InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Het ontstaan en verloop van de Amerikaanse staatsschuld

Het ontstaan en verloop van de Amerikaanse staatsschuld

Het ontstaan en verloop van de Amerikaanse staatsschuld Vrijwel iedereen heeft wel eens gehoord over de Amerikaanse staatsschuld. De VS draagt zelf het grootste gedeelte bij aan deze schuld. De totale schuld van Amerika is hoger dan alle Amerikaanse bankbiljetten in omloop. Hoe kan dit? Hoe is deze schuld ontstaan, hoe hoog is de schuld daadwerkelijk en wat zijn de gevolgen van deze staatsschuld?

De geschiedenis van de Amerikaanse staatsschuld

Tot het jaar 1837 waren er eigenlijk weinig zorgen voor de Amerikaanse staatsschuld, totdat de economische crisis van 1837 daar verandering in bracht. Amerika,dat destijds onder leiding stond van Andrew Jackson, werd in de schulden gebracht. Tijdens de Amerikaanse burgeroorlog van 1861 tot 1865 liep de staatsschuld van Amerika al op naar 2,7 miljard dollar. Tot aan de eerste wereldoorlog ging het daarna een stuk beter en de staatsschuld nam met ruim 50% af. Na de Eerste Wereldoorlog was er echter een nieuw dieptepunt bereikt voor de Amerikaanse staatsschulden, de schulden waren opgelopen tot meer dan 25 miljard dollar. Tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog bleven de Amerikaanse staatsschulden nagenoeg gelijk, maar sinds de Tweede Wereldoorlog is er geen jaar meer geweest waarop de Amerikaanse schulden daalden. Genoeg redenen voor zorg.

De lening aan Amerika

Natuurlijk moeten de schulden ergens vandaan komen, van wie leent Amerika nu al dat geld? Het is een groot misverstand om te denken dat China vrijwel de enige schuldeiser is, het is zelfs zo dat China niet eens de grootste schuldeiser is. China zou maximaal een aandeel van 10% van de staatsschuld van Amerika hebben. Het grootste gedeelte van de staatsschulden is te betalen aan Amerikaanse overheidsinstanties zelf. Dit zou een aandeel zijn van 30%. Wanneer je ook nog Amerikaanse particuliere en institutionele beleggers hierbij zou betrekken, dan zou 2/3 van de staatsschuld binnen Amerika blijven. Overige landen die een groot aandeel hebben in de staatsschuld van Amerika zijn: Japan, olieproducerende landen die er niet voor uitkomen, het Caraïbisch gebied en opmerkelijk is ook dat België en Luxemburg een groot aandeel hebben.

De hoogte van de Amerikaanse staatsschuld

De hoogte van de Amerikaanse staatsschuld is enorm, vaak moet je een paar keer kijken voordat je beseft hoe groot dit getal daadwerkelijk is. De huidige Amerikaanse staatsschuld is namelijk ruim meer dan 19.000 miljard dollar. Om te beseffen hoeveel dit is:
  • Dit is meer dan 300 keer het vermogen van Bill Gates
  • Als je alle Amerikaanse bankbiljetten zou verzamelen zou je niet genoeg hebben
  • Dit is meer dan 62.000 dollar schulden per Amerikaan
  • Dit is meer dan 2.500 dollar per persoon wereldwijd

De precieze statistieken van de Amerikaanse staatsschuld zijn terug te vinden via de zogenoemde 'US dept clock'. Ook is opmerkelijk dat de groei van de Amerikaanse staatsschuld de laatste jaren extreem is toegenomen, hieronder vind je een overzicht met de staatsschuld van Amerika door de jaren heen.

JaarSchulden in miljarden dollars
192026
1950257
1980908
20005674
20047379
200810025
201013562

De gevolgen van een bankroet Amerika

Er zijn verschillende opvattingen over wat de gevolgen zouden zijn als Amerika failliet zou gaan. De kans is in ieder geval aardig groot aangezien er vooralsnog geen oplossingen zijn gevonden voor de grote staatsschulden van Amerika. Volgens velen is Amerika feitelijk al failliet aangezien ze de schulden nooit volledig terug zouden kunnen betalen. Aan de andere kant zou dit dan gelden voor een heleboel andere landen, Nederland kampt bijvoorbeeld ook met een enorme berg schulden. Is het realistisch dat Nederland deze schulden binnen een geringe tijd af zou kunnen lossen? Het is dus niet helemaal duidelijk wat de gevolgen zouden zijn van een failliet Amerika. Het is wel zeker dat het de wereldwijde financiële markten de stuipen op het lijf zou jagen.
© 2014 - 2019 Writerkas, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is de Amerikaanse staatsschuldWat is de Amerikaanse staatsschuldHet getal $ 14,360,036,821,160.17 op 24 mei 2011 is een digitale schuldmeter die elke voorbijganger in New York, de cons…
Start van kredietcrisis: Problemen subprime hypotheken in VSStart van kredietcrisis: Problemen subprime hypotheken in VSIn de Verenigde Staten zijn huizeneigenaren met een subprime oftewel non-conforming hypotheek in de problemen geraakt, n…
Bronnen en referenties
  • http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/geschiedenis-van-de-amerikaanse-staatsschuld/
  • https://www.amsterdamgold.com/info/goudnieuws/nieuws/wie-leent-amerika-al-dat-geld/
  • http://www.destaatsschuldmeter.nl/amerika-verenigde-staten-vs-usa/
  • http://www.express.be/business/nl/economy/en-wat-als-amerika-failliet-gaat/148751.htm
  • http://www.usdebtclock.org/

Reageer op het artikel "Het ontstaan en verloop van de Amerikaanse staatsschuld"

Reactie

S. A. Spakman, 30-07-2017 21:23 #1
Waarom wordt Amerika niet als een bedrijf gezien? Een bedrijf dat de "tering naar de nering" moet zetten. De Amerikanen besteden waanzinnig veel geld aan zaken die niets opleveren! Hoeveel zouden al die oorlogen, en dat waren er veel, gekost hebben? Maar ach, de drukpersen zijn geduldig, en het a-sociale Amerika drukt gewoon weer nieuwe dollars!

Infoteur: Writerkas
Gepubliceerd: 12-12-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!