend goedkoper uit en boet je zeker niet qua kwaliteit van eten en drinken in.
Tot slot
Het is een kwestie van minder op de automatische piloot de boodschappen doen, want dat is wat nog steeds erg veel mensen doen. Mogelijk is de boodschappen doen niet ieders favoriete klus, het is iets wat erbij hoort en waar je veel mee kan dan we ons realiseren. Kosten besparen is er één van en één die de meeste mensen wel op prijs kunnen stellen als ze er nog steeds de producten voor kunnen kopen die ze graag in huis hebben.